Fotogaléria:Autoškoly: Zákon verzus prax

Predstavte si, že sa jedného krásneho rána zobudíte, vyjdete na dvor a chcete minúť na auto približne 150 000 eur. Je lepšou kúpou klasik alebo moderné superauto?


Máme ich tu oboch. Mercedes-Benz 280 SL z roku 1969 a jeho o 45 rokov mladšieho nasledovníka SL 63 AMG. Najprv sa pristavme pri klasikovi. Druhá generácia modelového radu SL, ktorý na svet priviedlo legendárne kupé 300 SL prezývané Gullwing, sa vyrábala už len ako roadster, ku ktorému ste si mohli dokúpiť pevnú strechu. Tá svojím špecifickým prehnutým tvarom dala autu jeho prezývku – Pagoda.

Verzia 280 bola vrcholom tejto generácie, ktorú poháňali len radové šesťvalce. Prvý mal objem 2,3 litra a výkon 110 kW, v polovici životného cyklu ho na jediný rok vystriedal 2,5-litrový motor s rovnakým výkonom. Benefitom väčšieho objemu bolo viac krútiaceho momentu (+11 Nm). Áno, 250 SL sú najraritnejšie, vyrobilo sa ich iba čosi viac ako 5 000. Naša „dvestoosemdesiatka“ dosahovala 130 kW a 244 Nm. Na výber boli až tri prevodovky: štvor- alebo zriedkavý päťstupňový manuál, či štvorstupňový „automat“. Úvodzovky sme nepoužili náhodou, menič krútiaceho momentu by ste totiž hľadali márne. Namiesto neho je tu kvapalinová spojka, teda krútiaci moment motora sa z kľukového hriadeľa prenáša do prevodovky hydraulicky prostredníctvom kvapaliny.

Kulisa „radenia“ je nezvyčajne otočená, márne hľadáme písmeno D. Tlačiac pedál brzdy hlboko do podlahy tak volíme 4 a SL neprotestuje. Jeho radový šesťvalec so sýtym zvukovým prejavom okamžite reaguje na plyn a klasik sa plynulo hýbe vpred. Šoférovať takéto niečo je ako definovať priamočiarosť. Pridáte plyn, auto ide rýchlejšie. Pohnete volantom, auto presne zatočí. Napísané to vyznie možno tak trochu hlúpo, ale inak to asi neopíšeme. Mäkučké sedadlo sprostredkováva až neuveriteľný kontakt s podvozkom a cestou. Mercedes sa uvoľnene pohojdáva, nestráca však sebakontrolu. Tenkému volantu začnete veľmi rýchlo dôverovať a nebojíte sa ťahať z agregátu všetky tie kilowatty a newtonmetre.

Vietor sa roztopašne hrabe vo vlasoch, deflektor v roku 1969 zrejme nepoznali. A nechýba nám, poriadny prievan so spustenými oknami pridáva zážitkom na autentickosti. Slnko sa jemne opiera do zátylku a naše nadšenie dosahuje vrchol. Na dážď radšej nemyslíme, rozkladanie strechy na starom SL totiž nevyzerá najjednoduchšie. Žiaden elektromotor či hydraulika, tu sa žiada poctivá ručná práca od odistenia krytu až po zatiahnutie poistiek na ráme okna. Nechajme preto plátno odpočívať a preverme radšej brzdy. Trochu sily na pedáli nezaškodí, Mercedes však spomaľuje spoľahlivo. Za križovatkou dobiehame kamión, protismer voľný, tak pritlačiť plyn a ide sa. Prevodovka zmení stupne s nádhernou razanciou, žiadne šuchtanie sa.

Tých 45 rokov vývoja nezmažete, 280 SL je však aj v roku 2014 každodenne použiteľné auto. Jediný dôvod, prečo ho z garáže budete vyťahovať len na zvláštne príležitosti, je intenzita dnešnej dopravy. Naozaj by sme totiž nechceli zisťovať, čo všetko znamená oprava hliníkovej karosérie. Pri jeho nasledovníkovi však situácia nebude omnoho lepšia, trinásty prvok periodickej tabuľky je totiž hojne zastúpený aj tu.

Paradoxne máme pocit, že SL 63 AMG spôsobuje väčší rozruch, no pri tom zvukovom prejave motora V8 sa azda ani niet prečo diviť. Rafinovaná okázalosť, to je presne ten štýl, ktorý toto auto stelesňuje. Hlboko zapadnete do interiéru, pomocou elektromotorčekov si nájdete polohu hodnú Nica Rosberga a začnete zisťovať, čo to tu všetko vlastne máte. Rôznych prepínačov je tu akosi priveľa. Nastavte si tlmiče, celú elektroniku a môžete vyraziť. Už na prvých metroch nás nekompromisne pôsobiaci roadster prekvapí svojím poddajným komfortom. Nie je to Rolls-Royce ani trieda S, väčšina konkurentov by dala našim krížom zabrať podstatne viac. Masáž sa koná len v podobe aktívneho sedadla, ktoré v zákrutách prifukuje bočnice a drží telo na jednom mieste.

Odľahlejší kus asfaltu nám konečne otvára možnosť roztočiť turbíny a preveriť prácu pána Andreasa neviemakého (jeho priezvisko sme z plakety na motore nerozlúštili) kdesi v Affalterbachu. Zadné kolesá dostanú 395 kW a 800 Nm, telesné schránky ešte detailnejšie spoznávajú štruktúru sedadiel. Sme až zdesení z toho, ako ľahko sa toto SL ovláda, ako s minimálnou námahou ovládate výkon z ríše superšportov. Žiadne obavy z pohybov pravej nohy, toto je absolútny suverén, ktorého potenciál by sme úplne nerozbalili ani za druhým horizontom Slovakia Ringu.

S pevnou skladacou strechou a ofukovaním krku je to auto do každého počasia, zimné pneumatiky sa vyrábajú aj v rozmere 285/30 R 19 (vzadu). Ovládateľnosť na snehu však len ťažko preveríme na sklonku leta na Žitnom ostrove. Zato na suchej ceste sa na SL môžete absolútne spoľahnúť. Zatáča precízne, spomaľuje na povel a o zrýchlení sme už písali. Pri všetkej komplikovanosti elektronických systémov a celkovej konštrukcie je jazda s ním až detsky jednoduchá. Luxusný roadster azda ani nemôže byť lepší, navyše vám neskriví ani jediný vlások na hlave. S vytiahnutými oknami a deflektorom je miera prievanu minimálna. Slnko svieti rovnako, len šance, že šiltovku či slameniak budete hľadať kdesi v kukuričnom poli, sú výrazne menšie.

Záverečná klapka: prebudenie zo sna. Mercedesy sú vrátené, tých 150 000 € bolo, samozrejme, tiež len vymyslených. Ostala len spomienka. Čas na finálny verdikt. A ten je dosť nerozhodný. Klasik 280 SL má svoje historické čaro. Neponúkne toľko drámy, ale je svojím spôsobom úžasný. Moderné SL 63 AMG je taký pokojný divoch. Jeho temperament prichádza vtedy, keď si to želáte. Inak ho zdobí chladná nemecká distingvovanosť. Súdiac podľa reakcií davu je súčasnosť príťažlivejšia, ak si potrpíte na imidž a auto beriete tak trochu aj ako „kočkolapku“, tak je to jasné. Vedľa zaparkovaný 280 SL pôsobí v tom momente tak trochu opustene, jeho džentlmenskú hrdosť však preverilo 45 rokov a nasledovať budú ďalšie. Na otázku, či chcete „rýchlovku“, alebo romantickú lásku až za hrob, musíte spoznať každý sám.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »