Fotogaléria:Hyundai i30: Inšpirovaný

Väčšie kolesá lepšie vyzerajú, prinášajú ale aj nejaké praktické výhody? Pozrite si porovnanie vlastností troch rôznych rozmerov s rovnakým dezénom.


Naša legislatíva predpisuje povinné použitie zimných pneumatík na snehu, v praxi to však znamená, že väčšina vodičov ich má na svojich autách obuté od novembra do marca. Nezávislý test Autoklubu ČR sa preto zameral na prevádzkové vlastnosti pneumatík na všetkých druhoch povrchu: snehu aj suchom a mokrom asfalte.

Ako referenčná pneumatika poslúžila Continental WinterContact TS850, ktorá pravidelne obsadzuje čelné priečky v testoch zimného obutia, a to v troch najžiadanejších rozmeroch od 15 do 17 palcov. Tieto pneumatiky sú určené pre celý rad najpredávanejších áut, ako príklady menujme Octaviu, Golf, Cee’d alebo aj Auris.

Na hodnotenie má zásadný vplyv predovšetkým brzdenie – na suchu a na mokre zo 100 km/h do úplného zastavenia, na snehu potom z polovičnej rýchlosti. V teste sa ale tiež merala rýchlosť prejazdu testovacej trate a ďalšie dôležité parametre: ovládateľnosť na mokrom povrchu, trakcia na snehu a komfortné a ekologické vlastnosti (hlučnosť, valivý odpor).

Ako univerzálny víťaz vychádza 16-palcové obutie. Sedemnástky vždy lepšie brzdia, pätnástky sú pre zmenu najtichšie a najdlhšie odolávajú akvaplaningu.

195/65 R15 91 T **Na mokre** (ako najužšia pneumatika) 15-palcový plášť exceluje v odolnosti proti akvaplaningu. Naopak menšia styčná plocha s vozovkou má negatívny vplyv na brzdné dráhy, či už na suchu, mokre alebo na snehu. Tiež v ovládateľnosti na mokre má najhoršie výsledky v teste.

**Na suchu** úzka stopa nedovoľuje dosiahnutie úrovne vlastností 16 „, ale hlavne 17“ pneu. Subjektívne sa javí ako komfortnejšie riešenie, s nižšou úrovňou vonkajšieho hluku.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

**Na snehu** je s celkovým počtom bodov na úrovni 17-palcových pneu. Oproti nim ale pätnásťpalcový plášť zaostáva v brzdení a akcelerácii, lepší je však v zábere a ovládateľnosti.

205/55 R16 91 H **Na mokre** brzdí lepšie ako 15″ pneu (ale horšie než 17″), dosahuje lepšie výsledky v kategórii zatáčanie a ovládateľnosť, ale stráca na užší rozmer v akvaplaningu (je horšia ako 15 „pneu).

**Na suchu** v porovnaní s patnásťpalcovým prevedením lepšie brzdí, má lepšie výsledky v ovládateľnosti, v kategórii valivý odpor je lepšia ako 15 „aj 17“ pneu.

**Na snehu** je v brzdení aj v trakcii horšia ako 15 „aj 17″ pneu.
V celkovom súhrne vlastností predstavuje zimná pneumatika s priemerom 16″ ideálny kompromis medzi silnými stránkami 15″ a 17“ obutia.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

225/45 R17 91 H **Na mokre** najlepšie brzdí, dosahuje najlepšie výsledky v kategórii zatáčanie a ovládateľnosť. Väčšia šírka pneumatiky má naopak negatívny vplyv na akvaplaningové vlastnosti, teda prerážanie vodného klinu a odvod vody bočnými drážkami.

**Na suchu** najlepšie brzdí, skvele reaguje na prácu s volantom, pre diaľničnú jazdu má najlepšie predpoklady z hľadiska bezpečnosti.

**Na snehu** najlepšie brzdí, má najlepšiu akceleráciu s ASR; v ovládateľnosti zaostáva (o 1,2%).

Pokračujte na ďalší príspevok »