Stalo sa to aj vám? Prečo palivová nádrž po otvorení syčí? Je to v poriadku alebo prejav technického problému?

Takmer všetci motoristi si pri tankovaní určite všimli, že keď otvoria uzáver nádrže, ozve sa charakteristické syčanie. Niekedy je to sotva počuteľné, inokedy desivo hlučné a nápadné. Je to normálne?
Vydané  Text: 

Mnohí si povedia, že syčanie je normálny zvuk, ktorý vzniká, keď sa tlak v nádrži vyrovná atmosférickému tlaku. Možno bol tlak pod atmosférou a teraz vzduch syčí do nádrže. Alebo možno bola vyššia, takže teraz odtiaľ vychádza. Vo všeobecnosti je to čiastočne pravda: nezrozumiteľný zvuk sa objaví práve vtedy, keď sa tlaky vyrovnajú. Len stále nie je celkom jasné, odkiaľ sa taký veľký rozdiel berie a akým smerom sa vyrovnáva: dnu či von? ### Ekológia, peniaze a bezpečnosť Kde sú tie časy, keď ľudia vedeli používať vulkanizátor a neustále mali so sebou kúsky gumy? Vtedy sa sotva niekto obával, že by sa do atmosféry emitovali výpary benzínu. No nie je to len o rastúcom záujme o životné prostredie, že sa ľudia začali zaoberať potrebou redukcie benzínových výparov, ide totiž aj o bezpečnosť a v malej miere o ekonomicky zodpovedný čin nenechať z palivovej nádrže unikať benzín vo forme plynu. Niekedy v čase, keď verejnosť celkom prestala rozlišovať, čo to vôbec taký vulkanizér je, sa nezávisle začali palivé nádrže automobilov hermeticky utesňovať, aby z nich výpary neunikali a jednak neznečisťovali ovzdušie, tak nepredstavovali hrozbu kvôli svojej tendencii horieť. Potreba uzavrieť energetický systém pred atmosférickým vzduchom viedla k vzniku nových komponentov palivového systému – **separátora** a **adsorbéra**, ktoré sa stali súčasťou systému **EVAP** (Evaporative Emission Control System). Prvý komponent je vo svojej podstate samostatná nádrž, v ktorej sa hromadí pena z benzínu.Keďže pena je zmes plynu a kvapaliny, už v tejto fáze sa odstraňuje časť z objemu benzínu (kvapaliny), ktorá by sa mohla odparovať – na to slúži separátor. Následne je potrebné vyriešiť problém s plynom: vzduch a benzínové výpary sa miešajú, čo znamená, že musia byť oddelené. A na to slúži adsorbér.

Zahodili ste bloček od tankovania na pumpe aj vy? Nabudúce si ich určite odložte

Bločky nie sú len pre účtovníkov. Rozumnejšie je odkladať ich aspoň niekoľko dní po tankovaní. Odpovedáme aj na to, čo robiť, ak ste si pri tankovaní pomýlili naftu s benzínom.

### Ako systém funguje Teoreticky to nie je príliš zložité: nádrž s aktívnym uhlím, preplachovací ventil, pár drôtov a vákuových trubíc. **Ak motor beží, ventil umožňuje, aby benzínové výpary prúdili cez dýzy priamo do potrubia**. Pary sú nasávané podtlakom v sacom potrubí, cez ktoré potom prúdia do spaľovacích komôr. Samozrejme, na preplňovaných motoroch na to nemusí podtlak stačiť (ako si pamätáme, „silné vákuum“ v potrubí je iba v atmosférických motoroch). Pri motoroch s turbodúchadlom veľa problémov rieši vákuová pumpa, takže systém funguje aj tam a líši sa len dizajnom ventilu. Celkovo vzaté, **adsorbér vlastne nie je na spustenom motore potrebný**: benzínové výpary môžu vyhorieť bez zmeny tlaku v nádrži alebo úniku do atmosféry. Hlavným zdrojom týchto výparov je však práve adsorbér, ktorý ich hromadí, keď je auto zaparkované. **Pri zastavení motora sa benzín v nádrži stále vyparuje**. Tento jav sa najviac prejavuje pri vysokých teplotách, teda najmä v lete. Benzín odparujúci sa v nádrži prechádza trubicami do adsorbéra, kde vstupuje do nádoby s aktívnym uhlím. To je schopné absorbovať uhľovodíky (to znamená benzín), čím bráni ich vstupu do atmosféry. Je jasné, že nemôže absorbovať donekonečna, preto potrebuje vykonávať očistu popísanú vyššie. V dôsledku toho benzínové výpary opäť vstupujú do sania. Ukazuje sa to ako elegantný uzavretý systém, s ktorým sú spokojní všetci: „zelení“ aj veľmi šetrní motoristi, ktorí sa obávajú vyššej spotreby paliva a tiež ľudia kladúci dôraz na bezpečnosť. Samozrejme, že palivový systém je utesnený, avšak nie stopercentne. To by bolo nielen príliš drahé, ale najmä zbytočné. Palivové výpary nie sú schopné poškodiť plynovú nádrž, ale v prípade dostatočne rýchleho poklesu tlaku vo vnútri nádrže je atmosféra schopná ju trochu deformovať. ### Problematické môžu byť dlhé cesty na jeden záťah Prejavuje sa to vtedy, **keď jazdíte po diaľnici od jednej čerpacej stanice k druhej dlho a bez zastavenia**. V takomto prípade bude spotreba benzínu rýchlejšia ako obvykle (zvyčajne trvá vyprádznenie nádrže niekoľko dní, v prípade dlhých trás len zopár hodín). Ak ventil adsorbéra nie je v poriadku, pri odskrutkovaní uzávera plynovej nádrže budete počuť syčanie. A ak adsorbér už nevykonáva svoju funkciu vôbec, vtedy môžete počuť aj aj charakteristické puknutie, ktorým nádrž na stlačený plyn (najmä kompozitná) nadobúda svoj pôvodný tvar. No a toto je už vážny dôvod na kontrolu systému. Hovorí sa, že so zvýšením tlaku v nádrži (v prípade, že z nejakého dôvodu preplachovanie adsorbéra nefunguje), môže uzáver nádrže dokonca **strieľať**. Osobne sme sa s takýmto javom ešte nestretli, ale teoreticky je to možné. Je totiž faktom, že na to musí zlyhať nielen adsorbér, ale aj **núdzový systém regulácie tlaku**, čo je jednoduchý mechanický ventil. ### Ako zistiť, či adsorbér funguje ako má? Niektoré autá majú snímače tlaku v nádrži a indikujú, ak v palivovom systéme niečo nie je v poriadku. Niektoré autá, predovšetkým americké, majú samostatnú kontrolku, ktorá sa rozsvieti v prípade poruchy adsorbéra. Táto kontrolka sa však môže rozsvietiť aj v prípade, že ste zle zaskrutkovali uzáver palivovej nádrže. Medzi iné signifikantné prejavy uvedenej poruchy palivového systému patria napríklad **nerovnomerné otáčky motora na voľnobehu** a **sťažené štartovanie motora**, prípadne sa zvykne hovoriť o **zápachu benzínu priamo v interiéri vozidla**. Avšak oveľa častejšie sa tento zápach objavuje v dôsledku opotrebovaného tesnenia čerpadla pod zadným sedadlom, takže je najlepšie ho najskôr skontrolovať. ### Oprava adsorbéra Opäť sa ukazuje, že najlepším spôsobom, ako takýto servisný problém vyriešiť, je navštíviť s vozidlom autoservis. V extrémnych prípadoch, keď už nie je inej možnosti, sa hovorí o vyvŕtaní diery do nádrže pre zabezpečenie primitívneho vetrania, **tento postup však rozhodne neodporúčame**. Keď už nemôžete riešiť servis hneď, radšej akceptujte trocha námahy a často otvárajte otvor palivovej nádrže. Treba pritom všetkom pripomenúť aj to, že adsorbér sa nezvykne kaziť, preto je jeho výmena ekonomicky výhodná a šetriť na ňom nie je potrebné. ## Video: Otestovali sme povinný obmedzovač rýchlosti. Našli sme viacero problémov.

Väčšina vodičov vraj nepozná význam 15 kontroliek z palubnej dosky, ukázal prieskum

Prieskumu sa zúčastnilo viac ako dvetisíc vodičov z európskych krajín vrátane Slovenska.

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.