Magazín

SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo má vplyv na starnutie batérie aj okamih nabíjania?

ZSE, nabíjanie, elektromobil

Opotrebovanie akumulátorovej batérie závisí od dvoch faktorov: veku batérie a počtu nabíjacích a vybíjacích cyklov. Aj keď elektromobil nejazdí, jeho batéria starne, čím sa znižuje maximálna kapacita a tým aj dojazd.

Pre materiály batérie sú úrovne nabitia (SOC = State of Charge) približujúce sa k 0 a 100 percentám zvlášť zaťažujúce. Ak vozidlo nemusí absolvovať dlhú jazdu, batéria sa najlepšie cíti v rozpätí SOC medzi 30 a 70 percentami. Preto sa elektromobil nemá otrocky po každej jazde hneď pripájať na wallbox. Ak má vozidlo ísť na dlhú trasu, je optimálne ho dobiť na 100 percent SOC bezprostredne pred štartom jazdy.

Čas odjazdu sa zväčša dá naprogramovať v palubnom počítači a podľa neho sa reguluje nabíjanie. Okrem toho procesy starnutia závisia od teploty. Opotrebovanie enormne podporuje horúčava. Preto to najhoršie, čo možno elektromobilu urobiť, je nabiť ho na 100 percent a potom ho zaparkovať na prudkom slnku.

Prečítajte si aj:


SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Aký je rozdiel medzi "brutto" a "netto" kapacitou batérie?

Redakcia


SLOVNÍK ELEKTROMOBILISTU: Prečo nemôžeme porovnávať batériu elektromobilu s palivovou nádržou?

Redakcia