Magazín

Revolúcia na obzore? Nový typ batérií by mohol urobiť elektromobily dostupnejšími

Na-Ion batérie

Vysoká cena je v súčasnosti najväčším záporom pri elektromobiloch. Veľká časť z ich sumy pritom pripadá práve na akumulátor. V niektorých autách sa cena batérie vie vyšplhať aj na 20 tisíc euro. Avšak, najnovší výskum čínskej spoločnosti CATL môže napovedať pokles cien batérií v blízkej budúcnosti.

Budúcnosť je vraj v sodíku

Firma CATL sa dlhodobo zaoberá aj výskumom batérií postavených na báze sodíka. Na-Ion, alebo aj sódium-iónové batérie by mali byť dostupné za podstatne nižšie ceny, ako ich Li-Ion varianta. Li-Ion batérie sú aktuálne používané v drvivej väčšine elektroniky a to dokonca aj v elektromobiloch. Ich problémom je to, že dnes ich je recyklovaných len približne 5% a taktiež aj cena za samotné lítium.

Prečítajte si aj:


OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?

David Hecl


Na druhú stranu Na-Ion batérie by mali byť dostupné za podstatne nižšie ceny. Ich problémom však je, že najvyššia energetická hustota momentálne dosahuje len 160 Wh/kg. Pre porovnanie, pri Li-Ion batériách sa energetická hustota pohybuje na maximálnej úrovni až 265 Wh/kg. CATL si však dáva za cieľ, že druhá generácia ich batérií postavených na báze sodíka bude mať energetickú hustotu až 200 Wh/kg.

Nabijú sa už za 15 minút

Napriek nižšej energetickej hustote majú Na-Ion batérie jednu nespornú výhodu oproti Li-Ion batériám. Tou výhodou je fakt, že na 80% kapacity sa dajú nabiť už za 15 minút a to bez toho, aby došlo k ich závažnejšiemu poškodeniu z dlhodobého hľadiska. Na-Ion batérie by tak teoreticky mohli zvládnuť podstatne viac cyklov, ako tie, ktoré sú v elektromobiloch používané dnes.

Ďalšou výhodou z pohľadu bežného užívateľa sa javí byť ich kapacita v chlade. Podľa výskumov je kapacita Na-Ion batérií pri teplote -20 stupňov už dnes na úrovni 90%. Pre porovnanie, kapacita prvých generácií Li-Ion batérií pri rovnakej teplote bola len 60%. To, že sa jedná o sľubnú technológiu do budúcna má potvrdzovať aj fakt, že o spoločnosť CATL a jej nové batérie sa aktívne zaujíma aj americká Tesla. Navyše, za oboma technológiami batérií stojí priekopník v tejto oblasti a nositeľ Nobelovej cena John Goodenough.