Revolúcia na obzore? Nový typ batérií by mohol urobiť elektromobily dostupnejšími

Nové batérie na báze sodíka by mohli vo svete spôsobiť revolúciu. Ich kapacita pri teplote -20 stupňov už teraz predbehla dnes používané Li-Ion batérie. Dočkáme sa ich reálneho použitia a naozaj stlačia cenu elektromobilov nižšie?
Vydané  Text: 
Vysoká cena je v súčasnosti najväčším záporom pri elektromobiloch. Veľká časť z ich sumy pritom pripadá práve na akumulátor. V niektorých autách sa [cena batérie vie vyšplhať aj na 20 tisíc euro](https://www.autoviny.sk/reportaze/122258/za-vymenu-baterie-v-elektromobile-zaplatite-az-20-000-eur-toto-by-ste-mali-vediet-pred-kupou-elektrickeho-auta). Avšak, najnovší výskum čínskej spoločnosti CATL môže napovedať pokles cien batérií v blízkej budúcnosti. ### Budúcnosť je vraj v sodíku **Firma CATL sa dlhodobo zaoberá aj výskumom batérií postavených na báze sodíka**. Na-Ion, alebo aj sódium-iónové batérie by mali byť dostupné za podstatne nižšie ceny, ako ich Li-Ion varianta. Li-Ion batérie sú aktuálne používané v drvivej väčšine elektroniky a to dokonca aj v elektromobiloch. Ich problémom je to, že dnes ich je recyklovaných len približne 5% a taktiež aj cena za samotné lítium.

OTÁZKA: Čo bude s batériami elektromobilov po ich zostarnutí a ako sa budú likvidovať?

Mnohých z vás zaujíma, ako prebieha recyklácia batérie z elektromobilu. Za týmto problémom sa skrýva pomerne náročný proces mechanického rozloženia a následného chemického čistenia. Aj tak ide o lepšie riešenie, ako tieto batérie "zakopať" do zeme.

Na druhú stranu Na-Ion batérie by mali byť dostupné za podstatne nižšie ceny. I**ch problémom však je, že najvyššia energetická hustota momentálne dosahuje len 160 Wh/kg**. Pre porovnanie, **pri Li-Ion batériách sa energetická hustota pohybuje na maximálnej úrovni až 265 Wh/kg**. CATL si však dáva za cieľ, že druhá generácia ich batérií postavených na báze sodíka bude mať energetickú hustotu až 200 Wh/kg. ### Nabijú sa už za 15 minút Napriek nižšej energetickej hustote majú Na-Ion batérie jednu nespornú výhodu oproti Li-Ion batériám. Tou výhodou je fakt, **že na 80% kapacity sa dajú nabiť už za 15 minút** a to bez toho, aby došlo k ich závažnejšiemu poškodeniu z dlhodobého hľadiska. Na-Ion batérie by tak teoreticky mohli zvládnuť podstatne viac cyklov, ako tie, ktoré sú v elektromobiloch používané dnes. **Ďalšou výhodou z pohľadu bežného užívateľa sa javí byť ich kapacita v chlade. Podľa výskumov je kapacita Na-Ion batérií pri teplote -20 stupňov už dnes na úrovni 90%.** Pre porovnanie, kapacita prvých generácií Li-Ion batérií pri rovnakej teplote bola len 60%. To, že sa jedná o sľubnú technológiu do budúcna má potvrdzovať aj fakt, že o spoločnosť CATL a jej nové batérie sa aktívne zaujíma aj americká Tesla. Navyše, za oboma technológiami batérií stojí priekopník v tejto oblasti a nositeľ Nobelovej cena John Goodenough.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »