Magazín

Ako sa správne otáčať v križovatke? V tomto robia vodiči zásadnú chybu!

Množstvo vodičov sa aj v takejto križovatke zachová nesprávne a svojím vozidlom zachádzajú čo najviac vpravo. V takomto prípade si dve protismerné vozidlá križujú trasu a zbytočne vzniká spomalenie a zastavenie premávky. Domnievajú sa, že sa riadia Zákonom o cestnej premávke, konkrétne paragrafom 18, ktorý prikazuje protiidúcim vozidlám vyhýbať sa vpravo.

Lenže v tomto prípade nehovoríme o vyhýbaní sa, ale o otáčaní sa v križovatke. Na otáčanie sa vzťahuje paragraf 22 Otáčanie a cúvanie, taktiež v Zákone o cestnej premávke č. 8/2009. A ten sa hneď na začiatku odvoláva na paragraf 19 o odbočovaní, kde je riešenie takejto situácie priamo opísané v odseku 3:

  • Pred odbočovaním vpravo vodič je povinný zaradiť sa čo najbližšie k pravému okraju vozovky. Ak pritom musí s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu vybočiť zo smeru svojej jazdy vľavo, vždy dáva len znamenie o zmene smeru jazdy vpravo.
  • Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
  • Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.
Ako sa správne otáčať v križovatke tvaru H (na električkovej trati a smerovo rozdelenej ceste, napr. na Ružinovskej v Bratislave)
SPRÁVNE RIEŠENIE: Takto sa máte správne otáčať v križovatke tvaru H. Ako vodič so zámerom otočiť sa do opačného smeru sa máte držať čo najviac vľavo. Rovnaké pravidlo platí aj pre vodiča v protismere. Reprofoto Google Maps

Samozrejme platí, že električka má v takejto križovatke prednosť a aj to, že akonáhle je vodič uprostred týchto dvoch protismerných ciest (teda napr. na električkovej trati), musí dávať prednosť vozidlám idúcim sprava, ak to nie je dopravnou značkou určené inak.

Foto: Google Earth

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?