Nové Toyoty a Lexusy budú automaticky predchádzať pomalé autá, zisťovali sme podrobnosti

Aj skeptici musia pripustiť, že automatizované systémy riadenia a systémy ponúkajúce čiastočnú autonómiu predstavujú na dlhých cestách podstatnú úľavu.
Vydané  Text: 
Plná autonómia, samoriadiace autá bez ľudských vodičov a taxíky, v ktorých miesto vodiča zaujme stroj. Takáto vízia budúcnosti sprevádza ľudí už roky. A hoci prvé autonómne vozidlá spoločnosti Waymo už v Arizone jazdia v komerčnej osobnej doprave, vyzerá to, že od úplnej automatizácie sme ešte ďaleko. ### Od tempomatu po autonómiu druhej úrovne Od čias prvých tempomatov v Chrysleroch z 50. rokov sa v automobilovom priemysle zmenilo veľmi veľa a najmä v posledných rokoch sa vývoj technológie automatizovaného riadenia výrazne zrýchlil. Adaptívny tempomat – kedysi exotický a vyhradený pre najprestížnejšie limuzíny – je dnes k dispozícii aj v populárnych modeloch rôznych značiek. Niektorí výrobcovia ho ponúkajú za príplatok, iní ho zaraďujú **do štandardnej výbavy** modelov. Medzi autá, ktoré ponúkajú inteligentné **adaptívne tempomaty v štandarde**, patrí **Toyota Yaris, Toyota Corolla** alebo **Lexus UX**. Ale systémy automatizácie jazdy dnes idú nad rámec tempomatu, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vozidla vpredu. **Najpokročilejšie systémy súčasnosti** umožňujú vodičom uvoľniť sa a obmedziť svoju úlohu na ceste na sledovanie a pripravenosť prevziať kontrolu nad autom. Úroveň automatizovanej jazdy je dnes hodnotená na druhej úrovni z 5-bodovej škály. Znamená to, že hoci by vodič mal byť stopercentne pozorný a neustále sledovať dopravnú situáciu, auto môže byť schopné **automaticky jazdiť v zápche**, po diaľnici, zostať v jazdnom pruhu alebo dokonca **samostatne zmeniť jazdný pruh**. Takto funguje systém **Lexus Teammate**, ktorý onedlho debutuje na vybraných trhoch v modeli **Lexus LS**.

Lexus predstavil vlastnú „S-klasu“: zadná náprava na kvapaline, tlmiče majú až 650 úrovní tvrdosti

Nová generácia luxusného sedanu od Lexusu je na svete. Pozrite sa do interiéru a na jeho fascinujúcu techniku.

Hybridná limuzína Lexus LS 500h
### Teammate má byť najlepší spoločník na cesty Lexus Teammate je výsledkom práce inžinierov, dizajnérov a programátorov. Jeho úloha je pri vývoji systémov automatického riadenia neoceniteľná. Bez tvrdej práce a dlhých hodín testovania by nebolo možné vytvoriť riešenie, ktoré podporuje vodiča v rôznych situáciách na ceste. **Systém dokáže samostatne riadiť auto v dopravných zápchach a preťaženiach**, udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, jazdiť v strede jazdného pruhu, ale aj správne riadiť na niektorých križovatkách. Softvér zodpovedný za interpretáciu dopravných situácií **prijíma informácie z kamier a množstva senzorov** umiestnených okolo vozidla. Vo vhodných podmienkach je systém **Advanced Drive** ako súčasť Lexus Teammate schopný (so súhlasom vodiča) dokonca **predbehnúť pomalšie vozidlo**. Znie to ako veľmi ambiciózny plán a koncepčná vízia, ale ide o systém, ktorý je už pripravený a čoskoro bude k dispozícii v hybridnom **Lexuse LS 500h** a novej generácii vodíkovej **Toyoty Mirai**.
Funkcia automatického predchádzania pomalších áut by mala byť dostupná už novej generácii Toyoty Mirai, ako aj Lexusu LS
Okrem **Advanced Drive** je v modeloch **LS** a **Mirai** dostupný aj **Advanced Park** – pokročilý systém, ktorý **samostatne zaparkuje mohutnú limuzínu** a postará sa nielen o nasmerovanie kolies, ale aj o presné manévrovanie a zmenu smeru jazdy, keď je potrebné vyrovnať auto na parkovacom mieste. Vodiči budú musieť iba počkať, kým auto vhodne zaparkuje na parkovacom mieste. Automatické parkovanie nie je iba doménou luxusných limuzín. K dispozícii je okrem iného aj systém inteligentného parkovania (ktorý Toyota označuje ako S-IPA) a je k dispozícii v modeli Corolla.
Lexus LS a Toyota Mirai
### Kamery, senzory a radary Dnešné zložité systémy by neexistovali bez **postupného vývoja** a riešení, ktoré sa časom stali štandardom. Tak to bolo napríklad s výstražným systémom **monitorovania mŕtveho uhla vozidla**. Systém **BLIS**, prvýkrát použitý v modeli Volvo, využíval kamery namontované v bočných zrkadlách a LED diódy, ktoré signalizovali, že v mŕtvom uhle je iný pohyblivý objekt. Zaujímavý je aj príbeh **asistenta pre udržiavanie jazdného pruhu**, ktorý sa do osobných automobilov dostal **z nákladiakov**. Systém **varovania pred vybočením z jazdného pruhu** bol vyvinutý začiatkom roku 2000 pre ťahač Mercedes Actros, ale rýchlo sa oň začali zaujímať japonskí výrobcovia Toyota a Nissan.
Parkovací asistent, ktorý samočinne zaparkuje auto prakticky bez účasti vodiča.
**Lane Assist** bol k dispozícii **už v roku 2002** v domácich modeloch Toyota Caldin a Alphard. Dnes je štandardnou výbavou mnohých populárnych značiek. Súčasné moderné autá **čítajú dopravné značky**, vedia v akej vzdialenosť sa nachádza vozidlo vpredu, dokážu udržiavať primeranú vzdialenosť a viesť auto v strede jazdného pruhu. Zdá sa, že niektoré nové autá lepšie vnímajú svoje okolie ako vodiči, ktorí za volantom neraz zabúdajú na koncentráciu. Predtým, ako sa do sériových automobilov dostanú systémy umožňujúce plne autonómne riadenie, je vhodné sadať si za volant dobre odpočinutý a nechať smartfón počas jazdy bokom. **Napriek pokroku a efektívnym asistenčným systémom sú za bezpečnosť na cestách v konečnom dôsledku zodpovední vodiči**.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.








Pokračujte na ďalší príspevok »