Vysoká spotreba a nerovnomerné otáčky: čo sa stane, keď sa pokazí snímač rýchlosti a ako ho opraviť?

Síce sa volá snímač rýchlosti, ale stará o viac funkcií v aute, než sa môže na prvý pohľad zdať.
Vydané  Text: 
V aute sa nachádza jeden snímač, ktorého porucha môže viesť k vážnym nepríjemnostiam. Snímač rýchlosti totiž nezabezpečuje iba správu činnosť tachometra, ale aj ďalších dôležitých funkcií. Nie je pritom reč o všetkých senzoroch v kolesách, ktoré zaisťujú činnosť ABS (často sa mu preto hovorí snímače ABS), ale o tých, ktoré sú uložené v prevodovke či diferenciáli, prípadne o senzore rýchlosti v ľavom zadnom kolese. Prečo je v niektorých prípadoch jeho poškodenie relatívne bezpečné, zatiaľ čo inokedy spôsobí majiteľovi vozidla priamo bolesti hlavy? Všetko záleží od toho, aký typ snímača rýchlosti vozidla je v konkrétnom automobile použitý. ### Kontaktný, bezkontaktný, elektrický, mechanický Všetky snímače rýchlosti možno zhruba rozdeliť do dvoch veľkých skúpín. Do prvej patria pomerne jednoduché mechanické zariadenia, ktoré sú už dnes zastaralé a prekonané. Tieto snímače sú iba súborom prevodových stupňov, zvyčajne sú niekde na prevodovke. O prenos „informácií“ sa stará kábel pohonu tachometra. V takom prípade sa otáčky prenášajú až do ručičky tachometra, kde je interpretovaná ako rýchlosť vozidla. je to jednoduché, relatívne málo presné, ale aj vskutku spoľahlivé riešenie. Keď sa takýto snímač pokazí, na tachometri ručička klesne k nule, ale činnosť vozidla ovplyvnená nie je, môžete ďalej jazdiť, akurát nepoznáte svoju rýchlosť. Takéto senzory už v moderných automobiloch nenájdete. Do druhej skupiny patria elektronické snímače, ktoré elektricky a elektronicky komunikujú s riadiacou jednotkou. Tá podľa svojho algoritmu vypočíta rýchlosť vozidla, prenesie ju do tachometra a interpretuje aktuálnu rýchlosť. Niekedy môže signál zo snímača prichádzať do tachometra aj priamo a až ten zasiela informácie o rýchlosti riadiacej jednotke. To však nemení podstatu veci. Elektronické snímače rýchlosti vozidla delíme na kontaktné a bezkontaktné. Tie prvé sú v zásade podobné tým mechanickým, teda majú mechanické spojenie medzi prevodovkou/diferenciálom a samotným snímačom. Prepojenie sa zvyčajne vykonáva káblom a hriadeľom. Tu však podobnosti končia, pretože sa na rad dostáva elektrina a nie mechanika. Presnejšie povedané, Hallov jav. Ide o fyzikálny jav, keď je vodič s konštantným prúdom umiestnený v magnetickom poli a dochádza k vzniku elektrického napätia. Vďaka tomu sa generuje signál smerujúci do rýchlomera alebo riadiacej jednotky. Bezkontaktné sú napríklad také, ktoré využívajú optoelektrické snímače snímajúce svelto z dvojice LED diód pripevnených na otáčajúcom sa hriadeli a fototranzistor, ktorý záblesky sleduje a pomocou čipov počíta. Potom dokáže vypočítať, ako rýchlo sa hriadeľ otáča a aká je teda rýchlosť vozidla. ### Čo ak sa snímač rýchlosti vozidla pokazí? Bez senzora rýchlosti nemôže fungovať tachometer, ale aj niekoľko ďalších funkcií, ktoré sú na jeho činnosti závislé. Môže ísť napríklad o reguláciu palivovej zmesi, časovanie zapaľovania – preto môže vozidlo pri poškodení snímača **reagovať zvýšenou reálnou spotrebou**, ale aj **nerovnomernými voľnobežnými otáčkami** alebo **náhlymi trhnutiami** alebo poklesmi výkonu pri naberaní rýchlosti. Ak sa vám poškodí takýto snímač, mala by sa rozsvietiť **výstražná kontrolka na prístrojovej doske**. Ďalšou funkciou tohto snímača je podpora prevádzky niektorých systémov týkajúcich sa aktívnej bezpečnosti a pohodlia. Niektoré systémy dynamickej stabilizácie používajú údaje o rýchlosti na adekvátnu prevádzku, takže ich chyby môžu byť spôsobené aj nesprávnymi alebo chýbajúcimi údajmi z DSA. Poruchy v riadení sú o niečo menej časté. V takom prípade pomáha snímač rýchlosti meniť riadenie v závislosti od rýchlosti vozidla (pri vysokých rýchlostiach má byť riadenie tuhšie a stojac na mieste by sa mal volant točiť ľahšie). Takže obyčajný pokazený snímač rýchlosti môže z ničoho nič vytvoriť celý reťazec závad. ### Na diagnostiku a kupovať iba originálne náhradné diely Diagnostika odhalí problém so signálom zo snímača, ale s jeho výmenou sa netreba ponáhľať. Tieto snímače sa totiž len tak nepokazia, častejšie sa automechanici vraj stretávajú s oxidáciou kontaktov alebo stratou spojenia niekde v kabeláži. Kontrola snímača založeného na Hallovom efekte by mala dať skontrolovať relatívne jednoducho pomocou voltmetra, pri točení kolesa by sa malo napätie na výstupe rázovo meniť v závislosti od jeho rýchlosti. Pre bežného motoristu je podstatne príhodnejšie spoľahnúť sa na kvalifikovaný servis a jeho zistenia. Výmena snímača rýchlosti vozidla je individuálna záležitosť, náročnosť opravy a jej cena je tak závislá od modelu k modelu a od značky k značke. Podobne ako pri mnohých iných náhradných dieloch platí, že sa pri výmene neoplatí šetriť a radšej ako neoriginálne alternatívy žiadajte originálne súčiastky. V citlivej elektronike záleží doslova na každom detaile, od rozmerov, hmotností, materiálového vyhotovenia po povrchové úpravy kontaktov, to všetko môže nepriaznivo ovplyvňovať prenášané signály. Je pritom nanajvýš nepravdepodobné, že by ste výberom alternatívneho produktu získali pomyslené body na jazdných vlastnostiach či spotrebe paliva.








Pokračujte na ďalší príspevok »