Land Rover je silná značka s pevnými hodnotami – dokazuje to aj Range Rover Evoque. Pozrite si jeho príbeh
Land Rover nastavil vysoký štandard, Range Rover potom určil trendy, ktorých Evoque je zhmotnením.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Keď sa bavíme o automobilových značkách, obyčajne sa zdá, že ich ani nie je potrebné zvlášť predstavovať. Znalosť nových modelov a aktuálnej cenovej politiky ale rozhodne nie je všetko. Aby sme značku pochopili v jej celistvosti, rozumeli jej hodnote, je správne poznať aj jej históriu. Najmä v prípade, ak je skutočne pôsobivá a svedčí o dlhodobej snahe značky o napredovanie.
Land Rover patrí medzi najvýznamnejšie automobilové značky na svete – azda nie je nikoho, kto by ju nepoznal. Jej modely poznáme ako fantastické luxusné terénne vozidlá schopné zvládať neskutočné porcie kilometrov a z estetického hľadiska nepodľahnúť zubu času ani po desiatkach rokov. Ako je vôbec možné vybudovať takúto značku a aj po desaťročiach vyrábať autá, ktoré tvoria trendy v celom autopriemysle?
Pozrite sa s nami na kľúčové momenty histórie značky Land Rover a jej aktuálnu ponuku, ktorá ostáva verná svojmu dedičstvu.
Povojnová špecializácia na extrémne účely
Pôvod značky Land Rover siaha do roku 1948, teda iba tri roky po ukončení druhej svetovej vojny. Zámery boli jednoznačné, vyrábať profesionálne vozidlá, nie pre civilov, ktoré budú plniť najnáročnejšie úlohy na svete a zachovajú si funkčnosť dlhé roky. Autorom dizajnu prvého Land Roveru je Maurice Wilks, ktorý na ňom pracoval v roku 1947, využil pritom základy Jeepu. Premiéra prvého Land Roveru prebehla o rok neskôr na amsterdamskom autosalóne.Automobily Land Rover Series I, II a III, spolu s ďalšími sub-sériami, sa napokon ukázali ako jedinečný projekt, ktorý bol až do roku 1967 vlastnený spoločnosťou Rover Company a potom do roku 1983 firmou Leyland Motors, neskôr premenovanou na British Leyland.
Majetkové pomery nepochybne mali vplyv na vývoj a výrobu, ale kľúčový zámer vyrábať najodolnejšie autá sveta bol napĺňaný svedomito. Sám Land Rover však uvádza, že partnerstvo s práve touto spoločnosťou malo najvýznamnejší priaznivý vplyv na rozšírenie značky do sveta.
Neskôr v roku 1992 značka vydala vyhlásenie, ktorým po takmer polstoročí existencie demonštrovala mimoriadnu odolnosť a trvácnosť jej modelov: až 70% všetkých vyrobených vozidiel Land Rover bolo reálne v prevádzke!
Okrem toho Land Rover začal dominovať v súťažiach off-roadov, spomeňme extrémny pretek Camel Trophy prebiehajúci na Sibíri či v Amazónii.
Prvý Range Rover bol Velar. Stopercentný originál.
Ešte v priebehu druhej polovice 20. storočia sa z Land Rover stávala civilná značka a jej model Range Rover z roku 1970 začína mať úspech. Ten prišiel hneď po úspešných testoch koncepčného vozidla Velar, ktorého názov výrobca oživil o takmer 50 rokov neskôr.
Práve rok 1970 sa ukázal v histórii značky ako kľúčový. Automobilke rástla popularita a vďaka modelu Range Rover sa stala synonymom luxusu a odolnosti.
Už o šesť rokov neskôr, teda v roku 1976, Land Rover oslavoval jeden milión vyrobených vozidiel a v roku 1987 expandoval na americký trh.
Evoque bol malou revolúciou
Začiatkom 21. storočia Land Rover vedel, že trendom v automobilovom priemysle budú stredne veľké a kompaktné SUV modely. Range Rover patrí medzi veľké autá a bolo jednoznačné, že sa treba orientovať aj na zákazníkov so záujmom o niečo menšie. Tak sa v roku 2008 na autosalóne v Detroite predviedol koncept Range Rover LRX. Bol neprekonateľne krásny a ukázal tvár značky Range Rover v novom modernom svetle.No a potom prišiel rok 2011, keď značka Land Rover oficiálne predstavila model Range Rover Evoque postavený práve zo základov konceptu LRX. Veľmi nevšednou vecou bolo, že medzi sériovým modelom a konceptom neboli prakticky žiadne významné rozdiely, čo dovtedy vôbec nebolo bežné!
Mnohí sa domnievali, že sa auto malo volať radšej Provoque, aby už samotným menom upozorňovalo na svoj záujem provokovať pohľady okoloidúcich.
Land Rover vytvoril dizajn, ktorý udrel do očí každému, pritom zachoval črty typické pre Range Rover a automobil vybavil luxusným interiérom, ktorý je podľa mnohých bezkonkurenčný.
Range Rover Evoque sa v priebehu svojho deväťročného života dočkal dvoch generácií, päťdverového aj trojdverového karosárskeho vyhotovenia i atraktívnej verzie kabriolet (Convertible).
Do roku 2019 (vrátane) sa predalo viac ako 883-tisíc exemplárov, tento rok má potenciál dosiahnuť milión a vo všeobecnosti má Evoque až 10-percentný podiel na celkových predajoch značky Land Rover. V rokoch 2012 a 2013 to bola dokonca viac ako jedna tretina všetkých predajov.
Medzičasom značka oživila aj Velar a spravila z neho tretí model Range Roveru. Význam a postavenie Evoque ostali naďalej rovnako nespochybniteľné a automobilka postupom času vozidlo vylepšila v takej miere, aby si zachoval historické dedičstvo, no zároveň priniesol inovácie.
Range Rover Evoque po rokoch mnohí výrobcovia využili ako inšpiráciu, ale nemožno automobilu uprieť fakt, že dodnes reprezentuje zlatý štandard.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?