Výmena oleja? Načo? Takto prebieha servis elektromobilu
Hovorí sa, že majitelia elektromobilov ušetria aj na servise. To je dosť široký pojem. My sme sa pozreli, ako taký servis elektromobilu vlastne vyzerá.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Vezmime si modely Hyundai Kona 1.6 T-GDi a Kona Electric. Oba majú rovnaký servisný interval 15 000 km/1 rok. Za 6 servisných prehliadok zaplatíte v prípade elektromobilu cca 660 €. Pri konvenčnom modeli je to až cca 1 650 €. **Kde najviac ušetrím?**
Elektromobil nepotrebuje vymieňať olej a olejový filter, ani sviečky. Vďaka rekuperácii majú brzdy niekoľkonásobne dlhšiu životnosť.
Okrem klasickej výrobcom predpísanej prehliadky týkajúcej sa súčastí, ktoré má elektromobil spoločné s bežným autom (podvozok, nápravy, karoséria, brzdy, atď.), sa podľa predpísaného intervalu menia prevádzkové kvapaliny (chladiaca kvapalina, brzdová kvapalina), kabínový/peľový filter a kontroluje sa stav komponentov vysokonapäťovej sústavy. **Koľko stojí servisná prehliadka elektromobilu?**
Závisí to od druhu servisnej prehliadky, ale môže sa pohybovať v rozmedzí cca od 70 až do 200 € s DPH. **Aká je záruka na batériu? Ako sa postupuje v prípade poškodenia batérie – dajú sa vymeniť jednotlivé články?**
Záruka na batériu je v prípade vozidla Hyundai Ioniq Electric 8 rokov/200 000 km. V prípade modelu Kona Electric je záruka na batériu 8 rokov/160 000 km. V prípade komerčne používaného vozidla sa v oboch prípadoch skracuje na 3 roky/100 000 km. V prípade poškodenia batérie určuje vždy spôsob opravy autorizovaný opravca. Ak je to po posúdení možné, dajú sa v niektorých prípadoch vymeniť aj jednotlivé články (moduly) vysokonapäťovej batérie.
Elektromobily Hyundai majú servisný interval 15 000 km alebo jeden rok podľa toho, čo nastane skôr. **Kam do servisu?**
Do akéhokoľvek autorizovaného servisu Hyundai. Každý z nich má špeciálne školený personál na vykonávanie servisných prehliadok a opráv vozidiel s elektrickým pohonom.
Načo platiť za niečo, čo si viem vyrobiť doma sám? Takýto postoj Slovákom nie je cudzí. Rovnako sa mnohým zdá zbytočné platiť za originálne príslušenstvo, keď na internete sa dá zohnať rádovo lacnejšie. Pri elektromobiloch je možno lákavé ušetriť na nabíjacom kábli. Lenže pozor! Výrobcov a dodávateľov je mnoho, avšak nie všetci sú kvalitní. Možno si poviete, že v kábli predsa nie je žiadna veda. Lenže daný kábel musí vedieť spoľahlivo a dlhodobo preniesť veľké množstvo elektrickej energie s čo najmenšími stratami. Nekvalitné káble (väčšinou ich prezradí veľmi výhodná cena) môžu spôsobiť, že pri nabíjaní vozidla s E-pohonom bude príkon, ktorým nabíjame vozidlo, veľmi nepriaznivo rozdelený na nabitie batérie a na veľké straty v nekvalitnom nabíjacom kábli. Inak povedané – nabíjací kábel bude slúžiť ako vyhrievací kábel a nie ako kábel na prenos elektrického výkonu s minimálnymi stratami. Preto odporúčame kúpiť kvalitný a značkový kábel, ktorý vám ponúknu aj v predajni vozidiel Hyundai.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Veľkonočné sviatky
Plánujete cez sviatky piť a jazdiť? Má zmysel zbavovať sa zvyškového alkoholu a opice?
Máte v sebe dosť sily na to, aby ste tieto sviatky strávili bez pitia alkoholu?
Polícia už avizovala, že cez sviatky bude na cestách s motoristami. Neupozorňuje na kontroly alkoholu, ako skôr na dozeranie nad bezpečnosťou. Jazdiť so zostatkovým alkoholom v krvi je rovnaké, akoby ste pili priamo počas jazdy.Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.