Magazín

Najväčšie problémy elektromobility, ktoré tak skoro nevyriešime

Nabíjací kábel elektrickej dodávky Mercedes-Benz eVITO (2019)
Nabíjací kábel elektrickej dodávky Mercedes-Benz eVITO (2019)

Cena elektromobilov

Elektromobily sú od automobilov s motormi na spaľovací pohon odlišné nielen vizuálne, ale aj technologicky. Tieto vozidlá si vyžadujú špeciálne navrhnutý podvozok, ktorý zohľadňuje špecifické nároky elektrického pohonu, okrem iného aj priestor pre optimálne umiestnenie trakčných akumulátorov. Tie musia byť vhodným spôsobom usporiadané, ale i chladené, čo si vyžaduje individuálny prístup k dizajnu podvozka - tieto batérie sú obyčajne zapustené v podlahe.

Požiadavky na vývoj platforiem pre elektromobily si tak vyžadujú enormné investície, čo sa premieta aj do nadobúdacej ceny vozidiel. Hoci sú elektromobily v komerčnej ponuke niektorých automobiliek už viac ako desať rokov, stále môžeme hovoriť o tom, že vývoj elektromobilov dnes splácajú takzvaní „early adopters“, čo sú zákazníci ochotní priplatiť si za čosi úplne nové.

Na samotnej cene vozidla sa však v podstatnej miere podieľa aj samotná cena trakčných akumulátorov, ktorá sa pohybuje v tisíckach eur, v prípade výkonnejších automobilov sa môže jednať o sumy prevyšujúce desaťtisíc eur. Pokiaľ sa automobilkám a vládam nepodarí zabezpečiť rozumnú cenovú dostupnosť elektromobilov, budú naďalej odsúdené figurovať kdesi na okraji pomysleného trhového koláča.

Environmentálne dôsledky výroby

Ťažké kovy a rôzne vzácne prvky používané pri výrobe akumulárov sú tak závažným problém, že komplikujú ideu o udržateľnosti výroby elektromobilov. Je pravda, že už dnes sa dozvedáme o moderných batériách novej generácie na báze grafénu, avšak s ich uvedením do komerčného predaja sa stále akosi otáľa. Zrejme na to budú vážne dôvody.

Pri elektromobiloch sa kladie výrazne väčší dôraz na spomenutú udržateľnosť a tiež environmentálne dôsledky samotnej výroby všetkých súčastí; viac ako pri výrobe benzínových či naftových áut. Je to chyba, pretože keď chceme nachádzať chyby na elektromobiloch, musíme ich rovnakým metrom sledovať aj pri ostatných vozidlách s iným pohonom. Lenže problému s ekologickou polemikou tak či tak neujdeme a súčasná elektromobilita sa musí vysporiadať najmä s nasledovnými otázkami:

  • ako ťažiť prvky potrebné k výrobe akumulátorov, aby tým netrpeli ľudia?
  • ako ťažiť prvky potrebné k výrobe akumulátorov, aby tým netrpela príroda?
  • ako zabezpečiť toľko zmieňovanú udržateľnosť výroby?
  • ako zabezpečiť ekologicky a zdravotne bezpečnú likvidáciu akumulátorov?
  • ako bezpečne a ekologicky vyrábať elektrinu, teda palivo pre elektromobily?

Hoci som zástanca elektromobility, veľmi dobre si uvedomujem, že na uvedené otázky doteraz existujú iba také odpovede, ktoré ma nemôžu uspokojiť.

Problémy s budovaním infraštruktúry

Viete si predstaviť, že by sa v pestro zastavaných územiach začali vo veľkom vykonávať výkopové práce, aby sa zabezpečili nabíjacie stanice pre tisíce elektromobilov? Predstavte si, že by mali desiatky nabíjacích staníc vyrásť kdesi v Žiline, Martine, v Košiciach, Bratislave či Banskej Bystrici.

Možno si poviete, že predsa ani čerpacie stanice benzínu, nafty a plynu nie sú všade a predsa toto by mali byť miesta, kde budú aj elektrické prípojky. Je to správne uvažovanie, ale realizácia tohto zámeru je takmer neprekonateľne komplikovaná.

Elektrina sa distribuuje cez hrubé káblové zväzky, ktoré musia byť schopné prepravovať enormne vysoký prúd pod vysokým napätím. Nároky na vytvorenie takejto elektrickej infraštruktúry sú nepomerne vyššie ako zavedenie „bežnej“ elektriny do miest, pretože elektromobily vyžadujú veľmi vysoké odbery elektrickej energie a keď sa má naraz v rýchlom režime nabíjať hneď niekoľko elektromobilov, predpovedajú sa vážne problémy stability systému.

Okrem toho, ak by sa mali nabíjacie stanice zaviesť do súčasných čerpacích staníc na palivá, kto by to zaplatil? Súkromné spoločnosti prevádzkujúce čerpacie stanice? V hre sú miliardy a miliardy eur a otázkou je aj to, či sú súčasné kapacity výroby elektriny dostatočné. Zdá sa, že nie.

Bezpečnostné riziká a poučenie bezpečnostných zložiek

Určite ste zachytili správy o tom, že horiaci elektromobil je takmer nemožné uhasiť konvenčnými prostriedkami. Hasiči v súčasnosti nie sú vybavení potrebnou technikou a zdá sa, že ani nemajú dostatok sprostredkovaných informácií o tom, ako takýto špecifický požiar uhasiť bezpečne a natrvalo.

Keby sa porovnalo množstvo áut na spaľovací a elektrický pohon, ktoré začali v dôsledku nehody horieť, tak by to bolo jednoznačné: nebezpečné sú tie na spaľovací pohon, pretože horia azda každý deň. Lenže je to skreslená štatistika, keďže elektromobilov nie je na cestách dostatok a okrem toho horiace auto na benzín či naftu možno uhasiť relatívne jednoducho. Zabezpečenie batérií v elektromobiloch je ešte dôslednejšie ako v prípade nádrží s palivom, ale keď sa predsa len akumulátor vznieti, vzniká vážny problém s jeho hasením.

Ak má byť elektromobilita štandardom, je potrebné prispôsobiť tomu školenie hasičov, ich techniku a upozorňovať bežných ľudí na špecifiká takéhoto požiaru. Aj toto je problém nastupujúcej elektromobility, pretože len samotný nákup hasičskej techniky si celoplošne vyžiada miliardové investície.

Elektromobilita má potenciál byť bezpečnou, spoľahlivou a udržateľnou, ale nemožno zatvárať oči pred jej v súčasnosti nevyriešenými problémami.

Erik Stríž - auto motor a šport
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.