Ak ľuďom zakážu autá, bude to útok na ich slobodu, tvrdí odborník na mobilitu

Rozprávali sme sa s Vladimírom Orthom zo spoločnosti United Technologies o tom, ako vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku, v Európe a čo čaká motoristov, ak bude počet áut na cestách naďalej rásť.
Vydané  Text: 

#### Výber otázok a odpovedí * **ako sa bude vyvíjať parkovacia politika v mestách?** * **kedy budú ľudia motivovaní prejsť z áut na MHD?** * **vlastníctvo auta znamená slobodu, snaha o ich odsunutie na bok je útokom na slobodu ľudí;** * **je elektromobilita správnym liekom na súčasné problémy?** * **sú na nové časy pripravení aj Slováci? Dôverujú napr. operatívnemu lízingu a prenájmom?**
#### Svet osobnej dopravy sa prudko vyvíja. Na čom a ako budeme jazdiť o niekoľko rokov? Bude rásť počet vozidiel? Predpokladám, že v najbližších rokoch bude počet áut na cestách stúpať. Lenže v Európe bude situácia opačná, v priebehu desiatich rokov počet áut začne klesať. Súvisí to s nástupom služieb ridesharingu, rastúceho záujmu o prenájmy vozidiel namiesto ich vlastníctva. V Ázii a v v Afrike bude počet áut stúpať, keďže tam ešte nedošlo k nasýteniu trhu ako v Európe a Severnej Amerike. Vývoj demografie zatiaľ smeruje k vytváraniu veľkých mestských aglomerácií, v ktorých bude v roku 2030 žiť až 80 percent obyvateľstva. Počet obyvateľov v uvedenom roku dosiahne už deväť miliárd. Mestá túto situáciu riešia už dnes a tie, ktoré zatiaľ akčné nie sú, sa na nové zmeny pripravujú. Už dnes môžeme vidieť, že väčšie mestá pristupujú napríklad k nasledovným opatreniam: * zvýšené poplatky za vstup do mestských zón; * znížené poplatky za ekologické elektromobily a hybridné vozidlá * zvýšenie cien parkovacích miest a modernizácie parkovacích politík; * podpora ridesheringu a prenájmu áut cez autopožičovne namiesto vlastnenia automobilu (je dokázané, že priemerná využiteľnosť automobilu počas jeho životnosti nie je vyššia ako 6 percent!).
Vladimír Orth je zakladateľ a CEO slovenskej spoločnosti United Technologies. V minulosti sa stal zakladateľom organizácie združujúcej viaceré spoločnosti pod jednotným názvom, ktoré dodnes poskytujú služby prenájmu, leasingu, financovania a predaja automobilov a vývoja moderných technológií. Orth je zakladateľom nadácie United Philanthropy, ktorá podporuje slovenských študentov medicíny v ich štúdiu.
#### Aká je teda budúcnosť dopravy v mestách? Budúcnosť miest a mobility v nich spočíva vo vyššom využívaní kapacít, či už parkovacích alebo dopravných. Čiže parkovanie bude pre jednotlivca drahé a ten, kto bude mať prostriedky, bude mať vlastné auto a aj parkovisko. To však bude minorita, väčšina obyvateľstva bude využívať zdieľané služby, či už parkovacie alebo dopravné, a tie budú v kombinácii rôznych typov spĺňať denné požiadavky na prepravu. Budem konkrétny: preprava v meste je možná formou ride sharingu, ako Uber a Lyft, ktorá sa použije na jednej trase. Následne budú využiteľné služby car sharingu a jeho derivátov, ako Zipcar, vždy len na krátky čas nepresahujúci niekoľko hodín či maximálne jeden deň. Na to pri ceste, kde potrebuje prejsť viac miest v meste alebo musíme cestovať mimo mesto alebo je to dlhšie ako jeden deň, prenajímame si auto z autopožičovne. A ak budeme potrebovať auto na celý týždeň či mesiac a dlhšie, budeme mať operatívny leasing so všetkými službami a vymoženosťami. To, čo definitívne pôjde do úzadia, bude kúpa nových áut a finančný leasing. Staré auta si stále budú kupovať ľudia na hotovosť, avšak pre poplatky súvisiace s vlastníctvom automobilu to možné iba mimo miest. #### A čo verejná doprava, MHD? Ľudia tvrdia, že budú radi cestovať hromadnou dopravou iba vtedy, keď bude efektívna, lacná, spoľahlivá a úplne bezpečná. Kedy príde čas, keď bude vlastníctvo áut naozaj prežitkom? Auto je od jeho zrodu symbolom slobody. Ak budeme ľudí nútiť jazdiť hromadnou prepravou a zoberieme im ich automobil, bude to útok na ich slobodu. Nemyslím že osobná individuálna doprava zanikne. Myslím, že poklesne jej hromadnosť a dôvodom bude osobná ekonomika každého z nás. Hromadná mestská doprava je efektívna tam, kde vie plánovane efektívne prepravovať veľa ľudí. Inak nemá zmysel. Myslieť si že hromadná preprava nahradí aktuálnu dopravu znamená, že by sme museli upraviť slobodu myslenia a rozhodovania ľudí a presvedčiť ich, že iná možnosť nie je. Nemyslím si, že sme aktuálne v tejto situácii. #### Správne, je to o slobode. Ako teda prakticky presvedčiť ľudí, aby prišli o slobodu a komfort cestovania vlastným autom? Postoj k vlastníctvu ako takému sa už zmenil. Mení sa v prospech prenájmu – a rapídne. Dôvodom je ekonomika: vychádza to lacnejšie ako kúpiť auto a platiť pravidelné veľké sumy, pritom auto využívať iba sporadicky. Hlavným motorom zmeny sú mladí ľudia, ktorí majú dnes do 25 rokov. Za desať rokov budu mať rodiny a celkom iné priority, táto nová generácia vytvorí veľké zmeny, ktoré zmenia aktuálny stav. #### Európa stavila na elektromobilitu, čo od nej môžeme očakávať v blízkej dobe? Som presvedčený, že elektromobily v strednodobom horizonte 10 až 15 rokov nenahradia automobily s pohonom z fosílnych palív. Potenciál vidím najmä v hybridoch, ktorých má byť do roku 2030 okolo 30 percent, elektromobily si vezmú 15 percent z trhu a zvyšok bude patriť konvenčnému spaľovaciemu pohonu. Vývoj bude nepochybne pokračovať aj inými smermi, napríklad v ústrety vodíku, plynu a podobne. Každá technológia má svoje preto a proti, vydať sa jedným smerom nie je správne. Významným motorom zmien je ekológia, ktorá je dnes na prvom mieste a zároveň ekonomika, ktorá zohráva obrovský význam pri presadzovaní noviniek medzi ľuďmi. Pri dnešnej eufórii z elektrických áut sa zabúda, že aj benzínové a naftové autá majú stále pohonné jednotky vo vývoji a tieto automobily sú čím ďalej čistejšie, niektoré naftové motory dokonca viac ako benzínové. Žiaľ, málo sa o tom píše a ľudia nepočúvajú. #### A čo nákladná doprava? Tá je zatiaľ pozadu. Veľké množstvo veľkých vozidiel používa konvenčné palivá a pokiaľ by som ich vymenil za benzínové alebo elektrické, bola by ich prevádzka neskutočne drahá a náročná na prevádzku. Myslím, že sa v budúcnosti bude uberať smerom využívania kombinácie elektriny a plynu. #### Myslíte si, že služby ako prenájom áut, operatívny lízing a podobne budú finančne dostupné úplne všetkým ľuďom a stanú sa náhradou vlastníctva? Áno, ale nie v budúcnosti: veď už dnes ak máme zaujímavý produkt, klienti si vedia porovnať objektívne fakty a rozhodnúť sa pre to, čo je pre nich lepšie. Majú to bez starostí. Ľudia sú pohodlní, chcú mať top servis za jednu cenu bez ďalších starostí. To finančný leasing ani kúpa auta v hotovosti neponúka, je to náročné a začína to byť veľmi drahé.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.