Magazín

Týmto jazdenkám sa určite vyhnite: 7 problematických jazdených áut v bazároch

Stretli sme sa s tým už všetci. Lustrujeme internetové bazáry s jazdenými autami, len tak zo záujmu a pre skrátenie chvíle a v tom nám udrie do očí krásny model toho a toho výrobcu. Mať bavoráka s moderným dizajnom za pár tisíc eur, prípadne Audi alebo niekdajší top model z Francúzska, to je čosi veľmi lákavé. V tejto chvíli však musí riadenie rozhodovania prebrať rozum, poriadne vylepiť srdcu za to, že sa zasa zamilovalo do nesprávneho auta a vypnúť otvorenú záložku v prehliadači.

Trhová cena automobilov takmer bez výnimky reflektuje skúsenosti motoristickej verejnosti s danými vozidlami. Určite ste si niekedy povedali, že je to skoro rúhanie, keď sa krásna Alfa Romeo 159 predáva za tritisíc eur. Dokonca s automatom a vyhrievaním sedadiel. Ale keď sa človek porozpráva s človekom, ktorý toto auto vlastnil, razom pochopí tieto lákavé ceny. Platí to nielen pre Alfa Romeo, ale aj pre všetky ostatné značky. Ak sa v priebehu rokov zistí, že vozidlo vykazuje príliš častú poruchovosť, jeho servis je finančne náročný, trhová cena jazdenky klesá, pretože o dané vozidlá klesá dopyt.

Pozrite sa s nami na sedem jazdených áut, ktoré vynikajú krásnym vzhľadom a nepochybne výbornými jazdnými vlastnosťami, ale náročnosť údržby a častá poruchovosť niektorých ich motorizácií ich odkázali na umiestnenie sa v rebríčkoch najkazovejších a najproblematickejších jazdeniek. Rebríček nie je zoradený podľa množstva porúch.

Audi A5 3.2 FSI Multitronic

Kombinácia silného atmosférického motora a variátorovej prevodovky Multitronic sa ukázala ako nevhodná. Dnes sú automobily vybavené variátormi a zvládajú veľké porcie výkonu s nadhľadom, pred niekoľkými rokmi sa však riešenie od Audi ukázalo ako technicky problémové. Zdroje uvádzajú, že kombinácia tohto motora a prevodovky málokedy vydrží viac ako 100 000 kilometrov. A výmena prevodovky nie je lacný špás.

BMW 320d E90 (do 2011)

Verzia s označením N47D20 trpela na problematické rozvody, kvôli ktorým bolo potrebné meniť aj reťaz, vodiace lišty a rozety, čo si vyžadovalo rozobratie celého motora. Častým problémom je tiež prasknutý blok motora medzi valcami, čo sa prejavuje postupným ubúdaním chladiacej kvapaliny. Začiatkom roka 2011 však BMW pripravilo pre modelový rad 3 modernizáciu a s ňou odstránilo aj technické nedostatky, ktoré súviseli s motorom.

Citroën C5 1.6 THP

Krásny, ale problémový Francúz. Častým problémom verzií s motorom 1.6 THP je poruchové turbo, ktorého oprava býva finančne náročná. Okrem toho sa po kúpe jazdeného C5 očakáva potreba častejších výmien rozvodov. Vyskytuje sa tiež nadmerná spotreba oleja a s ňou súvisiace nové problémy.

Ford Focus II 1.6 TDCI 16V

Že sa do tohto rebríčka umiestnil aj Ford Focus II, bolo malým prekvapením aj pre nás. Zvyčajne sa stretávame s majiteľmi starších Focusov, ktorí na svoje auto nedajú dopustiť práve pre jeho spoľahlivosť. Problémom verzie 1.6 TDCI je údajne skutočnosť, že auto sa vyskytovalo prevažne vo vozových parkoch firiem a zamestnanci nimi vôbec nešetrili. Následné šetrenie na servisoch sa malo premietnuť do celkovej kvality náhradných dielov a práce, čo v konečnom dôsledku vyústilo do častejších porúch. Tieto motory údajne skončili svoj životný cyklus ešte pred dosiahnutím nájazdu 100 000 kilometrov, reč je však o verzii motora so 16 ventilmi. Ak zvažujete kúpu tohto Focusu, mali by ste venovať pozornosť predovšetkým servisnej knížke a tomu, ako často sa menil olej. Ak je interval medzi výmenami okolo 12-tisíc km a Focus nemal viac ako dvoch majiteľov, máte šancu na dobrú kúpu. Ale oplatí sa riskovať?

Opel Astra H 1.3 CDTI

Opel Astra H 1.3 CDTI
Opel Astra H 1.3 CDTI

Opel Astra vôbec nie je zlé auto, ale verzia s motorom 1.3 CDTI môže byť nočnou morou. Motor je od značky FIAT, čo je pre mnohých prvým vztýčeným varovným prstom. 1.3 CDTI bol problematiký agregát, pretože mal poruchy vstrekovania, závady EGR ventilov, turba a údajne sa vyskytovalo aj fatálne roztrhanie rozvodového remeňa.

Čo ale motor doslova dorazilo, bolo odporúčanie od výrobu meniť olej každých 50 000 kilometrov! Dá sa tomu vôbec uveriť? Keď sa niektoré motory nedožili ani nájazdu 40 000 km, výrobca skrátil interval na stále neskutočne dlhých 30 000 km. Vinou nepochopiteľne dlhých intervalov výmeny oleja sa motory ničili a zdroje tvrdia, že ani výmeny pri 10 000 kilometroch neboli zárukou bezproblémovej prevádzky. Skrátka, tento motor sa nevydaril.

Renault Laguna II 2.2 dCi

Pekná jazdenka, na našich cestách sa vyskytuje veľmi často, ale trpí na mnohé technické nedostatky. Často sa kazí elektronika a naftový motor vykazuje problémy so zadieraním kľukového mechanizmu. Generálne opravy motora prichádzali už po nájazde 100 000 km, neúmerne často sa kazila aj manuálna prevodovka. Laguna II 2.2 dCi dokázala, že naftový motor nemusí byť nutne nezmar.

Škoda Octavia RS 2.0 TDI-PD 16V

Škoda Octavia RS 2.0 TDI-PD 16V

Problematická motorizácia Octavie RS bola tak zlá, že sa ani nedočkala modernizácie. Skrátka ju výrobca vyradil. Problémom motora TDI-PD 16V bolo vstrekovanie na všetkých valcoch, filter pevných častíc, kolabujúce rozvody, hlavy valcov prasklali, spojka sa rýchlo opotrebovala a oprava dvojhmotového zotrvačníka takisto nie je lacnou záležitosťou. Nedostatkom týchto Octavii je údajne aj nich neprehľadná história.