Magazín

Osem nových áut, ktoré po roku predáte najhoršie (a najlepšie)

Keď si kupujete nové auto, zvyčajne sa rozhodujete na základe jeho ceny, dizajnu, charakteru a doplnkových služieb, ktoré vám vie automobilový predajca ponúknuť. Ale ten, kto vozidlo kupuje do firmy alebo s perspektívou skorého predaja, musí nutne zvažovať aj ďalší faktor: mieru poklesu ceny na trhu s jazdenými automobilmi.

V zásade platí, že dňom nadobudnutia automobil stráca na svojej hodnote hneď niekoľko percent a s každou tisíckou najazdených kilometrov sa jeho trhová hodnota znižuje. Ak má byť automobil predaný s ako-takým ekonomickým zmyslom, sledovať vývoj trhu je priam kľúčové.

V Českej republike spravila spoločnosť AuresLab prieskum trhu s jazdenými automobilmi a zisťovala, ktoré modely strácajú na svojej hodnote najviac a ktoré najmenej. Spoločnosť hodnotila vozidlá už po jednom roku používania a po piatich rokoch a dospela k výsledkom, ktoré sú veľmi zaujímavé, chvíľami paradoxné.

Tieto zistenia pre podobnosť trhov do veľkej miery korešpondujú so situáciou na Slovensku, preto môžu byť smerodajné pri nákupe nového vozidla aj pre vás.


Test Fiat 500 1.2 Collezione: Pastelový cukrík (2018)

Najviac zo svojej pôvodnej hodnoty stratili v priebehu prvého roka nasledovné automobily:

  1. FIAT 500 (stráca najviac zo svojej pôvodnej hodnoty po 1. roku)
  2. Citroen DS 3
  3. MINI Cooper
  4. Hyundai i40
  5. Opel Insignia
  6. Mitsubishi ASX
  7. Ford Kuga
  8. Nissan X-Trail

Prečítajte si aj:


Test Fiat 500 1.2 Collezione: Pastelový cukrík

ERIK STRÍŽ


Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI: Manažérsky sen

Peter Orosz


Najhoršie udržanie hodnoty po 5 rokoch

Druhou časťou prieskumu spoločnosti AuresLab bolo zisťovanie trhovej ceny vozidiel starých päť rokov s maximálnym nájazdom 120 000 kilometrov.

Citroën C3 PureTech 82 Shine

Najväčšia strata hodnoty, 5 rokov a max. 120 000 km
Malé autá: Citroën C3, Hyundai i20, Kia Rio
Rodinné autá: Peugeot 308, Renault Scénic
SUV: Chevrolet Captiva, Mazda CX-7, Jeep Compass

Je zaujímavé, že v uvedenom rebríčku päťročných áut sa nenachádzajú modely, ktoré stratia najviac zo svojej hodnoty v priebehu prvého roku od výroby. Znamená to, že medzi prvým a piatym rokom veku vozidla je zásadný rozdiel. Najväčšiu časť zo svojej pôvodnej hodnoty strácajú francúzske i kórejské automobily, najviac Citroen a Peugeot.

Chevrolet sa u nás oficiálne ako nový nepredáva, ale tento údaj môže byť zaujímavý pre všetkých, ktorí zvažujú nákup týchto vozidiel zo zahraničia.

Prečítajte si aj:


Test Citroën C3 1.2 PureTech: Trojvalec a automatika ladia perfektne

ERIK STRÍŽ


Najlepšie si ceny držia Škody i Dacie

Posledným sledovaným údajom bol ten hovoriaci o modeloch áut, ktoré si držia cenu najlepšie. Tento údaj vychádza z veku vozidiel päť rokov a s maximálnym nájazdom 120 000 kilometrov.

Duster

Najmenšia strata hodnoty, 5 rokov a max. 120 000 km
Malé autá: Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Toyota Yaris
Rodinné autá: Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Toyota Verso
SUV: Dacia Duster, Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan

Pokiaľ ide o prítomnosť značky Dacia v rebríčku najlepšie si cenu držiacich vozidiel, sledujeme malý paradox. Napriek tomu, že nadobúdacia cena vozidiel by mala svedčiť o nižšej akosti modelov a tomu by mal zodpovedať dopyt po nich na trhu s vozidlami z druhej ruky, opak je pravdou. O automobily Dacia Duster je taký záujem pre ich cenovú dostupnosť, že paradoxne práve tento dopyt pomáha modelu udržiavať čo najvyššiu hodnotu aj po piatich rokoch od dátumu výroby. Automobily ako Škoda Fabia, VW Polo či Toyota Yaris sú na tom rovnako, cena jazdeniek nemôže výraznejšie klesať, pretože relatívne nízka je už nadobúdacia cena nových kusov. Zdá sa, že by to malo platiť paušálne, ale aj toto spektrum má svoj druhý koniec - na ňom svoje pozície zaujali Citroen C3, Hyundai i20 a KIA Rio.

Prečítajte si aj:


Test Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 Prestige: Vidiečan!

Peter Orosz





Hlasujte za Miss Drive 2019 a vyhrajte Hyundai i30 Fastback

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.