Magazín

Na čom jazdia Putin, Macron, Trump či Kim Čong-un? Toto sú autá najznámejších štátnych lídrov!

Sú to ľudia, ktorí držia osud ľudstva vo svojich rukách. Majú za sebou peniaze, moc aj armádu a častokrát sú terčom útokov. A preto musia byť pri presune ich vozidlá vybavené tými najnovšími bezpečnostnými prvkami. V tomto ohľade má najkomplexnejšie vozidlo prezident Spojených štátov amerických, Donald Trump, ktorý sa vozí v jednom z najpevnejších vozidiel planéty – Cadillac The Beast (beštia). Pancierované vozidlo dokáže hlavu štátu ochrániť pred granátmi či chemickými útokmi. V interiéri sa skrývajú nádrže s kyslíkom, zbrane aj zásoba náhradnej krvi v prípade vážnych zranení. O niečo štandardnejšie, no predsa opancierované vozidlo využíva nemecká kancelárka Angela Merkel, ktorá trávi svoj čas v Mercedese-Benz S600 Guard. Pri výbere štátneho vozidla však nehrá úlohu len bezpečnosť, ale aj patriotizmus. Hlavy štátov si tak zvyknú vyberať autá domácich výrobcov, čím môžu prezentovať národnú hrdosť.

Asi uznáte, že by pre francúzskeho prezidenta nebolo dôstojné voziť sa na nemeckom či americkom aute. Emmanuel Macron využíva luxusné SUV od značky DS, ktoré bolo obohatené len o otváraciu strechu, ozdobné prvky pozostávajúce z pozlátených detailov a francúzskych štandard. Nemeckých áut sa zbavil aj Vladimír Putin, ktorému ruskí inžinieri vyrobili luxusnú limuzínu s názvom Aurus Senat. Tento ruský „rolls“ sa v skrátenej verzii bude vyrábať aj sériovo pre majetných záujemcov, ktorí chcú vytŕčať z davu. Podobne je na tom aj hlava Čínskej ľudovej republiky, Si Ťin-pching. Ten cestuje v domácom Hongqi L5, čo je najdrahšie vozidlo v Číne, a stojí okolo 800-tisíc amerických dolárov. Váži 3 tony a má nefritové kľučky. Pchingov južný sused, Kim Čong-un, je pre nedostatok zdrojov a technológií odkázaný na nemeckú prezidentskú klasiku v podobe starého modelu Mercedesu-Benz 600 Landau, ktorý využíva viacero činiteľov v KĽDR.

Najskromnejšou hlavou štátu je pápež František. V porovnaní s jeho predchodcami preferuje totiž jednoduchší životný štýl vrátane dopravy. To bolo jasné hneď, ako bol zvolený, keď cestoval s úradníkmi v mikrobuse namiesto toho, aby použil oficiálne pápežské vozidlo. Ak ho práve nevozia v jednej z mnohých verzií papamobilu, preferuje jazdu v Renaulte 4 z roku 1984, ktoré má najazdených 274-tisíc kilometrov.

Peter Orosz
Ak čítate tento text, tak som vás buď veľmi dobre rozosmial, alebo poriadne naštval. To ma teší, pretože automobily sú aj o subjektívnych pocitoch a emóciách, ktoré sa nebojím prezentovať. Bezduché parafrázy tlačových správ budete musieť hľadať niekde inde.
Okrem znižovania amortizačnej hodnoty mojej klávesnice písaním článkov, venujem svoju pozornosť aj amatérskemu filmu a cestovaniu.