7+1 stručných zaujímavostí o značke KIA

Väčšina ľudí vie iba to, že sa jedná o pôvodom juhokórejskú automobilku, ktorá svoje modely vyrába aj na Slovensku. Fakty o tejto automobilke sú ale oveľa pestrejšie.
Vydané  Text: 

### #1 KIA je súčasťou automobilového koncernu Hyundai Motor Group a spoločne so značkami Hyundai a Genesis reprezentuje kategóriu osobných automobilov. Hyundai Motor Group pritom spoločne s Toyotou, Volkswagenom, Renault-Nissan-Mitsubishi a General Motors patrí do klubu najväčších automobiliek sveta. ### #2 KIA je najstaršou kórejskou automobilkou, respektíve automobilkou s najdlhšou tradíciou. Spoločnosť vznikla v roku 1944 ešte s názvom Kyungsung Precision Industry a zaoberala sa výrobou dielov pre bicykle a oceľových rúr. Spoločnosť sa zaslúžila o výrobu vôbec prvého bicykla vyrobeného v Kórei, volal sa Samchully a vznikol v roku 1951. Spoločnosť ďalej od roku 1957 vyrábala motocykle značky Honda a od roku 1962 aj nákladné vozidlá japonskej značky Mazda, pričom v priebehu 70. a 80. rokov 20. storočia už KIA vyrábala aj automobily značiek FIAT a Peugeot (v licencii). K vytvoreniu vlastnej značky automobilov sa firma prvýkrát priblížila až v roku 1990, keď už vyrábala autá aj pre Ford. ### #3 Prvými modelmi na vysoko konkurenčnom americkom trhu boli Sportage a Sephia, predávali sa ako produkty novej spoločnosti Kia Motors America od roku 1992. Najstaršími modelmi KIA, ktoré môžete zakúpiť ako jazdenky v našich končinách, sú KIA Pride a KIA Sephia. ### #4 V roku 1997 automobilka dôsledkom hospodárskej krízy v Ázii takmer zbankrotovala. O jej kúpu sa vtedy uchádzal americký Ford, lenže nakoniec 51-percentný podiel v KIA získala iná kórejská automobilka – Hyundai (1998). Dnes je podiel Hyundaiu v značke KIA menší, ale formálne KIA patrí pod strechu koncernu Hyundai Motor Group. ### #5 Najväčším úspechom značky KIA bolo oslovenie bývalého dizajnéra Audi, Petra Schreyera, ktorý sa ujal pozície šéfa dizajnu. Ten vytvoril dizajnový koncept „tigrieho nosa“, ktorý podnietil záujem verejnosti o kórejskú značku – podobne, ako bol pre Hyundai úspešný dizajnový štandard s názvom Fluidic Sculpture. ### #6 KIA každý rok predáva približne tri milióny vozidiel a stále patrí medzi najrýchlejšie rastúce automobilové značky. Zaujímavosťou pritom je, že KIA súťaží na rovnakých trhoch ako Hyundai, tento konkurenčný súboj môžeme sledovať aj u nás. ### #7 Automobily KIA zdieľajú technologický základ s „konkurenčnými“ modelmi Hyundai. Nejedná sa pritom o cross-badging alebo zdieľanie takých častí vozidiel, ktoré by boli viditeľné na prvý pohľad. Odlišné sú nielen dizajny karosérií, ale aj interiérov a ich materiálové vyhotovenie. ### #+1 KIA Motors Slovakia na Slovensku vyrába automobily od roku 2006 (založená bola v roku 2004), pričom spoločnosť patrí medzi najväčších platcov dane z príjmu a k najvýznamnejším zamestnávateľom v krajine.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.