Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem
Technológie ovládania počítačov mysľou a očami nie sú žiadne sci-fi, môžete si ich vyskúšať aj na svojom mobile.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
### Hendikepovaných za volantom nemožno zovšeobecňovať Dôvodov, prečo sa ľudia dostanú na invalidný vozík alebo lôžko, je nesmierne veľa. Niektorí stratia schopnosť ovládať svoje svaly v dôsledku rozširujúcej sa choroby, jedná sa napríklad o známe ALS (amyotrofická laterálna skleróza), iní v dôsledku úrazu stratia čiastočne alebo úplne schopnosť pohybovať sa. Tak, ako sú rozličné dôvody hendikepu, rovnako rozmanité sú aj jeho dôsledky. Mnohí ľudia s paralyzovanými dolnými končatinami môžu s pomocou špeciálneho vybavenia šoférovať automobil a žiť tak relatívne plnohodnotný „šoférsky život“.
### Technológie pre ovládanie počítača bez rúk Technológie napredujú skokmi dopredu a už dnes poznáme také, ktoré umožňujú napríklad reč, hoci samotný človek nie je schopný vypovedať ani jediné slovo. Hlasové syntetizátory, rôzne pomôcky pre dosahovanie určitej úrovne mobility pomocou elektricky poháňaných vozíkov a funkcie hlasového ovládania počítačov sú mimoriadnymi každodennými pomocníkmi. Čoraz častejšie počujeme a čítame o technológiách, ktoré umožňujú používanie počítačov iba s pomocou očí alebo dokonca mysle. Ovládanie mobilného telefónu pomocou očí si môžete vyskúšať aj vy, v obchode Google Play si zadarmo stiahnete aplikáciu EVA Facial Mouse, ktorá dokáže sledovať a rozpoznať pohyb vašich očí a ovládať nimi celé prostredie systému Android. Vyskúšajte to, nepochybne vás technológia milo prekvapí.
O značný kus ďalej pokročila technológia ovládania počítača, respektíve mobilného telefónu, prostredníctvom mysle. Vyzerá to skoro ako šarlatánstvo a podvod, lenže veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej niekto verí alebo nie. Technológia sa volá brain-computer interface (BCI) a pomocou elektród prilepených na hlave „pacienta“ rozpoznáva, na čo práve myslí. Ak sa zistené signály zhodujú s tými, ktoré sú definované v knižnici programu, vykoná sa pohyb kurzora na displeji mobilu. Takýmto spôsobom vedia aj celkom paralyzovaní ľudia ovládať mobilný telefón, vyhľadávať a sledovať videá na YouTube, písať správy alebo hrať jednoduchšie hry. ### Ovládanie auta mysľou nemusí byť sci-fi, ale… Uvažujme nad budúcnosťou technológie BCI. Ak by bola odozva počítača a celého systému okamžitá a presná, mohli by sme zvažovať jej použitie v automobiloch? Jedná sa o otázku, ktorej zodpovedanie by si vyžadovalo vysoko odborný prístup, rozpoznanie každého detailu problematiky, precíznu identifikáciu problémov a implementovanie ich jednoznačných riešení. V prvom rade by sa vývojári takéhoto systému na riadenie vozidla museli vysporiadať s nasledovnými výzvami: * paralyzovaní vodiči by museli byť schopní nielen šoférovať, ale aj zabezpečiť bezpečný nástup do vozidla a výstup z neho; * hendikepovaní ľudia by museli absolvovať špeciálne vodičské kurzy, ktoré by zohľadnili všetky špecifiká takejto jazdy (kto by ich definoval?); * riadenie vozidla nie je iba rozbiehanie, zastavovanie a zmena smeru jazdy. Vývojári by stáli pred výzvami, ako spoľahlivo zabezpečiť jemné otočenia volantom, rýchle podnety, úroveň stlačenia akceleračného a brzdového pedála; * ako fungujú hemisféry počas šoférovania? Sme schopní jazdiť takmer automaticky, pretože nad stláčaním plynu, brzdy a spojky už ani neuvažujeme. Ak by vodič musel nad všetkým rozmýšľať bez prestávky a každý detail si vizualizovať, nebola by to priveľká záťaž na mozog a pozornosť?; * bola by cena takýchto vozidiel akceptovateľná pre trh?; * boli by potrebné špeciálne vyrobené automobily alebo by bolo možné takto vybaviť aj už existujúci automobil s automatickou prevodovkou?; * a mnohé ďalšie. Zdá sa, že technológie ovládania zariadení a počítačov pomocou zraku, svalových sťahov alebo mysľou sú výhodné v malom rozsahu, ale pri snahe aplikovať ich pri šoférovaní automobilu by bolo prekážok a náročných výziev priveľa. Lenže to isté si ľudia mysleli aj vtedy, keď vznikol prvý automobil a málokto si vedel predstaviť, že vymení svojho koňa za akúsi zvláštnu hlučnú bričku, ktorá má páky, pedále a volant.
Ak uvažujeme o individuálnej mobilite paralyzovaných ľudí, oveľa viac ako nad ich „vlastnoručným“ šoférovaním by sme sa mali uberať cestou podpory samojazdiacich automobilov. Veľmi zaujímavú víziu takéhoto sveta pred časom zverejnil istý tvorca videí, ktorí spojil automobil Tesla Model S s nevidiacim hudobníkom. Najlepšie na tomto videu bolo, že sa jednalo o niečo celkom reálne, pretože už dnes dokáže Tesla Model S plnohodnotne zvládať bežnú premávku. Horšie by to bolo s orientáciou samotného nevidiaceho hudobníka v priestore po vystúpení z auta, ktorý mu je celkom neznámy.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.