Magazín

Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem

Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem

Keď píšeme o automobiloch, zvyčajne to robíme s cieľom zaujať ľudí, ktorí ich eventuálne zakúpia a budú šoférovať. Význam našich redakčných testov spočíva v odhaľovaní pravého charakteru jednotlivých modelov, ich prípadných nedostatkov a limitov.

Na ľudí, ktorí potrebujú automobily k preprave nevyhnutne a vyžadujú špeciálny prístup, obyčajne nemyslíme.

Ľudia závislí na používaní invalidného vozíka sa stretávajú s relatívne novým problémom, ktorý bude naďalej narastať: automobilov schopných naplniť ich potreby stále nie je dostatok a aj modely kategórie MPV sa postupne transformujú na SUV, ktoré nezohľadňujú potreby hendikepovaných.


Hendikepovaných za volantom nemožno zovšeobecňovať

Dôvodov, prečo sa ľudia dostanú na invalidný vozík alebo lôžko, je nesmierne veľa. Niektorí stratia schopnosť ovládať svoje svaly v dôsledku rozširujúcej sa choroby, jedná sa napríklad o známe ALS (amyotrofická laterálna skleróza), iní v dôsledku úrazu stratia čiastočne alebo úplne schopnosť pohybovať sa.

Tak, ako sú rozličné dôvody hendikepu, rovnako rozmanité sú aj jeho dôsledky. Mnohí ľudia s paralyzovanými dolnými končatinami môžu s pomocou špeciálneho vybavenia šoférovať automobil a žiť tak relatívne plnohodnotný „šoférsky život“.

Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem
Budú môcť ochrnutí ľudia šoférovať? Nové technológie napredujú a mieria práve sem
Aj takto môže vyzerať špeciálna výbava automobilu pre ŤZP

Možnosť dopraviť sa kamkoľvek vlastným automobilom je zásadná, pretože verejná doprava má svoje významné obmedzenia a po vystúpení z autobusu, električky, trolejbusu či metra musia ľudia prekonať ďalšie prestupy a vzdialenosti až do cieľa.

Ľudia s celkovou paralýzou sú výhradne odkázaní na pomoc druhých ľudí a šoférovanie nepripadá do úvahy. Ale možno sa aj mýlime.


Technológie pre ovládanie počítača bez rúk

Technológie napredujú skokmi dopredu a už dnes poznáme také, ktoré umožňujú napríklad reč, hoci samotný človek nie je schopný vypovedať ani jediné slovo. Hlasové syntetizátory, rôzne pomôcky pre dosahovanie určitej úrovne mobility pomocou elektricky poháňaných vozíkov a funkcie hlasového ovládania počítačov sú mimoriadnymi každodennými pomocníkmi.

Čoraz častejšie počujeme a čítame o technológiách, ktoré umožňujú používanie počítačov iba s pomocou očí alebo dokonca mysle. Ovládanie mobilného telefónu pomocou očí si môžete vyskúšať aj vy, v obchode Google Play si zadarmo stiahnete aplikáciu EVA Facial Mouse, ktorá dokáže sledovať a rozpoznať pohyb vašich očí a ovládať nimi celé prostredie systému Android. Vyskúšajte to, nepochybne vás technológia milo prekvapí.


O značný kus ďalej pokročila technológia ovládania počítača, respektíve mobilného telefónu, prostredníctvom mysle. Vyzerá to skoro ako šarlatánstvo a podvod, lenže veda, našťastie, nie je závislá na tom, či jej niekto verí alebo nie. Technológia sa volá brain-computer interface (BCI) a pomocou elektród prilepených na hlave „pacienta“ rozpoznáva, na čo práve myslí. Ak sa zistené signály zhodujú s tými, ktoré sú definované v knižnici programu, vykoná sa pohyb kurzora na displeji mobilu. Takýmto spôsobom vedia aj celkom paralyzovaní ľudia ovládať mobilný telefón, vyhľadávať a sledovať videá na YouTube, písať správy alebo hrať jednoduchšie hry.

Ovládanie auta mysľou nemusí byť sci-fi, ale...

Uvažujme nad budúcnosťou technológie BCI. Ak by bola odozva počítača a celého systému okamžitá a presná, mohli by sme zvažovať jej použitie v automobiloch? Jedná sa o otázku, ktorej zodpovedanie by si vyžadovalo vysoko odborný prístup, rozpoznanie každého detailu problematiky, precíznu identifikáciu problémov a implementovanie ich jednoznačných riešení.

V prvom rade by sa vývojári takéhoto systému na riadenie vozidla museli vysporiadať s nasledovnými výzvami:

  • paralyzovaní vodiči by museli byť schopní nielen šoférovať, ale aj zabezpečiť bezpečný nástup do vozidla a výstup z neho;
  • hendikepovaní ľudia by museli absolvovať špeciálne vodičské kurzy, ktoré by zohľadnili všetky špecifiká takejto jazdy (kto by ich definoval?);
  • riadenie vozidla nie je iba rozbiehanie, zastavovanie a zmena smeru jazdy. Vývojári by stáli pred výzvami, ako spoľahlivo zabezpečiť jemné otočenia volantom, rýchle podnety, úroveň stlačenia akceleračného a brzdového pedála;
  • ako fungujú hemisféry počas šoférovania? Sme schopní jazdiť takmer automaticky, pretože nad stláčaním plynu, brzdy a spojky už ani neuvažujeme. Ak by vodič musel nad všetkým rozmýšľať bez prestávky a každý detail si vizualizovať, nebola by to priveľká záťaž na mozog a pozornosť?;
  • bola by cena takýchto vozidiel akceptovateľná pre trh?;
  • boli by potrebné špeciálne vyrobené automobily alebo by bolo možné takto vybaviť aj už existujúci automobil s automatickou prevodovkou?;
  • a mnohé ďalšie.

Zdá sa, že technológie ovládania zariadení a počítačov pomocou zraku, svalových sťahov alebo mysľou sú výhodné v malom rozsahu, ale pri snahe aplikovať ich pri šoférovaní automobilu by bolo prekážok a náročných výziev priveľa. Lenže to isté si ľudia mysleli aj vtedy, keď vznikol prvý automobil a málokto si vedel predstaviť, že vymení svojho koňa za akúsi zvláštnu hlučnú bričku, ktorá má páky, pedále a volant.


Ak uvažujeme o individuálnej mobilite paralyzovaných ľudí, oveľa viac ako nad ich „vlastnoručným“ šoférovaním by sme sa mali uberať cestou podpory samojazdiacich automobilov. Veľmi zaujímavú víziu takéhoto sveta pred časom zverejnil istý tvorca videí, ktorí spojil automobil Tesla Model S s nevidiacim hudobníkom. Najlepšie na tomto videu bolo, že sa jednalo o niečo celkom reálne, pretože už dnes dokáže Tesla Model S plnohodnotne zvládať bežnú premávku. Horšie by to bolo s orientáciou samotného nevidiaceho hudobníka v priestore po vystúpení z auta, ktorý mu je celkom neznámy.

Prečítajte si aj:


Pozrite si tento krátky klip, ponúka úplne nový pohľad na samojazdiace autá

Redakcia


Je jazda s autopilotom bezpečnejšia?

Redakcia


Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.