História Toyoty RAV4: Toto ste o najobľúbenejšom SUV na svete nevedeli!

Prvýkrát zažiarila na ženevskom autosalóne v roku 1994. Toyota RAV4 odštartovala históriu populárnych kompaktných SUV.
Vydané  Text: 
Nápad vytvoriť takýto model sa zrodil dávno predtým, v roku 1986. O tri roky neskôr predstavili Japonci koncept na autosalóne v Tokiu. Ich vozidlo otvorilo éru segmentu SUV. Názov RAV4 je skratkou **Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive**, čiže rekreačné vozidlo s pohonom 4×4 pre aktívnych ľudí. Pohodlie osobného auta, priestor minivanu a schopnosť jazdiť na nespevnených cestách – pre tieto vlastnosti sa SUV stalo pre vodičov vysnívaným autom. RAV4 sa vyvíjala 24 rokov. Dnes je vozidlom, ktorý doplnil najlepšie vlastnosti originálu ešte väčším pohodlím, výbornými jazdnými vlastnosťami a atraktívnym dizajnom.

1. generácia – začiatky segmentu SUV

Prvá verzia RAV4 mala osvedčené prvky niekoľkých modelov Toyoty: podlahovú plošinu z Corolly, motor zo spoľahlivej Cariny a zavesenie kolies zo športového modelu Celica GT-Four. **Spočiatku mala 3-dverovú karosériu s dĺžkou 3 695 mm, bola o 25 cm kratšia ako dnešný Yaris.** Auto bolo skonštruované pre 4 cestujúcich. O rok neskôr sa dostal do predaja 4-dverový model pre päť cestujúcich, dlhší o 40 cm. Pod kapotou pracoval 16-ventilový štvorvalcový motor 2.0. Prvý model RAV4 mal pohon 4×4 s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou.
Vozidlo sa rýchlo stalo hitom. Za prvý mesiac dosiahol počet objednávok 8 000 kusov – dvakrát viac ako bola plánovaná výroba. Za rok sa predalo až 53 000 kusov a po troch rokoch narástol predaj modelu trojnásobne. **Obrovský úspech Toyoty pritiahol pozornosť konkurenčných automobiliek,** ktoré začali pracovať na svojich kompaktných SUV. V roku 1997 sa objavil model s elektrickým pohonom, vybavený batériou NiMH, ktorá po piatich hodinách nabíjania zaručovala dojazd 193 km. **O rok neskôr prešla RAV4 liftingom a získala väčší výkon,** aj novú bezpečnostnú výbavu. V ponuke sa objavila tiež verzia so sťahovacou plátennou strechou, ktorú majitelia radi využívali najmä v známych európskych letoviskách.

2. generácia – krok pred konkurenciou

V roku 2001 dozrel čas na novú generáciu. RAV4 už nebola na trhu jediná, preto výrobca dbal, aby bola o krok vpredu pred konkurenciou. Až 70 percent vozidla tvorili celkom nové komponenty. Nový SUV bol priestrannejší, dlhší a širší, no hmotnosť so zachoval. Dvoj- a štvordverový variant vyrábali s bočným otváraním zadných dverí. Oba modely mali nastaviteľné zadné sedadlo, ktoré bolo možné rozdeliť, posunúť alebo demontovať, čím sa zväčšil batožinový priestor. **Pohon všetkých kolies s centrálnym diferenciálom bol z Lexusu RX 300.** Nový 2-litrový benzínový motor mal výkon 150 koní a variabilný časovač ventilov (VVT). Ekonomickejšou verziou bol dieselový model 2.0 D-4D common rail s výkonom 116 koní. Tretia verzia mala benzínový motor s výkonom 125 koní a pohon predných kolies.
Na americkom trhu mali v ponuke verziu s 2,4-litrovým benzínovým motorom s výkonom 163 koní, s päťstupňovou manuálnou alebo štvorstupňovou automatickou prevodovkou. V USA sa Toyota RAV4 stala jedným z najpopulárnejších automobilov medzi ženami.

3. generácia – s elektrickou podporou

V roku 2005 sa objavila RAV4 tretej generácie, dvojdverová verzia iba na domácom trhu. Dominantným modelom bola 4-dverová verzia s dvoma typmi rázvoru. **V Európe ponúkali autosalóny kratší model, v Amerike a Austrálii dlhší. V USA sa objavila aj verzia s tretím radom kresiel.** Skelet karosérie bol o 76 % tuhší, čím sa zvýšila bezpečnosť a zredukovala hlučnosť i vibrácie. Po prvýkrát v Toyote s pohonom všetkých kolies použili elektrický posilňovač riadenia.
Tretia generácia modelu ponúkala najväčší sortiment motorov. K dispozícii boli štyri benzínové a štyri dieselové jednotky. Poháňaný benzínom bol 2,0 VVT-i (152 k), 2,4 (170 k) a 2,5 (181 k) a 3,5 V6 (273 k). Dieselový sortiment Diesel zahŕňal motory D-4D: 2,0 (116 k) a 2,4 v rôznych variantoch výkonu (136, 150 a 177 k). Pohonné jednotky spolupracovali s päť- a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, a tiež štvor-, päť- a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. **Na základe tohto modelu vznikla v spolupráci so spoločnosťou Tesla Motors druhá generácia elektrického variantu RAV4 EV s výkonom 156 kW, poháňaná lítium-iónovými batériami a dojazdom 182 km.** V rokoch 2008 a 2011 prešlo vozidlo faceliftom. Prvýkrát sa zmenila predná časť, potom zadná časť auta.

4. generácia – už aj hybrid

Prvýkrát ju predstavili na autosalóne v Los Angeles v novembri 2012. V Európe debutovalo auto o rok neskôr v Ženeve. Tentoraz bol model RAV4 postavený na platforme Avensis a predĺžili ho na 457 cm, kufor získal obsah 547 l. **Aj napriek tomu si vozidlo zachovalo manévrovaciu schopnosť kompaktného modelu Auris. ** Pod kapotou štvrtej generácie RAV4 pracoval benzínový motor 2.0 Valvematic s výkonom 152 koní. Na výber boli aj dva naftové motory: nový 2.0 D-4D s výkonom 143 koní a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm dostupným od 1600 ot./min., ako aj už predtým známy motor 2.2 D-4D s výkonom 150 koní. V roku 2014, pri príležitosti 20. výročia modelu, boli k v ponuke aj jubilejné verzie výbavy.
V roku 2015 na autosalóne v New Yorku predstavili verziu po facelifte. Po prvýkrát v histórii v modeli RAV4 použili hybridný pohon, ktorým sa už dlhší čas pýšili modely Toyoty a Lexusu. Pohonný systém pozostáva z benzínového štvorvalca 2,5 VVT-i s úsporným Atkinsonovým cyklom (112 kW, 206 Nm), predného elektromotora (105 kW, 270 Nm) a zadného vysokootáčkového elektromotora (50 kW, 139 Nm). Zrýchlenie na stovku trvá 8,3 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 180 km/h. Takto vznikla najsilnejšia verzia RAV4 v histórii. **Rozšírenie ponuky verzií o hybridný pohon znamenal revolúciu. V ponuke sa objavil elektronický systém E-Four, ktorý utiahol príves s hmotnosťou do 1 650 kg.** Posledný facelift nebol obmedzený iba na rozšírenie typov pohonu. RAV4 narástol o 35 mm, získal sviežejší vzhľad a nový multimediálny systém Toyota Touch 2. Cenník zahŕňa balík bezpečnostných systémov Toyota Safety Sense s použitím kamery a radar pracujúci v pásme milimetrových vĺn. **Balík zahŕňa systém automatického brzdenia zabraňujúci kolíziám, systém výstrahy pri zmene jazdného pruhu s funkciou návratu na pôvodnú dráhu, automatické prepínanie svetiel pri strete s iným vozidlom, asistenta rozpoznávania dopravných značiek a aktívneho tempomatu.** Novinkou je aj monitor s panoramatickým 360-stupňovým zobrazením, ktorý pomáha pri parkovaní.

5. generácia – štýlovejšia, dynamickejšia

Toyota RAV4 piatej generácie, predstavená na newyorskom autosalóne v roku 2018, je nové auto s novým štýlom, vzhľadom trochu pripomínajúce Lexus NX. Postavená na platforme TNGA (Toyota New Global Architecture) poskytuje väčší komfort jazdy, vyššiu úroveň bezpečnosti a lepšie jazdné vlastnosti. V Európe sa dostane do predaja v prvom štvrťroku 2019. Získala nielen nový vzhľad, ale aj ešte väčšiu svetlú výšku a rázvor (o 30 mm), je tiež o 10 mm širšia (celkovo 1 855 mm šírky) a má kratší predný a zadný previs. Jej dĺžka (4 600 mm) je takmer rovnaká ako pri súčasnom modeli. **Vo svojej bohato vybavenej kabíne poskytuje viac priestoru a disponuje väčším kufrom (580 l).**
Súčasťou ponuky bude naďalej hybrid s 2,5-litrovým benzínovým motorom, ktorý spolupracuje s elektromotorom, rovnako ako aj s bežným 2-litrovým benzínovým motorom. V ponuka bude manuálna aj automatická prevodovka. Najnovšia generácia Toyoty RAV4 Hybrid jazdí dynamickejšie. **Využitie platformy TNGA s nižším ťažiskom, optimálnym rozložením hmotnosti a väčšou tuhosťou karosérie citeľne prospela dynamike vozidla** – v zákrutách je stabilnejšie a okamžite reaguje na každý pohyb volantu. Hybridná verzia má nový systém elektrického pohonu, ktorý využíva energiu efektívnejšie. Nová Toyota RAV4 je už dostupná v predpredaji a prvé vozidlá začnú do predajní prichádzať koncom januára 2019.








Pokračujte na ďalší príspevok »