Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Väčšinu odpovedí neuhádnete

Komu patria prvenstvá? Kto prvý využil stierač, bezpečnostný pás, alebo vstrekovanie paliva? Na mnohé z týchto otázok ste si v duchu odpovedali, no v skutočnosti ich priniesol ako prvý niekto úplne iný.
Vydané  Text: 

1. Stierače

Málokto tuší, ale stierače vymyslel aristokrat. **Bol to sám brat cisára Viliama II, ktorý sa rád producíroval na marockej pôde, aby dráždil Francúzov.** Jeho brat sa spomínaných manévrov v roku 1905 nezúčastnil a namiesto toho využil čas užitočne a vymyslel stierače. Zrejme nebol prvý, ktorý uvažoval nad spôsobom umytia okna, na druhej strane ich spopularizoval. **Ako sériová výroba sa objavili najskôr na auto Austro Daimler v roku 1908** a odvtedy sú súčasťou každého auta, autobusu, či traktora.

2. Motor vpredu naprieč, pohon predných kolies

Aj tu by som aj ja najskôr diktoval Mini a Aleca Issigonissa, ktorý túto koncepciu vystrelil do mainstreamu. Pravda je však taká, že identickú koncepciu použil **už v roku 1931 nemecký výrobca DKW na modeli Front FA,** využíval dvojvalec uloženým vpredu naprieč s objemom 494, respektíve 584 ccm, ktorý poháňal predné kolesá.

3. Bezpečnostný pás

Tu už idete na istotu! Mercedes dvojbodový, Volvo trojbodový! Nie! Pravdou je fakt, že prvé auto, ktoré bolo vybavené bezpečnostným pásom bol americký automobil. **Preston Tucker vyrobili v roku 1948 a spolu so zaujímavými tvarmi priniesol aj prvé auto, ktoré malo bezpečnostné pásy.** A okrem toho aj delené predné sklo, ktoré pri nehode vypadlo smerom dopredu a bezpečnostný stĺpik riadenia pohlcujúci energiu nárazu. Nanešťastie, tento model nebol nikdy komerčne úspešný.

4: Priame vstrekovanie paliva

**Ďalší z vynálezov, ktorý je omylom pripisovaný Mercedesu-Benz 300 SL.** Prvý automobil, ktorý využil vstrekovanie benzínu bol Gutbrod 700 v roku 1951. Jeho dvojtaktný motor mal vstrekovanie zmesi paliva, oleja a vzduchu priamo do valcov. Nebol však komerčne úspešný a preto si slávu priameho vstrekovania prisvojil mimoriadne inovatívny športiak, ktorý prišiel na trh o rok neskôr. **A pre správnosť treba dodať, že mal štvortaktný motor, čo znamená, že priame vstrekovanie bolo v tomto prípade náročnejšie na výrobu i vývoj.**

5. Priame vstrekovanie nafty

Audi 100! Opäť chyba. Predbehli ich totiž Taliani, ktorý **do modelu Fiat Croma namontovali dieselový motor s priamym vstrekovaním paliva už v roku 1988, teda o rok skôr ako s tým prišiel model Audi 100.** A Nemcov predbehli aj Angličania, Ford Transit a zabudnutý Austin Montego. No najviac slávy si užila skratka TDI.

6. Prvá štvorkolka v osobnom aute (4×4)

Opäť to je glorifikované Audi Quattro, ktorého medzinápravový diferenciál Torsen znamenal revolúciu v oblasti každodenného využitia pohonu všetkých štyroch kolies. **No ako prvý ho na asfalt priniesol anglický model Jensen FF a to už v roku 1965!** A okrem toho mal aj protiblokovací systém. No nie od Boschu, ale od výrobcu Dunlop!

7. Prvý Wankelov motor

Všeobecným tvrdením je, že prvým autom s Wankelovým motorom je NSU Ro 80, no nie je to pravda. A to aj napriek tomu, že Japonci si od Nemcov kúpili licenciu na výrobu motora s rotačným piestom. Boli totiž prví, kto predstavil sériový model. **Bola ním Mazda Cosmo a wankelov motor si môžete užiť dodnes vo forme modelu RX-8.**

8. Prvé turbodúchadlo!

Ani SAAB, ani Porsche, ani BMW nie sú prvými, kto použili turbo pre zvýšenie výkonu. Boli to Američania, ktorí pod kapotu namontovali turbomotor. **Už v roku 1961 to bol Odsmobile Jetfire, neskôr to bol nešťastný Chevrolet Corvair.** Európske automobily sa pridali až začiatkom sedemdesiatych rokov.

9. Komfortné prvky

Elektrický štartér, synchronizovaná prevodovka, automatická prevodovka, klimatizácia, kotúčové brzdy, tempomat, servoriadenie, centrálne zamykanie a nočné videnie. **To všetko nepochádza z Európy, ale spoza veľkej mláky.** Americký automobilový priemysel obohatil svet mnohými vynálezmi, ktoré dnes už považujeme za samozrejmosť.

10. Airbag

**Cadillac a Odsmobile vybavili už v roku 1974 svoje modely vzduchovými vankúšmi, no tie mali množstvo porúch i samovoľných spustení.** To nijako nepridalo na povesti spomínaných áut a preto sa už po roku prestali používať. Úspešne aplikovať airbag sa podarilo až Mercedesu-Benz v roku 1980. Dovyvíjal airbag a úspšne ho integroval do sériového vybavenia automobilov. A odvtedy zachraňujú životy motoristov. Vďaka Mercedesu-Benz, hoci nebol prvý, ktorý ho do auta namontoval.
**GALÉRIA:**








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.