Jeden z prvých aerodynamických automobilov sveta vyrábali v Česku. Mal však fatálnu chybu.

Nápadné aerodynamické auto Wikov 35 Kapka bolo vôbec prvé v Československu, ale aj jedno z prvých na svete.
Vydané  Text: 

## Od pluhov po športové autá Prostějov bol v prvej polovici 20. storočia domácim mestom priemyselnej firmy Wichterle, ktorá začala v roku 1924 vyrábať osobné automobily pre bonitných zákazníkov. Automobily značky Wikov neboli obchodne veľmi úspešné, prioritou strojárenskej firmy boli predovšetkým motory, poľnohospodárske stroje, traktory a nástenné výťahy. Pred prvou svetovou vojnou jej konkurenčná firma F. a J. Kovářík vyrábala pluhy, po nej sa firmy spojili v jeden „koncern“ a počas druhej svetovej vojny spoločný podnik nútene preorientoval výrobu na zbrojárenskú, pretože mu to nariadili Nemci. Prvým automobilom novej značky Wikov bol model 7/28 z roku 1925, predchádzalo mu niekoľko experimentálnych vozidiel v roku 1924. Wikov 7/28 bol drahý a pomerne exkluzívny, vyrobilo a predalo sa ho iba 280 kusov. Neveľký počet predaných vozidiel nebol pre podnik problémom, pretože v roku 1932 predstavil vylepšenú verziu automobilu s názvom Wikov 35. Tento nový automobil mal tradičný automobilový dizajn svojej doby, teda robustnú a vysokú kapotu s plochou maskou chladiča, oddelenými svetlometmi a masívnymi blatníkmi predných kolies, ktoré sa plynulo ťahali až k zadným kolesám. Karosárske vyhotovenie bolo to, ktoré vtedy automobilky nazývali saloon, prípadne tudor, dnes by sme tento typ karosérie považovali skôr za akési kombi alebo rozmerný hatchback. Aj napriek výraznejšiemu technickému pokroku v porovnaní s prvým komerčným modelom značky sa 35-ka nedočkala popularity medzi zákazníkmi, predalo sa jej iba 150 kusov v priebehu troch rokov. Ako uvádza česká Wikipedia, automobil bol nezvyčajný najmä tým, že bol vybavený volantom na ľavej strane, hoci vo svojich časoch sa ešte jazdilo v ľavom pruhu vozovky. Nebola to chyba, ale zámer strojárenskej firmy, ktorá sa takto pripravovala na avizovanú zmenu v organizácii dopravy, o ktorej sa verejne uvažovalo v 30. rokoch 20. storočia. K finálnemu zavedeniu ľavostranného riadenia došlo 18. marca 1939.
## Aerodynamický špeciál bez aerodynamiky Na podvozku 35-ky vznikol v roku 1931 špeciál, ktorý je známy pod názvom Kapka. Wikov Kapka bol vskutku prelomový automobil, ktorý dodnes nesie titul prvý aerodynamický automobil v histórii Československa. Je tiež považovaný za jeden z prvých na celom svete, pretože vtedajší automobilový priemysel už tretiu dekádu používal pomerne jednoduchý dizajn s karosárskym vyhotovením tudor. Automobily 30. rokov sa zvyčajne výraznejšie nelíšili od základov, ktoré stanovil prvý sériovo vyrábaný automobil sveta, Ford Model T (1908). Wikov Kapka mal na svoju dobu veľmi excentrický vzhľad, ktorého opodstatnenie výrobca nachádzal v snahe o dosiahnutie čo najlepšej aerodynamiky. V skutočnosti tieto skoro futurické tvary veľmi priaznivý vplyv na aerodynamiku nemali.
Kuriozitou bolo, že špeciálne tvarovaná predná časť karosérie s integrovanými svetlometmi vážila o ohromných sto kilogramov viac ako štandardný model 35. To neprospievalo ani jazdným vlastnostiam a ani maximálnej rýchlosti, ktorá dosahovala 105 km/h. Takmer komicky dnes vyznieva skutočnosť, že maximálka aerodynamickej Kapky bola o 5 km/h nižšia ako maximálna rýchlosť východzieho modelu bez špeciálnej úpravy. Model Kapka pracoval s vpredu uloženým vodou chladeným radovým štvorvalcom s rozvodom OHC, ktorého objem bol 1743 kubických centimetrov (1,7 litra). Cez trojstupňovú prevodovku sa na zadné kolesá posielalo maximálne 35 kW.
Tieto faktory, ale nepochybne aj mnohé ďalšie, napríklad finančné problémy potencionálnych zákazníkov v medzivojnovom období, mali za dôsledok totálne obchodné fiasko. Wikov Kapka sa vyrobil iba v troch až šiestich exemplároch, pričom zdroje o počtoch sa líšia. Isté však je, že o vozidlo nebol ani zďaleka taký záujem, ako výrobca predpokladal. Wikov Kapka sa hrdí titulom prvého aerodynamického auta u nás, ale išlo skôr o imidž bez priaznivého vplyvu na jazdné vlastnosti. Preto zostáva skôr v tieni iných automobilov, ktoré dotiahli aerodynamiku na praktickú úroveň a produkt strojárenského podniku na poľnohospodárske stroje upadol takmer do zabudnutia. Zdroje informácií: [Wikov](https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikov), [Idnes.cz](https://auto.idnes.cz/aerodynamicky-wikov-35-kapka-dpl-/auto_ojetiny.aspx?c=A150901_205956_auto_ojetiny_erp), [Youtube](https://www.youtube.com/watch?v=TtOyxRZFkyE)




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.