Zaujal ma hneď na prvý pohľad. Pred časom som ho videl som ho stáť na jednej výstave veteránov a aj keď som si po ňom prezrel ešte desiatky ďalších zaujímavých historických áut, k nemu som sa musel vrátiť ešte raz. Išlo o auto Mariána Bazalu, ktorý renováciu svojho Triumpu TR3 z roku 1958 podrobnejšie opísal vo svojom blogu. Auto kúpil v Holandsku, išlo o kus, ktorý pretekal kdesi v Amerike. Je to zaujímavé čítanie, najmä peripetie s niekdajšou americkou vynaliezavosťou, odporúčam vám prejsť si originálny článok na blog.sme.
## Počiatky značky a modelu TR3
Niektoré Triumphy TR3 majú už viac ako 60 rokov a sú dokonalou ukážkou toho, že ešte aj v 50. a 60. rokoch boli dizajnéri schopní kresliť už moderné autá, ale so zreteľným odkazom na originálny autodizajn z prvej polovice 20. storočia. Značku založil Nemec Siegfried Bettmann v roku 1886, ktorý emigroval do Veľkej Británie a spočiatku vyrábal iba motocykle. Prvý automobil 10/20 s 1,4-litrovým motorom vyrobil až roky po založení prvej firmy, v roku 1923.
Športiak TR3 je dielom dizajnérskeho dua Walter Belgrove & Sir John Black, vyrábal sa v rokoch 1955 až 1962. Známe sú jeho dve verzie, TR3A a TR3B, i keď oficiálne sa modely nerozlišovali na áčka a béčka. Rozdiely medzi verziami A a B sú sporné, v podstate išlo o menej výrazné facelifty, ktorých však v priebehu rokov bolo viac. Niektorí na internete uvádzajú, že B-čka sa vyrábali iba v roku 1962, pričom sa popri nich vyrábali aj áčka. Na internete som našiel aj údaje o tom, že sa béčka sa robili už v roku 1961. Jednoznačne sa dá verzia roastera odhaliť iba nahliadnutím na VIN číslo: verzia TR3A začína svoje VIN číslo písmenami TSF.
TR3 bol v podstate facelift prechádzajúceho modelu TR2, inovácie sa dotkli masky chladiča a motora, ktorý dostal vyšší výkon. Hodnotiť dizajn automobilov je nevďačná úloha, pretože každý má odlišný vkus, avšak TR3 boli spoločne s TR2 tými skutočnými roadstermi – žiadna strecha (respektíve plátená skladacia pre prípad dažďa), stvorené pre slnečné počasie (i keď pôvodom z Anglicka) a dobré cesty, pre dvoch pasažierov a s výrazným športovým charakterom. Nasledujúce generácie modelového radu TR (TR4, TR5, TR6 a TR7) už priveľmi podliehali dočasným dizajnovým trendom, o TR7 ani nehovoriac… mať TR7 v garáži a chodiť s ním na výstavy je síce skvelé, ale v porovnaní s TR3 výrazne stratil charakter a v podstate celú pôvodnú koncepciu.
V priebehu rokov TR3 menil detaily svojho vzhľadu, predovšetkým tvar a veľkosť predného grilu, výraznejších zmien sa potom dočkal až v novej generácii TR4.
## Motor a technika
Prvé roky sa TR3 dodávalo výlučne s bubnovými brzdami, od septembra 1956 sa výroba upravila a na predných kolesách sa objavovali kotúčové brzdy. Triumphy TR3 sa vyrábali len so 4-stupňovou prevodovkou a suchou jednokotúčovou spojkou.
Triumph TR3 využíval dispozície radového štvorvalcového motora na benzín s rozvodom OHV. So zdvihovým objemom 1991 kubických centimetrov (neskôr aj 2138 ccm) bol schopný vyvinúť výborných 71 kW (96 koní). V porovnaní s predchodcom (TR2) išlo o nárast o päť konských síl, ktoré výrobca dosiahol použitím karburátorov SU-H6. Tento výkon bol neskôr navýšený na rovných 100 konských síl, ktoré motor dosahoval pri 5000 otáčkach za minútu. Na automobil s hmotnosťou iba 955 kg išlo o výborné údaje, ktoré sa premietali do jeho dynamiky. Model TR3A z roku 1958 zo začiatku tohto článku má uvedenú hmotnosť 1015 kg.
## Jazda a nedostatky
Riadenie vozidla bolo pomerne precízne a reagovalo na podnety vodiča veľmi dobre, údajne bolo schopné „odpúšťať“ chyby v jazdnom štýle a nespôsobiť katastrofu pri každom nevhodnom manévri. Pritom ale TR3 občas trpeli na menšie nedostatky v kontrole nad vozidlom pri prudkých zmenách smeru jazdu a pri slalome. V zákrutách majú TR3 miernu tendenciu správať sa pretáčavo.
Automobily zvykli trpieť na hrdzu a ak sa čapy nemazali každých asi 100 míľ (160 km), zvykli sa poškodzovať. Veľkým problémom renovovaných TR3 sú polámané drobné drôty a poškodené káble elektroinštalácie, pri eventuálnom záujme o kúpu veterána by ste si mali dávať pozor na stav šasi, ktoré môže byť v horšom prípade nielen skorodované, ale aj skrútené.
Britské roadstery boli svojho času dotiahnuté takmer do dokonalosti a dodnes patria k tým najkrajším automobilovým skvostom na každej výstave veteránov. Neskôr žezlo lídra vo výrobe a vývoji roadsterov prebrali Japonci, i keď výborné roadstery nachádzame v ponuke mnohých európskych automobiliek.
Súčasné kúsky staré niekoľko desaťročí nie sú vždy investíciou, pretože do ich nákupu a nikdy nekončiach opráv majiteľ investuje také prostriedky, ktoré asi nikdy nedostane späť ďalším predajom. Je to zábava pre dospelých, náročných a trpezlivých, ktorí sa neboja poctivej práce a vyhľadávania odborníkov, remeselníkov a firiem, ktoré sú ešte schopné vyrobiť tú či inú súčiastku. Zohnať náhradné diely na TR3 je dnes, ako aj pri ostatných veteránoch, veľký problém. Nedostatok ponuky znamená vysoké ceny a potrebu improvizovať.
Napríklad roadster Mariána Bazalu mal podľa jeho slov z blogu vymenenú zadnú nápravu. Pretekári skrátka vymenili pôvodnú za širšiu z modelu TR4. A prišlo sa na to až po viac ako 50 rokoch, keď sa auto postavilo nanovo a zistilo sa, že kolesá vyčnievajú o štyri centimetre.
Ceny jednotlivých TR3 sa líšia v závislosti od roku výroby, stavu, pôvodu a ďalších faktorov, v Spojených štátoch možno nájsť kúsky v zdanlivo dobrom stave aj tesne pod 9-tisíc amerických dolárov, za lepšie kúsky zaplatíte aj cez 40-tisíc eur.
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.
Rozmanitosť rakúskych cyklotrás je dychberúca. Či sa už chcete na bicykli iba kochať alebo prekonávať samých seba, táto krajina vám to umožní do sýtosti.
Používate na aute pneumatiky s označením M+S? Mali by ste si dať pozor. Od októbra tohto roka nemusia byť legálne.
Dôvodom je zavedenie nového označovania. To prišlo ako odpoveď na mnohých výrobcov, ktorí symbolom M+S označovali aj pneumatiky, neprispôsobené na jazdu na snehu.