Stretnutie po 50 rokoch: Tvorca veteránu Bizzarrini P538 dohliadal na opravu vlastného diela

Má viac ako 50 rokov a predsa skvelých 365 koní. Dnes už veterán Bizzarrini P538 je raritný kúsok pripomínajúci zlaté časy autopriemyslu.
Vydané  Text: 

Na prvý pohľad môže automobil s názvomm Bizzarrini skutočne pôsobiť dojmom, že svoj názov získal vďaka nezvyčajnému dizajnu a pre niekoho bizarne nízkeho profilu. Avšak vozidlo je perfektnou ukážkou dizajnu športových automobilov 60. rokov 20. storočia, ktoré síce trpeli na vtedajšiu slabšiu vyspelosť karosárskych technológií, ale o to väčšiu vášeň dizajnérov a konštruktérov robiť úžasné emotívne autá. Práve preto vyzerajú automobily spred päťdesiatich rokov tak jedinečne, pretože sa v nich kĺbila kreativita s obmedzenými technologickými možnosťami. Aby sme sa ale vrátili k podstate názvu Bizzarrini, automobil ho nezískal pre nezvyčajný vzhľad, ale je nositeľom priezviska jeho tvorcu. Jeho meno je Giotto Bizzarrini a tento dnes už 92-ročný pán je strojcom niekoľkých skvostných automobilov, pričom jeho povesť je najviac poznačená (v tom dobrom zmysle slova) spoluprácou so známymi značkami Ferrari a Alfa Romeo.
## Maestro Bizzarrini Giotto Bizzarrini významne prispel k rozvoju talianskeho automobilizmu a dodnes je považovaný za jedného z najvýznamnejších dizajnérov a automobilových konštruktérov 60. rokov minulého storočia. Počiatky jeho kariéry nachádzame pod strechou značky Alfa Romeo, kde prv funguval ako testovací vodič v 50. rokoch, kedy sa spolupodieľal na vývoji modelu Giulietta. Alfa Romeo Giulietta sa stala pre automobilku natoľko typickou, že jej odkaz nachádzame aj v súčasných modeloch značky, hoci z typového hľadiska nemá jej nástupcu.
Neskorší prestup Bizzarriniho do stajne Ferrari mal na mladého konštruktéra mimoriadny vplyv, spolupracoval aj na modeli Testa Rossa a neskôr sa stal vedúcou osobnosťou tímu stojaceho za legendárnym Ferrari 250 GTO. V priebehu rokov sa Bizzarriniho podpis objavil aj na automobiloch značiek Lamborghini, Iso a ATS. Životné dielo Giotta Bizzarriniho je pre svetový autopriemysel dôležité aj napriek tomu, že laická verejnosť o ňom nemá žiadnu vedomosť. Podľa mnohých patrí do rovnakej siene slávy, v ktorej sa dnes nachádzajú ikony Henry Ford či Enzo Ferrari. Sám Bizzarini si však očividne chce pripustiť svoj podiel na rozvoji talianskeho autopriemyslu. Stalo sa pre neho typického jeho motto: „Nie som dizajnér, som pracovník.“ ## Dizajn a aerodynamika v dokonalom súlade Automobil Bizzarrini P538 má vyše 5-litrový motor s výkonom až 365 koní, mimoriadne nízky profil a vskutku atypické vyhotovenie predných partií, ktoré skrátka musia upútať pozornosť každého – odborníka, amatéra i laika. V prípade P538 sa ani nemôžeme baviť o štandardnej prednej maske, kapota totiž plynulo prechádza až k prednej hrane a predné svetlá sú uložené v masívnych oblúkoch obklopujúcich kolesá.
Názory ľudí na dizajn vozidla sa zásadne líšia. Niektorí ho považujú za estetický skvost, druhí prererujú tvrdenie, že dizajn išiel bokom a do popredia vystúpila snaha o čo najlepšiu aerodynamiku. Pravda bude niekde uprostred, pretože lepší pohľad na ladné krivky a na svoju dobu precízne spracované oblúky karosérie nemožno prehliadnuť snahu práve o estetiku. Pravdou je aj to, že prioritou sa stala aerodynamika. Toto všetko stojí za zjavom,ktorý je jednoducho neprehliadnuteľný. Bizzarini P538 pracoval s motorom Chevrolet V-8 OHC so zdvihovým objemom 5359 ccm, dvojicou karburátorov Weber 45 DCOE. Vodič ovládal motor cez 5-stupňovú manuálnu prevodovku, automobil obsahoval nezávislé predné odpruženie s dvojitými ramenami a zadné odpruženie na dnes už raritnej náprave De Dion.
## Jeho hodnota ešte narastie Bizzarrini P538 sa pred tromi rokmi objavil v aukcii, na ktorej si mal hľadať nového majiteľa. Ten predchádzajúci sa o vozidlo staral priam ukážkovo: dokonca v roku 2009 mu doprial expertnú generálku, na ktorú dohliadal sám Giotto Bizzarrini! Spolu s ďalším špecialistom na vozidlá značky Bizzarrini, Jackom Koobsom, športiak dôsledne prehliadli a zisťovali aj to, či počas päťdesiatich rokov života neprešiel neodborným servisom alebo dokonca tuningom, ktorý by ho dokonale znehodnotil. Aukčná spoločnosť RM Sotheby’s, ktorá tento automobilový kúsok dostala do portfólia, očakávala predajnú cenu na úrovni medzi 700- až 900-tisíc americkými dolármi. Či sa jej ultimatívny športiak podarilo predať, sa už dnes nedozvedáme, na stránke aukčnej spoločnosti figuruje dodnes. Možno potrebuje ešte niekoľko rokov na to, aby jeho hodnota stúpla – nepochybne dramaticky narastie vtedy, keď jeho tvorca zomrie. Ako to však vyzerá, Bizzarrini sa na odchod zo sveta zatiaľ nechystá 🙂




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.