Magazín

Šetrenie na zákazníkoch? Volvo využíva zastarané technické riešenie z 19. storočia!

V luxusných modeloch značky Volvo môžete objaviť listové pružiny, ktoré sa starajú o odpruženie zadnej nápravy. Táto technológia sa pritom bežne využívala v 19. storočí, prvé zmienky sa dokonca začali objavovať už v polovici 18. storočia. Listové pružiny slúžili najprv ako odpruženie pri kočoch. Toto jednoduché a spoľahlivé riešenie rýchlo prevzali konštruktéri železničných vagónov a s rozmachom automobilového priemyslu našli listové pružiny svoje opodstatnenie aj v automobilovom priemysle, no v druhej polovici 20. storočia ich začali vytláčať modernejšie riešenia.

Švédska automobilka využíva túto, na prvý pohľad zastaranú, technológiu aj v najluxusnejších modeloch XC90, S90 aj V90. Samotná pružina je však vyrobená z moderných kompozitov, vďaka čomu dokázali znížiť hmotnosť až o 5 kilogramov. Bonusom navyše je, že špecifická konštrukcia nápravy sa zaobíde bez prvkov horného zavesenia, čím sa uvoľnilo miesto pre batožinový priestor. Vláknami vystužené pružiny sú vyrábané na báze matricovej polyuretánovej živice vyvinutej chemikmi firmy Henkel. Tento výrobný proces nie je lacný a vyžaduje si špecifické postupy, netradičné technológie aj ručnú prácu.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!