Najdrahšie československé auto nebol Laurin&Klement. Na tento luxusný kabriolet história zabúda!

ERIK STRÍŽ, 18.05.2018
Walter Royal (1931)

Walter Royal (1931) vo verzii limuzína, na ktorej pretekár Jindřich Knapp a šéf Waltrovky Antonín „Tenny“ Kumper za 18 hodín absolvovali cestu z Prahy do Paríža a späť (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)

Walter Royal (1931) mal vynikať najvyššou spoľahlivosťou, rýchlosťou, výrazne nadštandardným komfortom a cenou, ktorá z neho mala robiť voľbu vysokej smotánky. Idea však narazila na tvrdú realitu medzivojnového obdobia.

História takmer zabudnutej značky

Spoločnosť Walter dnes nie je tak známa ako iné značky, ktoré síce vyrábali automobily v rovnakom období, avšak udržali výrobu aj po výmene milénií. Firma existuje dodnes, ale s odlišným zameraním. Celý názov českej automobilky bol Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory, založená bola v roku 1911, dnes pod názvom GE Aviation Czech patrí americkému koncernu General Electric.

Automobilku založil Josef Walter, povolaním zámočník a učeň svojho otca. Spočiatku sa zaoberal výrobou kolies a motocyklov, jeho prvá motorka mala v roku 1902 jednovalcový motor s objemom 200 cm³ a výkonom 1,5 konskej sily. Za svoj druhý pokus o výrobu kompletného motocykla získal na „Pražské průmyslové výstavě“ striebornú medailu. Podnietilo to rozmach spoločnosti, ktorá sa v roku 1905 presťahovala do väčších hál a započala väčšiu výrobu. Od roku 1909 potom portfólio značky Walter rozšírili trojkolky s dvojvalcovými vzduchom chladenými motormi s kubatúrou 1000 cm³ a výkonom už 8 konských síl. Silnejší 1,2-litrový variant mal výkon až 12 koní.

Walter Royal (1931)

Josef Walter (1873-1950)

Do doku 1913 značka vyrobila a predala takmer 900 kusov trojkoliek, čím nadobudla kapitál na ďalší rozvoj. V rovnakom roku vzišiel z výroby vôbec prvý automobil značky Walter, model W-III. Po ňom nasledovali modely W-II a W-I. Išlo o krásne stroje s dobovým dizajnom, masívnymi blatníkmi, okrúhlymi svetlometmi, rozmernoch plochou maskou chladiča a plátenou strechou.

Prvá svetová vojna (1914-1918) sa pre malú českú automobilku ukázala ako mimoriadne nepriaznivá. S príchodom „Veľkej vojny“, ako sa volala pred začiatkom druhej svetovej vojny, automobilka zastavila svoje účasti na motoristických pretekoch a utrpela aj jej výroba. Továrne boli ťažko poškodené a výroba sa obnovila až v roku 1919. Medzivojnové obdobie sa však ukázalo ako pomerne bohaté na nové modely a vzrast popularity značky. Prechádzajúce modely W-III, W-II a W-I sa už nevyrábali, nahradili ich vozidlá radu Walter WZ (1919-1924), potom Walter P (1924-1928) a Walter 6-B a 4-B. Písmená v názvoch reprezentovali ich konštruktérov, inžinierov Zubatého, Ploceka a Barvitius.

Walter Royal (1931)

Walter Royal (1931) vo verzii kabriolet pre súkromného zákazníka Theodora Petery z Vrchlabí (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)

Royal ako vlajková loď histórie

Vstup automobilky do medzivojnového obdobia teda vyšiel pomerne dobre a s produkciou nových sérií vozidiel sa podnietil vývoj ešte novších, kvalitnejších a drahších modelov. Po tom, čo značka slávila úspechy s modelmi 4-B a 6-B, započala s výrobou dnes už legendárnych modelov Walter Standard, Walter Super 6, Walter Regent a napokon špičkového Walter Royal.

Walter Royal bola vlajková loď českej automobilky a dodnes vôbec najdrahším osobným automobilom v histórii československého automobilového priemyslu. Vozidlo bolo skonštruované v roku 1931 a bolo vrcholným modelom série, ktorú Royal tvoril s modelmi Princ, Lord a Regent. Často sa pri modeli Royal uvádza rok 1932, ide však o modelový ročník, nie rok výroby.

Luxusný kabriolet sa prvýkrát predviedol na pražskom autosalóne v roku 1931, išlo o vrcholné dielo inžinierov Barvitiusa a Šusta a kuriozitou bolo, že už vtedy bol vybavený plne elektrickým skladaním strechy. Štvordverový kabriolet odviezol päť pasažierov vrátane vodiča, vo verzii limuzína ponúkal priestor pre celkovo šesť ľudí. Kabrio s dĺžkou 5180 mm prekonáva aj súčasné limuzíny. Len pre zaujímavosť, aktuálne BMW radu 7 má dĺžku 5098 mm.

Technické údaje: Walter Royal (1931)

Motor: vidlicový 12-valec V12, objem 5879 cm3, vodné chladenie, 2 karburátory Zenith
Max. výkon: 88,3 kW (120 k) pri 3000 ot./min
Max. rýchlosť: 150 km/h
Pohon a podvozok: Bezhlučná 4-stupňová prevodovka, rýchlobeh zn. Maybach, viaclamelová spojka a kardanov hriadeľ; pohon zadnej nápravy; tuhé nápravy s pozdĺžnymi perami
Kotúčové brzdy, 20-palcové kolesá Rudge-Whitworth
Objem palivovej nádrže: 90 l
Rozmery (kabriolet): 5180×1800×1700 mm, rázvor 3700 mm, hmotnosť 1900 kg
Rozmery (limuzína): 5020×1760×1750 mm, rázvor 3600 mm, hmotnosť 2050 kg
Dobová cena kabrioletu: 208 000 Kč

Zdroje sa líšia, avšak zhodujú sa v tom, že sa model Royal nedočkal veľkovýroby. Vyrobených bolo šesť, prípadne štyri kusy kabrioletov a limuzín. Išlo o exkluzívnu záležitosť, hoci podľa vzoru Royalu mohlo vzniknúť ešte niekoľko ďalších podobných automobilov priamo od Waltera. Isté je iba to, že česká spoločnosť vyrobila ešte o 13 kusov skvostných 12-valcových motorov viac, ako bol počet vyrobených Royalov - putovali predovšetkým do autobusov Walter D-Bus. Spoločne s automobilom Tatra 80 tvorí Walter Royal dvojicu jediných osobných automobilov, ktoré boli na Slovensku a v Česku vyrobené ako domáce s 12-valcovými motormi.

S maximálnym výkonom 120 konských síl išlo o najvýkonnejšie vozidlo výrobcu. Dovtedy najvýkonnejšie modely Regent a Super 6 disponovali 3,2-litrovými benzínovými motormi s výkonom nanajvýš 80 koní. Dokonca ani po roku 1931, odkedy spoločnosť vyrábala vozidlá s licenciou od Fiatu, sa už podobný výkon nepodarilo dosiahnuť.

Z Prahy do Paríža so spotrebou 25 l/100 km

Ako je tomu dnes, tak aj vtedy bola jednou z ciest propagácie vozidiel účasť na motoristických pretekoch. Automobily Walter údajne vynikali skvelou spoľahlivosťou, schopnosťou dosahovať vysokých rýchlostí a výnimočne dobrou stabilitou.

Jednou z pútavých promoaktivít výrobcu bola dohoda s pretekárom Jindřichom Knappom, ktorý spoločne vtedajším riaditeľom podniku Antonínom „Tennyom“ Kumperom prešli z Prahy do Paríža a späť za celkových iba 18 hodín. Počas cesty automobil nedostal defekt, nepoškodil sa motor, pretekár pritom vozidlo vôbec nešetril: na rovných úsekoch jazdil rýchlosťou 140 km/h, údajne so spotrebou benzínu 25,6 l/100 km a 0,6 l oleja na 100 km.

Walter Royal (1931)

Walter Royal (1931) vo verzii limuzína, na ktorej pretekár Jindřich Knapp a šéf Waltrovky Antonín „Tenny“ Kumper za 18 hodín absolvovali cestu z Prahy do Paríža a späť (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)

Nešťastná doba, nešťastný koniec luxusu

Luxusný kabriolet a limuzína modelového radu Royal prišli na svet v nesprávny čas. Medzivojnové obdobie síce automobilku neruinovalo, avšak záujem o luxusné automobily nebol tak veľký, aby sa darilo každej značke na tomto poli. Model Royal bol preto v prvom rade kúskom, ktorý značku ukazoval vo výnimočne dobrom svetle a častejšie ako zákazníci sa na ňom vozili predstavitelia firmy.

Aj spomínaná reklama, o ktorú sa postaral pretekár Jindřich Knapp, nemala vplyv na dopyt po vozidle, ale ukázala automobilku ako firmu, ktorá vyrába solídne a spoľahlivé stroje.

V rovnakom roku, v ktorom vznikol Royal, začala česká spoločnosť vyrábať automobily pod licenciou od Fiatu. Postupne produkovala modely Bijou, sériu Junior, Prinz a Lord s nemenej atraktívnym dizajnom. Lord bol však posledným vozidlom značky Walter, ktorá v roku 1933 s výrobou áut skončila definitívne.

Walter Royal (1931)

Walter Royal (1931) vo verzii kabriolet pre súkromného zákazníka Theodora Petery z Vrchlabí (zdroj foto: Wikimedia Commons/používateľ Ltosnar)