Formula 1 - Osem hlavných zmien sezóny 2018

Redakcia, 03.04.2018

1. Svätožiara chráni

Novým bezpečnostným prvkom na monopostoch F1 je tzv. Halo (to znamená v angličtine svätožiara). Ochranný oblúk okolo hlavy s podperou medzi očami jazdca vybrala FIA ako najlepšie riešenie ochrany najzraniteľnejšieho miesta pilotov. Oblúk je extrémne silný, v rámci nárazových testov musel odolať sile až 150 kN, technický šéf Mercedesu James Allison to prirovnal k zaťaženiu londýnskym poschodovým autobusom. Inštalácia novinky si vyžiadala výrazné štrukturálne zmeny v konštrukcii šasi, monopostom sa tiež zmenilo ťažisko a FIA zdvihla aj minimálnu hmotnosť o 6 kg, samotné Halo však váži aj viac ako 10 kg. Počas sezóny bude technikov zaujímať vplyv oblúka na prúdenie vzduchu nielen z pohľadu aerodynamiky, ale aj zo stránky prívodu vzduchu k motoru. Piloti si musia zvyknúť na stĺpik pred nosom a tiež na to, že Halo chráni pred kvapkami dažďa. Napríklad Carlos Sainz si takto v Barcelone neuvedomil, že prší. Okrem F1 sa Halo testovalo aj v F2, americký seriál IndyCar skúša konkurenčné riešenie aeroscreen (niečo ako čelné sklo). FIA v priebehu niekoľkých rokov zavedie takúto ochranu hlavy vo všetkých formulových kategóriách.

Formula 1 2018 zmeny

2. Plutvy preč

Ďalšou vizuálnou zmenou na monopostoch je zredukovaný tvar plutvy a tiež absencia rôznych prídavných krídeliek na kryte motora. Tímy tak prídu o extra reklamnú plochu a tiež o zaujímavý aerodynamický prvok. Pôvodná plutva a všetko na nej síce generovala len málo priameho prítlaku, ale bola pomerne dôležitá pri stabilizácii prúdenia pred zadným krídlom. Očakáva sa, že po jej odstránení budú mať monoposty nepokojnejšie zadky.

Formula 1 2018 zmeny

3. Menej motorov, menej penalizácií

Každý jazdec má na sezónu už len tri spaľovacie motory, turbodúchadlá a MGU-H, počet MGU-K, akumulátorov a riadiacich elektronických jednotiek sa znížil dokonca na dve. Za prvý komponent nad limit dostane pilot mínus 5 miest na štarte, za každý ďalší potom mínus 10 miest. Maximálna penalizácia za výmenu komponentov bude 15 miest na štarte, čokoľvek nad limit bude automaticky znamenať štart z konca štartového roštu. V praxi je toto pravidlo dôležité najmä na to, ako sa budú piloti na chvoste radiť na štart. Navyše menej pohonných jednotiek znamená aj menej priestoru na vývoj.

4. A menej oleja

Horúco diskutovanou témou v minulom roku bolo pálenie oleja. FIA preto reagovala a obmedzila spotrebu na 0,6 l/100 km počas pretekov. Prísnejšie sú tiež nároky na špecifikácie, aby sa do motorov používali predovšetkým skutočné mazivá a nie skryté aditíva, ktoré sa stratia v spaľovacích priestoroch.

Formula 1 2018 zmeny

5. Viac gumy

Pirelli muselo vyberať ďalšie farby na bočnice pneumatík, tímom totiž namieša až sedem zmesí. Vo všeobecnosti budú nové pneumatiky o jeden stupeň mäkšie ako minulý rok, takže súčasné hard je na úrovni minuloročného medium. Čiže priľnavosť bude vyššia a opotrebenie rýchlejšie. K pätici ultrasoft (fialová), supersoft (červená), soft (žltá), medium (biela), hard (ľadová modrá) sa pridá hypersoft (ružová) a superhard (oranžová). Zmesi na mokro intermediate (zelená) a wet (modrá) sa nemenia. Počas testovania v Barcelone by sa zišlo aj zimné obutie, ale taká zmes zatiaľ v oficiálnej ponuke nie je.

Formula 1 2018 zmeny

6. Vycucané z prsta

Žiadne výmysly, tvrdé zdravotné dáta. Piloti budú od tejto sezóny používať rukavice s biometrickými senzormi na sledovanie životných funkcií. Zatiaľ sa bude sledovať pulz a hladina kyslíka v krvi, uvažuje sa aj nad telesnou teplotou či frekvenciou dýchania. Dáta budú mať záchranári k dispozícii ešte pred príchodom na miesto nehody, čo urýchli a zlepší celú záchrannú akciu, najmä ak je pilot ťažko prístupný.

Formula 1 2018 zmeny

7. Prestavte si hodinky

Presne o 14.00, po výdatnom nedeľnom obede, pozrieť štart a potom hodiť šlofíka. To už neplatí, Liberty Media totiž zavádza nový poriadok. Európske veľké ceny sa budú po novom štartovať až o 15.10. Desaťminútový odskok od celej sa týka všetkých pretekov, majiteľ F1 tak vraj vyšiel v ústrety vysielateľom. Liberty navyše sľubuje atraktívnejšie priame prenosy s novými zábermi kamier (tie hlavné vonkajšie budú nižšie, čo posilní vnímanie rýchlosti) a tiež s novým grafickým riešením titulkov.

Formula 1 2018 zmeny

8. Čaute, baby

Štartový rošt už nebudú zdobiť atraktívne živé podpery vlajok a tabuliek so štartovými číslami. Tzv. grid girls posiela Liberty Media po vzore vytrvalostného šampionátu WEC v rámci rodovej rovnosti a politickej korektnosti do histórie. Namiesto nich dostanú príležitosť školy, pilotov totiž budú ako na futbale sprevádzať deťúrence alias grid kids.

Formula 1 2018 zmeny

VIAC O SEZÓNE F1 V AKTUÁLNOM VYDANÍ ČASOPISU AUTO MOTOR A ŠPORT 4/2018