Revolučné inovácie od Audi! Takto funguje hybridný systém novej generácie A8!

Jedným zo spôsobov ako zvýšiť efektívnosť pohonu spaľovacím motorom je rozšírenie fázy vypnutého motora do režimu jazdy a zvýšenie intenzity rekuperácie. Obidve tieto funkcie spĺňa pohon mild-hybrid vytvorený štartovacím generátorom RSG pripojeným k motoru drážkovaným remeňom. Značka Audi novým modelovým radom A8 odštartovala jeho plošné zavedenie do celého svojho modelového programu.
Vydané  Text: 
Štartovací generátor nie je nový vynález, niektorí dodávatelia automobilového priemyslu ho predstavili už pred viac ako desiatimi rokmi. V súčasnosti nadobudol na aktuálnosti v súvislosti so sprísňujúcimi sa európskymi limitmi flotilových emisií CO2. Dôležitým predpokladom pre široké uplatnenie štartovacieho generátora je prechod na elektrickú sústavu s vyšším napätím, ktorá zvyšuje jeho účinnosť. Audi A8 je prvým sériovo vyrábaným automobilom na svete s hlavnou elektrickou sústavou s napätím 48 voltov. Síce už v roku 2016 takúto sústavu dostalo aj Audi SQ7 a následne Bentley Bentayga, no až v A8 je koncipovaná ako hlavná a 12-voltová sústava je iba pomocná pre niektoré spotrebiče. V prípade luxusných SUV koncernu Volkswagen to ešte bolo naopak – sieť 48 V slúžila ako pomocná pre ovládanie aktívnych elektrických stabilizátorov, resp. prídavného elektrického kompresora na prepĺňanie motora V8 TDI. Štartovací generátor je jedným z dvoch hlavných prvkov pohonu mild-hybrid (MHEV, Mild Hybrid Electric Vehicles). Táto technológia je rovnako vhodná pre naftový i benzínový motor a môže prispieť k relevantnému zníženiu spotreby paliva. Napríklad pri benzínovom motore s objemom 3,0 litra technológia MHEV prináša úsporu paliva v reálnej premávke do 0,7 litra na 100 kilometrov. V novom Audi A8 sa používa vodou chladený štartovací generátor RSG (Riemen-Starter-Generator). Generátor namontovaný na čelnej strane motora V6, V8 alebo W12 je ku kľukovému hriadeľu motora pripojený vysoko zaťažiteľným drážkovaným remeňom. RSG dosahuje rekuperačný výkon až do 12 kW a poskytuje krútiaci moment 60 Nm. Druhým komponentom systému je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 10 Ah pre hlavnú elektrickú sústavu. Pomocná sieť 12 V je prepojená s hlavnou sieťou cez menič jednosmerného napätia a má vlastnú batériu. Lítiovo-iónová akumulátorová batéria má približne rozmery veľkej olovenej batérie a je uložená pod podlahou batožinového priestoru. Optimálnu prevádzkovú teplotu batérie zabezpečuje regulované vzduchové chladenie.
**Ako to funguje?** Technológia mild-hybrid pracuje veľmi efektívne a komfortne. Keď vodič Audi A8 v rozsahu rýchlosti medzi 55 a 160 km/h uvoľní pedál akcelerátora, automatická prevodovka zaradí neutrál a motor sa vypne. Vozidlo tak môže až do 40 sekúnd jazdiť zotrvačnosťou s úplne vypnutým motorom. Pri jazde nízkou rýchlosťou sa fáza „stop-štart“ aktivuje už pri rýchlosti pod 22 km/h. Keď vodič opäť stlačí akcelerátor – počas jazdy alebo pri stojacom vozidle – štartovací generátor komfortne a ticho (bez mechanického hluku pastorka spúšťača na zotrvačníku) motor naštartuje roztočením na cieľové otáčky, kedy spaľovací motor plynulo zaberie. Výhoda RSG je zvlášť zreteľná keď sa vodič približuje k červenému semaforu alebo kruhovému objazdu. Keď sa semafor počas dobiehania k nemu prepne na zelenú alebo sa na objazde vytvorí medzera na zaradenie a vodič uvoľní brzdový pedál, spaľovací motor sa okamžite naštartuje a vozidlo plynulo zrýchľuje bez akéhokoľvek omeškania. Novinkou je funkcia prediktívneho komfortného štartu v premávke typu stop-and-go. Táto funkcia naštartuje motor keď sa vozidlo stojace pred Audi A8 dá do pohybu aj keď jeho vodič ešte drží stlačený brzdový pedál. V takomto prípade stratégia regulácie predpokladá, že vodič chce spontánne pokračovať v jazde. Audi A8 má naďalej aj klasický spúšťač, ten sa však využíva iba na prvý štart studeného motora, kedy je motorový olej ešte studený a hustý. V takýchto podmienkach by drážkovaný remeň RSG mohol pri normálnom napnutí prešmykovať. Zväčšené napnutie by zasa neúmerne znižovalo životnosť špeciálneho remeňa. V mnohých situáciách je rekuperácia – teda premena kinetickej energie vozidla pri spomaľovaní – efektívnejšia ako jazda s vypnutým motorom. Na posúdenie situácie riadiaca jednotka pohonu v novom Audi A8 využíva prednú kameru a poznatky prediktívneho asistenta efektívnej jazdy, ktorý má k dispozícii dáta z navigácie a informácie z rozličných senzorov. Preto sa rekuperáciou energia získava nielen pri brzdení, ale aj vtedy, keď sa A8 s vypnutým motorom príliš blízko približuje k vozidlu idúcemu vpredu. Vysoká miera rekuperácie umožňuje skrátiť čas, keď štartovací generátor plní funkciu bežného alternátora, čiže dobíja batériu vozidla a tým odoberá výkon spaľovacieho motora, čo sa prejavuje na spotrebe paliva.
**Perspektívy** Hlavná elektrická sústava s napätím 48 V vytvorila optimálne predpoklady pre zavedenie systému RSG v ďalších nových modeloch Audi. V roku 2018 ju dostanú A7 Sportback a A6/A6 Avant novej generácie. Pre menšie modely s priečne uloženým motorom má Audi pripravený systém RSG s prevádzkovým napätím 12 V. Ten nie je až taký účinný, no pri malých úsporných motoroch má dostatočný efekt. Inú koncepciu štartovacieho generátora prezentovala štúdia SUV-kupé Audi Q8 sport concept, ktorá mala premiéru na ženevskom autosalóne v marci 2017. Tá mala štartovací generátor prstencového tvaru umiestnený medzi motorom a prevodovkou. Tento systém má výkon 20 kW a krútiaci moment až 170 Nm, takže už môže účinne podporovať spaľovací motor pri akcelerácii – motor 3.0 TFSI s ním dosahuje systémový maximálny krútiaci moment až do 700 Nm. Štúdia so systémovým výkonom 350 kW (476 k) akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,7 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 275 km/h. Podľa Audi systém MHEV v tomto prípade znižuje spotrebu približne o jeden liter na 100 kilometrov.








Pokračujte na ďalší príspevok »