Cestopis: Mercedesy AMG na východnom Slovensku

AMG. Divízia Mercedesu, ktorá sa stará o extra emócie áut s hviezdou na kapote, oslavuje 50 rokov od založenia. Súčasťou osláv bola aj cesta po Slovensku so zameraním na spoznávanie jeho východných zákutí.
Vydané  Text: 
Mercedes AMG GT R kupé a trieda G 500 4×42

Utorok, 7:00 hod.

Stretávame sa u slovenského importéra vozidiel značky Mercedes. Pozvánke sa nedalo odolať. Modely AMG a cesta po východe Slovenska s cieľom v Novej Sedlici, najvýchodnejšej obci našej krajiny. Rýchle raňajky, rozdelenie posádok, pridelenie vozidiel, odchod. Prvý raz sa nám stavali chlpy pri štartovaní. Tri 8-valce, dva 6-valce, jeden 4-valec. Všetky motory si pýtali iba benzín. A rovno ten najlepší. Z Bratislavy vyrážame na východ po kombinácii ciest D1 a R1 smer Banská Bystrica. Žreb nám na túto cestu určil zelené **GT R**. So 190 cm sme sa dvaja vošli do auta úplne bez problémov, ani prekračovanie širokého prahu si nevyžadovalo extra gymnastické schopnosti. Ešte aj podvozok sa v Mercedese a AMG podarilo dotiahnuť takmer do dokonalosti. Na diaľnici sedel ako prilepený a aj za ňou, na horských priechodoch pri Muráni a Vernári, dával pocit istoty. Napriek vozovke, ktorá mala miestami od ideálu ďaleko, sme ani raz nepocítili zaváhanie či odskakovanie. Na maximálny kontakt s vozovkou netreba tvrdý podvozok, ktorý vytrasie dušu z posádky. Potom si prejazdy zákrut užijete oveľa intenzívnejšie. Až sme miestami nevedeli, kam skôr pozrieť. Či na cestu pred sebou, alebo na malebné horehronské údolie s hustými lesmi, ktoré vyzývajú na turistiku.
Existuje krajší pohľad? Pozeráte sa na vozidlá Mercedes-AMG s celkovou hodnotou 889 338 €.

V Tatranskej Lomnici nám príroda ukázala, že hrmenie výfukov je nič oproti sile búrky. A keď prechádzate jej stredom, sú hromy a blesky ešte intenzívnejšie. Za dažďa prechádzame do najsilnejšieho vozidla výberu, **E 63 S**. Matný lak čosi našepkával a nadväzoval spojenie s diablom v nás. Vysoké Tatry prenechávame dažďu. V lete a v zime však poskytujú toľko dovolenkových možností, že menovať ich je zbytočné ako ekologický režim na našom spoločníkovi. To auto si treba užívať. Priestrannú a komfortnú triedu E považujeme za jedno z najlepších manažérskych vozidiel a v špičkovej úprave AMG k tomu pridáva schopnosť priam teleportovať vás na druhý koniec krajiny. Predbiehanie? Vyhodiť smerovku, stlačiť plyn na podlahu a dostávate kopanec do krížov. Tlak sa zvyšuje, ruky sa predlžujú. Autá okolo vás stoja. Radíte sa naspäť a rýchlosť, akou ste sa okolo nich mihli, nechcete vedieť. Zážitok a faktor zábavy? Niekde na mesačnej orbite. Ha! A vraj sú Mercedesy nudné autá! Večer parkujeme v obci Vinné pri Vinianskom jazere, tešiac sa na degustáciu miestnych vín. Vína spod Malých Karpát majú možno lepší cveng, no Východoslovenská vinohradnícka oblasť má svoje špecifikum v pôde. Miestne biele a červené vína lahodia jazyku a odbúravajú stres. Spolu s neuveriteľným pokojom vodnej hladiny a hustými lesmi naokolo priam volajú na dovolenku. Zemplínska šírava je na druhej strane cesty, zrúcanina Vinianskeho hradu na obzore a prívetiví ľudia na každom kroku. A to sú len niektoré z atrakcií Zemplína. Že treba ísť ďaleko na východ a cesta trvá dlho? Na zapchatých diaľniciach do Chorvátska strávite viac času! A ruku na srdce, kedy ste boli na dovolenke na Slovensku východnejšie ako v Košiciach?

2 010 kW (2 733 k)

Celkový výkon našich spoločníkov

889 338 €

Celková cena všetkých vozidiel


Streda, 9:00 hod.

Debaty o autách a o zmysle života sa pri ochutnávke východoslovenských vín a miestnych špecialít stretli s polnocou a trvali by aj dlhšie, no na druhý deň nás čakal východ Slovenska vo svojej rýdzej podobe. Zážitkom samým osebe bola jazda v **Mercedese G 500 4×42**. Ako jediné z vozidiel neprešiel úpravou AMG, no i tak patril svojou veľkosťou k neprehliadnuteľným zjavom našej skupiny. Vložené prevody v kolesách a portálové nápravy sa postarali o takú svetlú výšku, že v prípade núdze by ste pod autom mohli pokojne spať a na výmenu oleja v motore ho nepotrebujete zdvíhať. Reakcie na pokyny volantu trvajú dlhšie a do interiéru sa musíte štverať, no záťah a zrýchlenie sú neuveriteľné. Síce ako jedinému mu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h viac ako 5 s, no zážitok z jazdy je neopísateľný. Keď sa rozbehne, máte pocit, že vám patrí celá šírka vozovky. O luxusnej výbave, množstve priestoru v interiéri a o neobmedzenom potenciáli v teréne ani nehovoriac.
G 500 4×42 a GLC 43 4MATIC kupé

Ten sme preverili pri návšteve bývalého lomu pri obci Beňatina. Jeho dno zaplavila tyrkysovo priezračná spodná voda, ktorá dáva prostrediu ráz podobný chorvátskym Plitvickým jazerám. Kúpanie je na vlastné riziko a so službami v okolí nerátajte, aj odbočku z cesty musíte dobre poznať, ale okolie stojí za návštevu. Pri potulkách východom Slovenska ideálne miesto na relax. Nohy dostali zabrať pri vodnej nádrži Starina. Tá sa stará o reguláciu Cirochy a zároveň je najväčším zdrojom pitnej vody v strednej Európe, z ktorého pijú najmä Košice a Prešov. Voda pochádza z Národného parku Poloniny, čo je oblasť s najčistejším životným prostredím na Slovensku. Návšteva priehradného múra sa spája s absolvovaním 1 412 schodov, čo je podľa mobilnej aplikácie výstup na 36. poschodie. Verte, že o niektorých schodoch nám stehná rozprávajú aj teraz. Zamestnanci absolvujú túto cestu 3x denne! Vynikajúci oddych poskytujú aj Sninské rybníky, biokúpalisko v Snine. Pre mnohých ľudí je to už veľmi na východ, no cestu vrelo odporúčame. Zvlášť pre milovníkov zelene a šetrného prístupu k prírode. Vodu tu v špeciálnom režime prečerpávania medzi hlavným a vedľajším bazénom čistia riasy a vodné organizmy, takže žiadna chémia. Zo Sniny pokračujeme ďalej na východ. Z tretieho poschodia v G 500 4 × 42 sa spúšťame na prízemie do **C 43 4MATIC kabriolet**. Leje ako zo sprchy, voda vytvára takmer stenu. Ideálne počasie na kabrio. Kýblik na vylievanie vody aj kačičku na hranie vo vani sme nechali doma, tak zisťujeme, ako plátenná strecha zvláda nápor májovej prietrže mračien. O zatekaní nemôže byť ani reč a vnútri je príjemne, dokonca aj celkom ticho. Pohon všetkých kolies drží auto, aj keď voda na vozovke stojí a jeho obratnosť je oproti obrovskému G-ku ukážková.


Ďalej na východ sa prepletáme kľukatými cestami s dobrým asfaltom a nestíhame sledovať, ku koľkým dreveným kostolíkom nás lákajú značky pri ceste. Ideálne prostredie na motocyklový výlet! Pri jednom z kostolíkov aj stojíme. Gréckokatolícky drevený Kostol sv. Michala Archanjela v Uličskom Krivom pochádza z roku 1718, no niektoré ikony sú aj o dvesto rokov staršie. Ich hodnota je nevyčísliteľná a atmosféra v kostolíku vám vchádza pod kožu a vnáša do duše pokoj. Návštevu kostolíkov však treba plánovať a vopred sa dohodnúť, aby vám niekto otvoril. Alebo prísť počas bohoslužby. Zo zborových spevov veriacich sa vám zaručene rozbehnú zimomriavky po chrbte. Záverečná etapa do Novej Sedlice. Určite sem príďte v lete, ideálne v auguste. Poloninský národný park je vyhlásený za park tmavej oblohy a Mliečnu dráhu máte ako na dlani. Rýchlo sa naučte aspoň zo tri súhvezdia a skúste ich blízkej osobe ukázať bez mobilnej aplikácie. Určite zabodujete!
Gréckokatolícky drevený Kostol sv. Michala Archanjela v Uličskom Krivom z roku 1718

Štvrtok, 9:00 hod

Po toľkých kilometroch zážitkov na cestách východu Slovenska, v srdci hôr a nepreniknuteľných lesov, v ktorých sa najlepšie orientujú iba medvede, zubry a domáci, chutili miestne pirohy lepšie ako manna. Niektoré jedlá treba vyskúšať v ich prirodzenom prostredí. Štvrtok je dňom na návrat do Bratislavy. Bodku za krásami východu dala návšteva parku s miniatúrami drevených kostolíkov v obci Ulič. Aspoň takto sme mali časť zo vzácneho dedičstva zapísanú v zoznamoch UNESCO ako na dlani.
Parku s miniatúrami drevených kostolíkov v obci Ulič

Na spiatočnej ceste nám robili spoločnosť dve silné SUV, modely **GLC 43 4MATIC kupé** a **GLA 45 4MATIC**. V prvom sme sa okolo Domaše a Prešova presunuli do Ružomberka, v druhom sme sa už len doťukli známou diaľnicou do Bratislavy. V oboch prípadoch bolo cestovanie pohodlné a nenútene rýchle, ani sme nevnímali kvalitu ciest. **GLC sa ukázalo ako príjemný univerzál na dlhé cesty**, ktorý dokáže splniť aj rodinné požiadavky. Verzia kupé je štýlovejšia, možno trochu menej praktická, no na cestách vzbudzuje pozornosť. A najmenšie SUV s označením GLA? Aj s dvojlitrovým motorom (nie však najslabším) bolo agilné, s presvedčivým podvozkom a vedelo zatlačiť do sedadla. Skúste s ním prejsť cez obľúbený horský priechod či cez kľukaté vidiecke cesty a úsmev roztiahnete doširoka. Asi tak, ako sme sa po viac ako 1 200 km po Slovensku usmievali my. Ťažko povedať, či sa o to viac zaslúžili vynikajúce sedadlá v Mercedesoch s čarovnou skratkou AMG, alebo východ našej krajiny, ktorý skrýva mnoho zaujímavých prírodných, kultúrnych a kulinárskych zázrakov. Ako sme spomenuli v nadpise, takmer miliónová nebola iba cena vozidiel, ale aj hodnota zážitkov.
G 500 4×42 a GT R kupé

Kľúčové vlastnosti vozidiel:

G 500 4×42 V8, 3 982 cm3; 310 kW (422 k); 610 Nm; 7,4 s; 210 km/h; 250 104 €

GT R kupé V8, 3 982 cm3; 430 kW (585 k); 700 Nm; 3,6 s; 318 km/h; 210 942 €

E 63 S 4MATIC+ V8, 3 982 cm3; 450 kW (612 k); 850 Nm; 3,4 s; 250 km/h; 167 544 €

C 43 4MATIC kabriolet V6, 2 996 cm3; 270 kW (367 k); 520 Nm; 4,8 s; 250 km/h; 92 400 €

GLC 43 4MATIC kupé V6, 2 996 cm3; 270 kW (367 k); 520 Nm; 4,9 s; 250 km/h; 88 704 €

GLA 45 4MATIC R4, 1 991 cm3; 280 kW (381 k); 475 Nm; 4,4 s; 250 km/h; 79 644 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »