Magazín

Prvé škodovky obrazom: Viete, ako vyzerali prvé Rapidky, Octavie, Superby či Felície?

Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Jiří Erben, Wikimedia Commons)
Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Jiří Erben, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons
Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Jiří Erben, Wikimedia Commons)
Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Jiří Erben, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons



Fanúšikovia značky Škoda a vášniví motoristi budú asi špekulovať, prečo vôbec píšeme o starých škodovkách, keď ich predsa všetky dôverne poznajú. Avšak nie každý mladý nadšenec štyroch kolies ešte stihol spoznať históriu a dedičstvo „našich“ automobiliek a len tak z prsta si informácie nevycucá.

Staré škodovky boli krásne, reprezentovali svoju dobu veľmi vhodne a zaujímavé boli aj po technickej stránke. V priebehu 30., 40., 50. a 60. rokov 20. storočia značka používala na označenie modelov aj názvy Octavia, Superb, Rapid a Felicia, nešlo však o predchodcov súčasných modelov. Napríklad taký Favorit väčšinou poznáme ako hranaté a nie celkom spoľahlivé vozidlo, na ktorom sa robotníci vozia na stavby, v časoch druhej svetovej vojny však predstavoval vrcholný model výrobcu.



Škoda Rapid (1935-1947) (zdroj: MPW57 - Eigenes Werk, Wikimedia Commons)
Škoda Rapid (1935-1947) (zdroj: MPW57 - Eigenes Werk, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons

Škoda Rapid (1935-1947)

Vozidlo strednej triedy sa vyrábalo v rokoch 1935–1947, celkovo továreň ASAP v Mladej Boleslavi vyrobila 6841 kusov Rapidky. Vytvorená bola vo verziách 4- a 5-dverový sedan, dodávka a tiež ako kabriolet, v ktorom Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v roku 1936 obišli celú zemeguľu. Pre nový model so značkou Škoda išlo o peknú reklamu, ktorá mala demonštrovať odolnosť vozidla.



Škoda Superb (1934-1949) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Škoda Superb (1934-1949) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons

Škoda Superb (1934-1949)

Luxusný model od škodovky sa vyrábal v rokoch 1934–1943 a 1946–1949 a v priebehu druhej svetovej vojny sa vyrábal na objednávku nemeckej armády ako Superb 3000 typu 952 a 956 v troch karosárskych variantoch. Civilná verzia z prelomu 30. a 40. rokov patrí k najkrajším európskym automobilom minulosti a vyrábala sa aj vo verzii s motorom V8 o výkone 96 konských síl.



Škoda Favorit (1936-1941) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Škoda Favorit (1936-1941) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons

Škoda Favorit (1936-1941)

Prvý Favorit z druhej polovice 30. rokov 20. storočia mal predstavovať stupeň medzi Rapidom a Superbom, dnes by sme ho zaradili na úroveň Octavie, ktorá hierarchicky stojí rovno pod Superbom. Tento úchvatný stroj s „koncernovým“ vzhľadom nadväzujúcim na ostatné modely od ASAP vo väčšine vyrobených modelov disponoval šiestimi miestami pre pasažierov (vrátane vodiča), v menšom množstve potom ASAP vyrábal Favorita ako päťmiestny sedan. Dvadsať kusov továreň vyrobila aj sanitiek a zaujímavosťou je, že v 6-miestnom prevedení bola medzi pasažiermi a vodičom stena. Po obchodnej stránke však Favorit úspešný nebol, pretože si ho mohli dovoliť iba bonitní zákazníci - bežní ľudia si vyberali stále dosť veľké a pekné Rapidy a Populary. Vzhľadom na vtedajšie hierarchické postavenie Favoritu je paradoxné, že znovuuvedenie modelu do výroby v 80. rokoch zaradilo nový Favorit do nižšej strednej triedy.



Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Škoda Felicia kabriolet (1959–1964) (zdroj: Ralf Roletschek / Roletschek.at, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons

Škoda Felicia kabriolet (1959–1964)

Naša slávna Felicia z rokov (1994 – 2001) má pomerne dobrú povesť, veľa ich jazdí dodnes a na cestách nepôsobia ako päsť na oko pre svoj uhladený a stále aktuálny dizajn. Bol to vôbec prvý model, ktorý vznikol po fúzii s Volkswagenom. Staršia Felicia sa však vyrábala ešte v rokoch 1959–1964 a bola naozaj skvostným automobilom, ktorý bol v porovnaní s modernou verziou kabriolet. Odvodená bola od vtedajšej Octavie a nahradila Škodu 450, štandardne sa vyrábala s litrovým motorom s výkonom 50 konských síl. Od roku 62 sa potom dala kúpiť aj vo výkonnejšej verzii Felicia Super so zdvihovým objemom valcov 1,2 litra s dvomi karburátormi a výkonom 55 koní.



Škoda Octavia (1959–1971) (zdroj: Sebastian Maćkiewicz, Wikimedia Commons)
Škoda Octavia (1959–1971) (zdroj: Sebastian Maćkiewicz, Wikimedia Commons)
Zdroj: Wikimedia Commons

Škoda Octavia (1959–1971)

Vyrobilo sa jej až 286-tisíc kusov a dodnes v našom regióne patrí medzi najobľúbenejšie veterány. Octavia však nebola výrazným evolučným skokom, ale iba modernizáciou 445-ky. Škoda 440 a 445 bola pritom v portfóliu značky Škoda úspešným modelom, boli za ňu ochotní platiť aj v zahraničí.

Octavia sa predovšetkým v 60. rokoch predávala ako sedan a kombi, objavili sa aj výkonejšie verzie Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport).

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk