Nemci chcú späť patenty: spoločnosti Opel

Berlín v rámci snahy o záchranu výrobcu automobilov Opel žiada ústupky americkej vlády. V centre pozornosti sa ocitli patenty tradičnej nemeckej značky.
Vydané  Text: 

Nemecko pripravuje záchranu značky Opel. Predtým však musí zabezpečiť prístup automobilky k patentom pre jej autá a materský koncern General Motors by ich mohol uvoľniť ako hmotný majetok. Patenty sú nevyhnutným predpokladom pre samostatnosť značky, no GM ich poskytol americkej vláde ako záruky výmenou za záchranný balík. Postoj USA k odčleneniu automobilky od GM bude hlavnou témou nadchádzajúceho rokovania nemeckého ministra Karla-Theodora zu Guttenberg a jeho amerického kolegu Timothyho Teithnera. GM sľúbil svojej európskej dcére tri miliardy eur v hotovosti aj hmotnom majetku, napríklad, vo forme tovární, zariadení či patentov. Opel žiada Berlín o 3,3 miliardy eur na odčlenenie od materského koncernu. V rámci sanačného programu chce znížiť náklady o 1,2 miliardy eur, čo znamená pravdepodobne zatvorenie jednej fabriky a zrušenie 3 500 pracovných miest. Najväčšie starosti robia spolkovej vláde neprehľadné finančné prevody medzi obidvomi spoločnosťami. Opel totiž všetky svoje zisky posielal cez Atlantik, straty však účtoval doma. Podľa ekonómov automobilka zaplatila materskému koncernu licenčné poplatky za patenty vo výške 655 miliónov, čím úplne vynulovala svoj zisk. „Stále sa tvárime, že Opel je nemecká firma, pritom však 100-percent patrí Američanom,“ tvrdí jeden z nich. Práve otázka patentov a nejasného účtovania sú hlavným kameňom úrazu, ktorý bráni schváleniu záchranného balíka. Navyše Berlín čaká do konca marca, kedy Biely dom rozhodne o ďalšej pomoci pre GM. To pre zamestnancov továrni Opel, ktorí sú ochotní vzdať sa dvojcifernej sumy zo svojho platu, znamená ďalšie týždne neistoty. Niektorí politici dokonca už hovoria o výhodách prípadného konkurzu. Zatiaľ však ekonómovia hovoria o strate celkovo 100-tisíc pracovných miest a keďže jeden nezamestnaný stojí štát v priemere 22 000 € ročne, to znamená vyše dvoch miliárd eur. Je to síce o miliardu menej než požadovaná pomoc, no v okolí fabrík vyrástli mestečká a dediny a napríklad mäsiari či pekári, sú závislí od zamestnancov automobilky. Odstrašujúcim príkladom je aj Saab, ktorý po vyhlásení konkurzu prišiel o viac ako polovicu objednávok. V konečnom dôsledku preto môže vyjsť konkurz oveľa drahšie než záchrana. Zdroj: Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.