Ako Európa chráni automobilový priemysel

Klesajúci odbyt, zisky a smutné perspektívy. Tak vyzerá súčasná situácia automobilového priemyslu. Európske vlády sa snažia zachrániť, čo sa dá.
Vydané  Text: 
Automobilový priemysel nastúpil do nového roka s katastrofálnymi štatistickými výsledkami a neistými prognózami. Odborníci počítajú v Európe v tomto roku s poklesom predaja osobných vozidiel o 20 percent a nákladných áut o 30 percent. Tento vývoj prinútil európske vlády podniknúť kroky na záchranu sektora, ktorý priamo alebo nepriamo zamestnáva milióny ľudí. Mnohé krajiny preto siahli do štátneho rozpočtu. **Nemecko** Spolková vláda vyčlenila 1,5 miliardy € (45,2 mld. Sk) pre tzv. šrotovaciu prémiu. Každý, kto si kúpi nové auto, môže dostať až 2 500 € (75 300 Sk) v prípade, že pôvodné vozidlo má najmenej deväť rokov a majiteľ ho nechá zošrotovať. Štát reformuje automobilovú daň, takže vozidlá sa v budúcnosti nebudú zdaňovať podľa zdvihového objemu, ale podľa emisií oxidu uhličitého. Navyše nové autá budú na jeden až dva roky oslobodené od tejto dane. Z reformy vyťažia najmä majitelia vozidiel malej a strednej triedy. **Francúzsko** Štát platí šrotovaciu prémiu 1 000 € (30 100 Sk) za všetky vozidlá staršie ako desať rokov. Okrem toho na nasledujúce štyri roky vyčlenil na výskum a vývoj 400 miliónov € (12,1 mld. Sk), ďalších 300 miliónov € (9 mld. Sk) čaká v tzv. reštrukturalizačnom fonde. Sumu šesť miliárd eur (180,8 mld. Sk) získa od štátu francúzsky priemysel. Banky podporujú Francúzov úvermi v objeme jednej miliardy eur (30,1 mld. Sk). **Taliansko** I keď vláda plánuje motivovať spotrebu sumou 300 miliónov € (9 mld. Sk), veľké záchranné balíky si krajina nemôže dovoliť. Minister financií Giulio Tremonti opakovane upozornil, že Taliansko musí aj počas krízy dodržať úsporné opatrenia. Tamojší automobilový priemysel zamestnáva 275-tisíc ľudí, z toho 77-tisíc pracuje vo Fiate. Tento sektor, ku ktorému okrem Fiatu patria aj také mená ako Pininfarina, Lamborghini alebo Piaggio, patrí medzi ťahúňov talianskeho priemyslu. **Švédsko** Severské kráľovstvo ako prvá európska krajina prišla svojmu automobilovému priemyslu na pomoc s miliardovým balíkom. Vláda už v decembri oznámila, že pripraví úverové záruky, premosťovacie úvery a finančnú podporu v objeme 2,6 miliardy € (78,3 mld. Sk). Peniaze získajú predovšetkým tradičné značky Saab a Volvo. **Portugalsko** Vláda vypracovala úverový program vo výške viac ako 200 miliónov € (6 mld. Sk), ktorý je určený najmä pre automobilových dodávateľov. Okrem toho chce do vzdelávania pracujúcich investovať ďalších 70 miliónov € (2,1 mld. Sk). **Rakúsko** Viedeň mieni automobilovému priemyslu pomôcť šrotovacou prémiou, no zďaleka nebude taká veľkorysá ako v Nemecku. Za likvidáciu vozidiel starších ako 13 rokov dostanú ich majitelia 1 500 € (45 100 Sk). **Rumunsko** Vláda ponúka šrotovaciu prémiu, najnižšiu v Európe: za zošrotovanie získa majiteľ 800 €. Predaj vozidiel chce predaj podporiť ročným odkladom z povinnosti platiť ekologickú daň. **Rusko** Moskva chce domáci automobilový priemysel chrániť zvýšením dovozného cla z 25 na 30 percent, týka sa to nových aj ojazdených osobných a nákladných vozidiel, ako aj traktorov. Clami chce dosiahnuť predraženie zahraničných vozidiel na takú mieru, že sa ich dovoz neoplatí. Ruskí predajcovia odhadujú, že nové clá predražia dovezené vozidlá o osem až desať percent. Zároveň klesla hranica, ktorá určuje, či je vozidlo nové alebo ojazdené. Kým doteraz sa za ojazdené považovali autá staršie ako sedem rokov, po novom sú to už päťročné. Nové pravidlá hrajú do karát nielen ruským výrobcom ako AvtoVAZ, ale aj zahraničným koncernom, napríklad, Ford či Renault, ktoré majú v Rusku fabriky. Týmto spôsobom urobila Moskva škrt cez rozpočet mnohým automobilkám, ktoré vkladali veľké nádeje do tohto obrovského trhu. Niet divu, veď ruský trh v posledných rokoch prudko rástol a vykazoval rekordný predaj. Situácia zďaleka nie je ružová a predpovede, že Rusko v tomto roku vystrieda Nemecko v pozícii najväčšieho európskeho trhu, sa nesplnili. Predaj zahraničných značiek totiž v novembri prvýkrát po štyroch rokov klesol. **Slovensko** Tu toho veľa nemôžeme napísať. Keď Slovensko lapalo investorov, pekne im zaspievalo daňovými prázdninami. To je pravda, ibaže situácia vo svete je kritická a dôsledky krízy sa začínajú prejavovať aj u nás. Vzhľadom na dominantné postavenie automobilovej výroby v slovenskom priemysle by naša vláda mala urýchlene prijať konkrétne a zmysluplné opatrenia. Príkladov z Európy je dosť, napríklad šrotovacia prémia by nemusela byť zlý nápad. Inšpiráciu by Bratislava mohla čerpať aj zo susedného Česka, kde parlament prerokúva možnosť odpočtu DPH z ľubovoľného nového osobného vozidla, teda bez ohyzdnej mriežky, a navyše návrh obsahuje aj zníženie sadzby dane o tri percentá. Klesajúci predaj dáva zabrať každej firme a ohrozuje pracovné miesta. Situácia u nás zatiaľ nie je tak kritická ako na západe, ale čo nebolo, môže byť. Dúfajme, že do parlamentu čo najskôr príde rozumný návrh a nestane sa rukojemníkom v koalično-opozičných žabomyších vojnách. Zdroj: Financial Times Deutschland, ams Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX!