Nezávislé kúrenie: Preventívne teplo

Zamrznuté sklá, v kabíne ako na Sibíri, neochotný motor, to sú typické zimné „radovánky“ aj slovenských vodičov. Pomocou by mohlo byť nezávislé kúrenie.
Vydané  Text: 

Biela a studená zima prináša deťom radosť a atmosféru ako z rozprávky. Úplne opačne sa na to pozerajú vodiči, ktorí sa musia oháňať škrabkou, do auta sadať v kožuchu a v prípade starších vozidiel aj s modlitbou, aby motor naštartoval. Riešením by mohlo byť nezávislé kúrenie, ktoré v podstate očistí okno aj zohreje auto. Nepopierateľnou výhodou je predhriatie motora, čím sa predlžuje jeho životnosť a zlepšuje ekologická bilancia. Podľa údajov výrobcov sa v prípade dieselového motora emisie uhľovodíkov, oxidov dusíka a oxidu uhličitého znížia približne o 15 až 18 percent a v prípade benzínového agregátu o vyše polovicu. Jediným faktorom, ktorý možno označiť za určitú nevýhodu, je vyššia spotreba paliva: pri polhodinovom vykurovaní ide zhruba o dve deci paliva. Systém nezávislého kúrenia pre svoju činnosť odčerpáva palivo z nádrže. Technici počas montáže pridajú do plaváka palivovú ihlu, napojenú priamo na vykurovacie teleso. V podstate ide o miniatúrny kotol s horákom s vlastným vodným, vzduchovým a palivovým čerpadlom, ktorý zohrieva vodu. Prebytočný horúci vzduch odvádza vlastným výfukovým potrubím s tlmičom. Výrobcovia ubezpečujú, že hlučnosť zariadenia je minimálna. Druhou základnou otázkou je bezpečnosť. Originálne zariadenia sú bezpečné. Svedčí o tom napríklad aj fakt, že polícia ani slovenská poisťovacia jednotka Allianz-Slovenská poisťovňa doteraz neregistrujú žiadny prípad vznietenia či akéhokoľvek poškodenia vozidla v súvislosti s prevádzkou nezávislého kúrenia. V tejto súvislosti treba pripomenúť, že zariadenie si odoberá energiu aj z batérie. Podľa riaditeľa spoločnosti Molpir Jozefa Hostina v zásade platí, že činnosť kúrenia treba obmedziť podľa doby následnej jazdy, aby sa batéria dobila. V praxi to znamená, že ak cestujete do práce päť minút, pustite kúrenie iba na päť minút. V lepšej situácii sú vodiči, ktorí cestujú dlhšie, pretože optimálne zohriatie kabíny a motora trvá 25 až 30 minút. V zásade existujú dva systémy nezávislého kúrenia – teplovzdušný a teplovodný. Prvý spomínaný systém je vhodný predovšetkým pre obytné autá, pretože sa využíva iba na zohriatie kabíny respektíve obytného priestoru. Naproti tomu teplovodný systém zohrieva aj motor. Základom je existujúci chladiaci okruh, do ktorého technici pripoja teleso nezávislého kúrenia, ktoré zohrieva vodu a nezávislé čerpadlo zabezpečí obeh na predohrev motora. Kvapalina časť tepla odovzdá vo výmenníku, z ktorého potom ventilátory kúrenia vháňajú do kabíny ohriaty vzduch. Ak by chcel majiteľ znížiť spotrebu paliva, môže si objednať úspornejšie ventilátory. Tie však vháňajú vzduch iba do dolnej časti kabíny a nedokážu rozmraziť okná. Komfort zvyšujú aj rôzne možnosti ovládania. Súčasťou základného balíka sú hodiny, kde si môžu majitelia navoliť čas spustenia ohrevu. Zložitejší model už umožňuje naprogramovať spúšťanie kúrenia na viacero dní, napríklad týždeň vopred. O stupeň vyššie sa nachádza diaľkové ovládanie, pričom výrobcovia ponúkajú viacero modelov. Tretím a najdrahším spôsobom je komunikácia s vozidlom prostredníctvom mobilného telefónu. Jednoznačne ide o najkomfortnejšie riešenie, pretože vodič môže kúrenie aktivovať podľa aktuálnej potreby a nezávisle od miesta, kde sa auto práve nachádza. Každý špás niečo stojí. Ceny systému nezávislého kúrenia sa líšia v závislosti od požiadaviek majiteľa a typu vozidla. Na Slovensku sa predajom, montážou a servisom zaoberajú spoločnosti Molpir a Webasto, v zásade však u oboch možno systém získať od približne 1000 eur (30 126 Sk). Podľa riaditeľa spoločnosti Molpir Jozefa Hostina je zariadenie možné namontovať takmer do každého vozidla nezávisle od veku či chladiacej sústavy. Text: Soňa Zverková Foto: Molpir








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.