Americké automobilky zachránené?: Biely dom hodil záchranné koleso

Dlhotrvajúce naťahovačky na druhej strane Atlantiku sa skončili. Automobilky dostanú finančnú pomoc, no kúpia si tým iba čas.
Vydané  Text: 

Americký automobilový priemysel, ktorý sa otriasa v samotných základoch, si môže vydýchnuť. Aspoň zatiaľ. Prezident George W. Bush oznámil, že zo 700-miliardového balíka pre finančný sektor sa 17,4 miliardy dolárov ujde aj detroitskej trojke. Peniaze pôjdu v dvoch tranžách. Prvú v hodnote 13,4 miliardy dolárov uvoľní Washington okamžite, druhú vo februári. Najohrozenejší druh – GM a Chrysler – pritom opakovane upozorňovali, že do urgentne potrebujú 14 miliárd dolárov, aby sa vôbec udržali nad vodou. Naproti tomu je Ford v oveľa lepšej finančnej situácii, a preto sa pokúsi o reštrukturalizáciu vo vlastnej réžii. No nič nie je zadarmo, pomoc sa spája s tvrdými podmienkami. Koncerny musia predovšetkým výrazne zlepšiť ekologický aspekt svojich modelov, znížiť platy manažérov, zastaviť vyplácanie dividend a vedenie nesmie používať súkromné lietadlá. Vláda si vyhradila právo veta nad ich finančnými transakciami nad 100 miliónov dolárov a bude kontrolovať aj účtovné knihy. Navyše v prípade, že firmy ani do konca marca nedokážu svoju životaschopnosť, vláda môže vrátenie žiadať vyčerpaných prostriedkov. **Zachráňte dinosaury** Ibaže Washington týmto spôsobom zahodil šancu skutočne oživiť prebyrokratizované kolosy, ktoré iba požierajú peniaze. Veď len v treťom kvartáli minuli z hotovostných rezerv 18 miliárd dolárov a nemali ich ako obnoviť, pretože skončili v strate. Štát mal jedinečnú šancu urobiť z mamutích koncernov skutočne efektívne spoločnosti za oveľa menej peňazí. Kapitola 11 amerického konkurzného práva totiž oslobodí koncerny od príliš mocných odborov a záväzkov a navyše súdny, čiže štátny, dozor by zabezpečil skutočnú reštrukturalizáciu. Tak či onak, koncerny sa zatváraniu tovární a prepúšťaniu nevyhnú, pretože vzhľadom na krízu a neveselý stav amerického hospodárstva disponujú veľkou prebytočnou kapacitou, ktorú nemajú šancu efektívne využiť. Jedného dňa to príde, no dovtedy budú tieto priemyselné dinosaury stáť daňových poplatníkov ďalšie miliardy. A nepomôžu ani hrdinské vyhlásenia detroitskej trojky, že pritvrdí úsporné opatrenia. Chrysler hľadá strategického partnera, GM sa na budúci rok plánuje zbaviť 30 000 pracovných miest a preveruje možnosť predaja značiek Saab, Pontiac a Saturn, Ford zas zvažuje predaj Volva. Otázka však znie, kto ich v tejto ekonomickej situácii kúpi. Zdroj: Handelsblatt, Financial Times Deutschland Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.