Končí GM a Chrysler?: Možno už tento rok!!!

Nádeje amerických automobiliek, ktoré sa v poslednom čase upli na Washington, spľasli ako mydlová bublina. General Motors a Chrysler sa pripravujú na bankrot.
Vydané  Text: 

Po jedenástich hodinách bol koniec. Definitívny. Americkí senátori vo štvrtok odmietli finančný záchranný balík v hodnote 14 miliárd dolárov pre detroitskú trojku. Príčinou boli paradoxne odbory, ktoré odmietli požiadavku na zníženia platov v roku 2009. I keď United Auto Workers (UAW) boli ochotní pripustiť menej peňazí pre zamestnancov, ale až po roku 2011. Možno práve tým zasadili koncernom ranu z milosti a pripravili svojim členom smutné Vianoce. **GM sa pripravuje na bankrot** General Motors a Chrysler musia hľadať akékoľvek iné riešenie, ktoré by im pomohlo prežiť krízu. GM najal právnikov a finančných poradcov, aby sa ešte pokúsili o zázrak. Hoci doteraz svorne odmietali akékoľvek správy o bankrote, tentokrát otočili a prvýkrát oficiálne túto hrozbu pripustili. Ak by sa tak stalo, GM môže skrachovať ešte v tomto roku, Chrysler bude nasledovať v tesnom závese. V lepšej situácii je Ford, pretože na rozdiel od oboch konkurentov má vo firemnej kase viac hotovosti. Preto sa neuchádzal o okamžitú pomoc, no chcel mať úver k dispozícii pre prípad potreby. I tak mu môže celá situácia podraziť nohy. Dodávatelia sú totiž veľmi opatrní a zásobovať linky sú ochotní iba za hotovosť. V rovnako napätej situácii sa nachádzajú aj americké továrne Toyoty a Hondy, ktoré síce finančné problémy nemajú, no dominový efekt z pádu GM a Chrysleru ich nepochybne zasiahne tiež. **Automobilový cár** Rokovania o záchrannom balíku za 14 miliárd dolárov trvali päť dní a každý bod znamenal ťažký súboj odporcov a prívržencov. Okrem dôkladnej reštrukturalizácie jednou z podmienok bol prevod časti firemných akcií do vlastníctva štátu, čo mnohí odborníci označovali za čiastočné zoštátnenie. Pre mnohých senátorov však bolo kľúčom k súhlasu vymenovanie vládneho splnomocnenca, ktorý by mal rozsiahle právomoci. Tento tzv. automobilový cár by sledoval postup reštrukturalizácie, rozhodoval o predaji automobilových značiek, znižovaní platov a dividend, mal by právo veta pri všetkých investíciách a zmluvách v hodnote nad 100 miliónov dolárov. Okrem toho, že mal právo nahliadnuť do účtovných kníh, mohol by dokonca prinútiť firmy vyhlásiť platobnú neschopnosť. Finančný balík mal detroitskej trojke pomôcť prežiť do marca v prechodnom období, pretože Barack Obama sa do Bieleho domu nasťahuje 20. januára a nový Senát začne pracovať vo februári. Inými slovami, mimoriadne zasadnutie zákonodarcov bolo poslednou možnosťou, ako uchrániť GM a Chrysler pred potupným osudom Titanicu. Aj samotný Obama žiadal Senátorov o schválenie pomoci: „Nemôžeme sa nečinne prizerať, ako celý sektor kolabuje.“ Jeho výzva zostala nevypočutá. Podľa nejedného odborníka sa americký automobilový priemysel blíži k najhoršej katastrofe od Veľkej krízy v 30. rokoch minulého storočia. Nečudo, veď podľa amerického Centra pre automobilový výskum by ich pád ohrozil celé americké hospodárstvo. Ak by detroitské koncerny na budúci rok úplne zastavili výrobu, zmizli by takmer tri milióny pracovných miest a v priebehu troch rokov až 7,3 milióna. V prepočte na priemerný ročný plat 74 710 dolárov by prepustení ľudia v priebehu troch rokoch prišli na osobnom príjme takmer o 400 miliárd dolárov a daňové príjmy štátu by sa znížili o viac ako 150 miliárd dolárov. **Nobelový umieráčik** Situáciu detroitskej trojky okomentoval aj tohtoročný nositeľ Nobelovej ceny za ekonomiku a ostrý kritik Bushovej hospodárskej politiky Paul Krugman. Významný ekonóm ešte pred rozsudkom smrti od Senátu vyhlásil, že podľa neho pre automobilový priemysel v USA už niet záchrany. Tvrdil, že miliardový balík by koncernom kúpil najviac dva mesiace k dobru. Poukázal na to, že problémy automobiliek nie sú iba finančného charakteru, ale spôsobili ich predovšetkým štrukturálne nedostatky. Preto podľa neho by detroitská trojka skôr či neskôr zmizla z povrchu zemského. Namiesto toho uprednostnil návrh Baracka Obama, ktorý chcel podporiť hospodársku konjunktúru v krajine, čím by sa mohol zlepšiť predaj áut. Mnohí odborníci považujú tento scenár za schodnejší než donekonečna pchať peniaze do neefektívneho pažravého mamuta typu GM. Zdroj: Handelsblatt, Financial Times Deutschland, Die Welt, CNN Money Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.