Alpina B6 3,5: Vyššia sféra

Iba laik si môže popliesť tento skvost so síce zachovalým, ale bežným BMW. Gurmán okamžite rozoznáva charakteristickú zelenú metalízu, zlaté nálepky a nezameniteľné kolesá. Alpina B6 3,5 skutočne nie je obyčajné auto, ale šľachtic s modrou krvou.
Vydané  Text: 
Čiernym plastom orámované rádio Blaupunkt práve hrá pieseň, ktorá dokonale navodzuje atmosféru druhej polovice osemdesiatych rokov. Nena a jej 99 balónov sa rozlieha interiérom kupé tak nejako samozrejme, rovnako ako dokážu obopínať látkové sedadlá Reecaro v originálnych farbách. Pohľadom pomaly prechádzam po prístrojovej doske, silno orientovanej na vodiča, a dostávam sa k otáčkam. Pedál spojky sa prepadá k podlahe, istá ruka potiahne radiacu páku s drevenou hlavou smerom doľava a k sebe. Prudko zošliapnutý plyn spoločne s jemne, ale rázne pustenou spojkou spôsobuje okamžité roztočenie zadných kolies, celé auto sa ladne zavlní a my prudko vyrážame vpred. Tomášova pravá ruka rýchlo mení pozíciu radiacej páky smerom dopredu, ozubené kolieska v prevodovke okamžite reagujú na jeho povel a druhý prevodový stupeň mení prudkú akceleráciu na doslova drvivú. O niekoľko sekúnd neskôr a pár deci vyplaveného adrenalínu navyše sa všetko zopakuje. Otáčky stihli len tak oliznúť červené pole, digitálny tlakomer oleja na chvíľu klesol, okamžite sa však vrátil k vysnívaným výšinám, a rýchly pohyb opäť zmenil prevodový stupeň. Všetkých 254 koní (187 kW) silného radového šesťvalca s hrdým nápisom Alpina na hlave valcov má na zmysly prizerajúcich sa poriadne účinky. Krútiaci moment 320 Nm nastupuje do akcie s neuveriteľnou istotou a putuje cez diferenciál s obmedzenou svornosťou a polosi priamo na zadné kolesá. Mierne rozkročené BMW vyzerá celkom sebavedome, keď väčšinu svojho pobytu na ceste trávi predbiehaním pomalších účastníkov premávky. Reakcie na zošliapnutie plynového pedálu sú okamžité, cez originálny kožený volant je vidieť, ako ručičky rýchlo a otáčkomeru ničím nerušené lineárne stúpajú. V dobe, keď tento automobil vznikal, bola už Alpina pevne vrytá do sŕdc fanúšikov mníchovskej automobilky BMW. Ich vzťah k nej by sa dal popísať slovami: „Toto je dvorný úpravca BMW, ktorý skutočne vie, čo robí, a robí to s citom.“ Preto nikto nepochyboval, že vrcholný model Alpina B6, vychádzajúci z trojkového radu BMW (rad E30), bude úžasný. A taktiež bol, vo veľkej miere vďaka prístupu, ktorý rodinný podnik Alpina presadzoval už od čias, keď zvyšoval výkon BMW 1500 (rok 1961) dvojitými karburátormi Weber. Motory upravovali a ladili ľudia, ktorí dávali do svojej práce bohaté skúsenosti, nápady, ale aj pot a krv. Keď sa v roku 2008 postavím vedľa Alpiny B6 s rodným listom datovaným z mája 1989, z čistého, mechanického zvuku motora sa mi okamžite zježia chlpy na predlaktí a mráz mi prejde po celom tele. Počujem poriadny, poctivo postavený motor, ktorý v mojich očiach vo všetkých aspektoch prekonáva takmer všetko, čo dnes púšťajú automobilky na cesty. A najväčším bonusom je skutočnosť, že to naozaj funguje – zrýchlenie je presvedčivé, zvuk očarujúci a podmanivý. Tvrdý podvozok spoločne s presným riadením dovoľuje rýchle prejazdy zákrutami a je len na vodičovi, či zvolí ideálnu stopu alebo bližšie zoznámi pedál plynu s podlahou a zákrutu prejde riadeným driftom. Žiadna elektronika mu v tom nebráni. Dobové testy síce pripomínajú, že pre inštaláciu veľkého šesťvalca je auto vpredu príliš ťažké, a tým je i viac cítiť nedotáčavosť, lenže v porovnaní s 325i z roku 1990 pribral obyčajných päť kíl – 1280 oproti 1275 kg. Pri jazde na piaty prevodový stupeň už človeku väčšinou dochádza dych, takže nemá dostatok kyslíka na popisovanie svojich dojmov. Skôr sa budete len usmievať, trocha sa chvieť blahom a tárať hlúposti, ktoré majiteľ auta už počul toľkokrát… Na chvíľu preto relaxujeme. Pri káve z automatu na starej benzínovej pumpe mi Tomáš odhaľuje celý príbeh svojej vášne. Alpina B6 3,5 prišla na trh v auguste 1984, prvé dva roky bola v predaji len bez katalyzátora. Už vtedy sa však začala riešiť ekológia, a preto od júna 1987 až do konca produkcie v roku 1990 bola béšestka na objednávku dodávaná s katalyzátorom. Ani v tomto prípade sa Alpina s radovým šesťvalcom práve nemaznala – upravila hlavy valcov a spaľovacie komory, motor dostal osvedčené kované piesty Mahle, nový vačkový hriadeľ a športový výfuk. Výsledný výkon 261 koní (192 kW) a krútiaci moment 346 Nm už asi dokáže presvedčiť každého. Verzia s katalyzátorom, ktorú nám ukázal Tomáš, je iba o 3% slabšia a prináša výkon 254 koní (187 kW). Bohato to však stačí na veľmi silný a intenzívny zážitok. Čo sa týka pohonného ústrojenstva, Alpina pridala päťstupňovú prevodovku Getrag podobne ako pri M3 E30. Úprav sa dočkal aj podvozok, sériové tlmiče a pružiny sú nahradené kúskami z dielne firmy Bilstein. Jedným z poznávacích znakov Alpina sú viaclúčové originálne kolesá, ktoré v rozmeroch 16 palcov (šírke 7, respektíve 8 palcov) zdobia aj podbehy Tomášovej Alpiny. Tomáš jazdil s autami s modrou vrtuľou v znaku už v dobe, keď ešte nemal vodičák. Spočiatku sa venoval modelom E21, neskôr obchodoval s modelmi E30 1.8 iS (výkon 100 kW), nakoniec sa však začal zaujímať o silnejšie exempláre. Preto ma ani neprekvapilo, že v jeho zbierke nájdeme niekoľko pôvodných M3, ale tiež model E21v úprave od AC Schnitzer (práve model E21 bol Tomášovým prvým autom v 17 rokoch). Tomáš chcel viac, a preto keď v Nemecku na jeseň roku 2006 objavil túto krásnu Alpinu B6 3.5, ani na chvíľu nezaháľal. Malo to malý háčik – auto bolo nabúrané. Našťastie ale celkom dobre (nosné časti neboli poškodené) na zadnú časť. V priebehu zimy 2006/2007 robil Tomáš renováciu auta, nahradil niekoľko karosárskych dielcov a vymenil zadnú nápravu. Motor našťastie fungoval bez problémov, takže bolo treba len doladiť vizuálnu stránku auta. Tu Tomáš narazil na problém – kde zohnať originálnu metalízu, ktorú Alpina používala ? Po niekoľkomesačnom pátraní sa konečne v Nemecku dozvedel presné číslo farby, ktorú potom nechal namiešať. Akonáhle bolo auto nalakované, bolo treba dorobiť originálne príplatkové zlaté linky a nápisy, ktoré silno charakterizujú modely Alpina. Potom už chýbali len originálne 16-palcové kolesá. Tie Tomáš nemusel dlho zháňať, jeho sused ich totiž používal na svojom BMW. Slovo dalo slovo a krásne kolesá, inak ťažko zohnateľné, zmenili majiteľa. S kompletným autom potom na seba Tomáš strhával pozornosť na najrôznejších akciách. Zaslúžene… „Alpina B6 je síce úžasná, skutočne rýchla a ovládateľná, ale niekedy je treba zabuchnúť dvere a ísť ďalej…,“ prezrádza Tomáš niečo málo o svojich ďalších plánoch. A čo by chcel postaviť do garáže vedľa emtrojek a ďalších BMW? Možno to bude Alpina E21, teda predchádzajúca generácia… TEXT: František Vahala FOTO: Jan Dvořáček **Dáta & fakty Alpina B6 3.5 Motor:** Šesťvalcový, kvapalinou chladený štvortaktný motor, uložený vpredu pozdĺž, vŕtanie x zdvih 92 X 86 mm, zdvihový objem 3430 cm3, kompresný pomer 10:1, vačkový hriadeľ v hlave z ľahkej zliatiny, poháňaná reťazou, 2 ventily na valec, palivo vstrekované viacbodovým systémom Bosch Motronic, maximálny výkon 254 koní, točivý moment 320 Nm, trojcestný katalyzátor, chladič oleja. **Prenos sily:** Pohon zadných kolies, päťstupňová manuálna prevodovka Getrag s otočenými rýchlosťami, diferenciál Alpina s obmedzenou svornosťou. **Karoséria/podvozok:** Samonosná oceľová karoséria, kvapalinové dvoj okruhové brzdy s podtlakovým posilňovačom, hrebeňové riadenie, vpredu zavesenie McPerson s priečnymi ramenami a stabilizátor, vinuté progresívne pružiny Bilstein, plynové tlmiče Bilstein, ventilované brzdové kotúče, vzadu nezávisle zavesenie kolies na trojuholníkových ramenách, priečny stabilizátor, vinuté progresívne pružiny Bilstein, plynové tlmiče Bilstein, brzdové kotúče. **Rozmery/hmotnosti:** Dĺžka x šírka x výška – 4325 x 1645 x 1380 mm, rázvor 2570 mm, pohotovostná hmotnosť 1280 kg, užitočná 410 kg, celková 1690 kg **Jazdné výkony:** Najvyššia výrobcom udávaná rýchlosť 246 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. **Obdobie výroby/počet vyrobených kusov:** August 1984 až jún 1987, celkom vyrobených 219 áut v dvojdverovom a štvordverovom prevedení. **História 1982:** Predstavenie modelu BMW E30, ktorý sa stal pre Alpinu B6 ako východzí. **1983:** V novembri sa objavil model Alpina B6 2.8, vychádzajúci z BMW E30. Automobil priamo nadväzoval na Alpinu B6 2.8 radu E21. Automobil bol vyrábaný od novembra 1983 až do júna 1986, na cesty sa dostalo 259 kusov. B6 2.8 vychádzala z BMW 323i, ktoré v základnej verzii disponovalo výkonom 187 koní. Alpina upravila spaľovacie priestory, osadila motor ľahšími piestami (čím zvýšila kompresný pomer), nový vačkový hriadeľ, pridala nové zapaľovanie a väčší výfuk. Výkon potom narástol na 210 koní, hodnota točivého momentu dosiahla 270 Nm. Aj táto slabšia alpina dokázala pekne kopať – zrýchlenie z nuly na 100 km/h urobila podľa továrenských údajov za 6,9 sekundy, voz plynulo zrýchľoval až do 230 km/h. **1984:** V auguste bola predstavená silnejšia Alpina B6 3.5, ktorej výroba pokračovala až do decembra 1990. Silnejšia verzia bez katalyzátora dosiahla výkon 261 koní a točivý moment 346 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládla za 6 sekúnd, maximálna rýchlosť bola 253 km/h. **1986:** Bola predstavená vrcholná verzia E30, kultové štvorvalcové BMW M3. **1987:** Alpina sa nebála siahnuť aj na M3 a predstavila verziu Alpina B6 3.5S. Štvorvalec s výkonom 200 koní bol nahradený šesťvalcom z modelu 3.5, ktorý dosahuje rovnaký výkon ako B6 3.5 bez katalyzátora. Od novembra 1987 do decembra 1990 vzniklo iba 62 áut. **1987:** V novembri sa v ponuke objavila verzia s katalyzátorom: mala výkon 254 koní, točivý moment dosiahol hodnotu 320 Nm.








Pokračujte na ďalší príspevok »