Kríza zasiahla BMW plnou silou

BMW zasiahla stagnácia dopytu v treťom kvartáli tvrdšie, než sa očakávalo. Situáciu navyše vyhrocujú odbory.
Vydané  Text: 
Menej predaných vozidiel, drahšie suroviny a slabý dolár zasadili mníchovskej automobilke úder pod pás. Zisk pred zdanením sa medziročne doslova zrútil zo 765 na 279 miliónov eur. Obrat klesol o 8,6 percenta na 12,59 miliardy eur a predaj o 4,2 percenta takmer na 350 000 vozidiel. Bilancii určite neprospela ani situácia v Spojených štátoch, kde BMW predáva viac vozidiel než na svojom domácom trhu. Prepad cien ojazdených áut pokračuje a vzhľadom na to musel koncern zvýšiť finančné rezervy na leasingové vozidlá, zlé úvery a omeškania platieb klientov o 342 miliónov eur. Pritom už v prvom polroku musel odložiť bokom až 695 miliónov eur. BMW si už netrúfa vydať žiadnu prognózu hospodárenia na celý tento rok a reakcia burzy na seba nedala dlho čakať. Akcie BMW klesli o viac ako šesť percent. Analytici označujú čísla za katastrofické a mnohí koncern kritizujú: „Ostatní výrobcovia sa aspoň pokúsili o nejaký výhľad. Je pozoruhodné, že BMW sa po deviatich mesiacoch necíti na prognózu pre posledné tri mesiace,“ hovorí jeden z nich. Vzhľadom na tento vývoj automobilka plánuje znížiť výrobu o ďalších 40 000 vozidiel, hoci nedávno ju skresala o 25 000 kusov. BMW neočakáva, že splní tohtoročný cieľ predaja a analytici pochybujú, či vôbec prekoná minulý rok. Okrem toho do konca roka mieni zrušiť 8 100 pracovných miest a nové produkty bude pozornejšie hodnotiť podľa ziskovosti, takže napríklad koncept CS sa série nedočká. Tento drastický prepad zisku dokazuje, že finančná kríza a začínajúca recesia v západnej Európe začína zasahovať reálne hospodárstvo. O to viac, že to pociťujú práve prémioví výrobcovia ako BMW či Daimler, ktorých cieľová skupina kupovala autá aj počas hospodárskych kríz. Zdroj: Die Welt, Handelsblatt Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »