Mazda 2: Proti prúdu

Mazda prináša do segmentu malých automobilov nový prístup. Kým ostatní výrobcovia sa chvália stále väčšími autami, malý Japonec oproti predchádzajúcej generácii schudol. Prvé jazdné dojmy sme získali v okolí talianskej Sieny.
Vydané  Text: 

Prvá generácia malej Mazdy patrila svojim vnútorným priestorom a kvalitami pohonného ústrojenstva k najzaujímavejším autám na trhu, no veľkú obľúbenosť si nezískala. Nástupca sa to určite pokúsi zmeniť, preto stavil na atraktívny dizajn. Podobne ako aj iné ázijské automobilky, aj v Mazde sa snažili postaviť auto pre Európu, no s japonským charakterom. Dizajn exteriéru získal atraktívne dynamické línie, ktoré dodávajú autu športový švih. Je trochu na škodu, že interiér je svojím farebným riešením trochu konzervatívny. Auto je jednoznačne menšie ako predchodca, výrobca zdôrazňuje hlavne hmotnosť nižšiu podľa modelu až o 100 kg. Napriek tomu je tuhosť karosérie vďaka vysokopevnostnej oceli vyššia. Na druhej strane jej konštruktéri spotrebovali menej, pretože auto je celkovo kratšie a nižšie. Podvozok je úplne nový, výrobca dokonca nikde neuvádza spojenie s tradičným súrodencom Ford Fiesta či jeho nástupcom. Technicky však výraznejšie neprekvapí. Konštruktéri vsadili na osvedčené nezávislé zavesenie typu McPherson vpredu a pozdĺžne ramená spojené torzne pružnou priečkou vzadu. Riadenie je sériovo vyzbrojené účinným elektrickým posilňovačom s premenlivým účinkom. Medzi krajnými polohami volantu má riadenie len 2,7 otáčky. V praxi by to malo znamenať priemer otáčania 9,8 metra, no na testovacích trasách sme si to nemohli úplne overiť. Brzdy sú štandardne vybavené ABS, EBD a EBA, predné kotúče sú ventilované, vzadu pracujú bubnové brzdy. Elektronický stabilizačný systém DSC a kontrola trakcie TCS sú k dispozícii pri silnejších motoroch sériovo, pri slabších sa však nedajú ani dokúpiť. K dispozícii budú celkovo tri motory v piatich výkonových verziách. Benzínové majú objem 1,3 a 1,5 litra, pričom menší sa dodáva v dvoch výkonových variantoch. Na našom trhu budú k dispozícii obe, čiže 55 kW (75 k) aj 63 kW (86 k), motor 1.5 je momentálne najsilnejšou motorizáciou s výkonom 76 kW (103 k). Oba agregáty pracujú so sekvenčným časovaním nasávacích ventilov a optimalizované bolo aj časovanie výfukových ventilov. Väčší z nich pridáva aj variabilný systém nasávania. Neskôr, pravdepodobne až budúcom roku, pribudne do ponuky aj nový turbodiesel s objemom 1,4 litra a technológiou common-rail. Ten bude mať dva výkonové stupne: 50 kW (68 k) a 66 kW (90 k). Hovorilo sa aj o brutálnej verzii MPS s dvojlitrom, no tú výrobca zatiaľ nepotvrdil. Zníženie hmotnosti sa viac ako pozitívne prejavilo na spotrebe a emisiách motorov. Priemerná spotreba oboch benzínových jednotiek je pod 6 litrov na 100 km. Veľmi priaznivé sú aj hodnoty emisií CO2. Svoju zásluhu má na tom aj optimalizovaná a presná päťstupňová prevodovka, všetky jej stupne boli oproti predchodcovi predĺžené. Mazda 2 sa tak dostala medzi najekologickejšie autá svojej triedy. Výbava ponúka množstvo bezpečnostných aj komfortných prvkov, no v základnom modeli budete musieť väčšinu z nich oželieť. Mazda 2 môže mať až šesť airbagov, no len dva sú sériové. Podobne chýba aj autorádio, elektrické sťahovanie okien či klimatizácia. Všetky tieto veci si treba kúpiť vo vyššej výbave. Interiér je ale relatívne priestranný a útulný. Batožinový priestor má základný objem 250 litrov. Jeho využiteľnosť môžu zlepšiť príplatkové priehradky v podlahe a v zadnom plató. K dispozícii sme mali najsilnejší motor 1.5, ktorý dáva autíčku veľmi zaujímavú dynamiku. Najlepšie sa cíti v stredných otáčkach. Podvozok je športový, nerovnosti dáva pocítiť o čosi výraznejšie. Veľmi príjemne sa tvári aj riadenie, pre nežnejšiu polovičku ľudstva bude možno trochu prituhé. Technické údajeTyp motora **1.3 MZR****1.3 MZR****1.5 MZR**Motor/počet valcov R4R4R4Zdvihový objemcm3134913491498Max. výkonkW/k pri ot/min55/75 pri 600063/86 pri 600076/103 pri 6000Max. krútiaci momentNm pri ot/min121 pri 3500122 pri 3500137 pri 4000Dĺžka x šírka x výškamm3900 x 1695 x 1475Rázvormm2490Batožinový priestorl250/787Zrýchlenie 0-100 km/hs14,012,910,4Maximálna rýchlosťkm/h168172188Kombinovaná spotrebal/100 km5,45,45,9








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.