Nový Ford Fiesta: Z Európy do sveta

Nároky zákazníkov na autá sú v jednotlivých kútoch planéty rôzne, Ford však napriek tomu nazbieral dosť odvahy a novú generáciu Fiesty, ktorá vznikla na starom kontinente, posiela do boja o globálny trh.
Vydané  Text: 

Nová Fiesta má spoločnú platformu s Mazdou 2, celkovo majú zhodných približne 45 % komponentov. Prečo spomíname japonské konkurenčné príbuzenstvo hneď na začiatku? Nuž, možno preto, že sa mu nová Fiesta podobá aj úspešne absolvovanou odtučňovacou medzigeneračnou kúrou: tá nová je oproti predošlej ľahšia o nejakých 40 kíl. Odľahčovanie však ani tu neprebehlo bezhlavo, práve naopak: napriek nižšej hmotnosti je karoséria o 10 % tuhšia než predtým. Vo Forde si povedali, že ak chcú uspieť masovo, musia zabudnúť na éru sivých myšiek predošlých generácií. Nová Fiesta je štylizovaná expresívne, a to tak zvonku, ako aj v interiéri. Výrobca síce proklamuje snahu o priestrannosť a praktickosť, v niektorých ohľadoch však naše prvé osobné zážitky z toskánskych ciest predsa len odhalili daň, ktorú si dizajn vybral. Napríklad predná časť kabíny sa nám síce zdala byť mimoriadne priestranná, vzadu je to však už evidentne horšie, najmä v pozdĺžnom smere. Vo výhľade z vozidla vám budú prekážať smerom dozadu výrazne stúpajúce boky a nepomôžu tu ani „aerodynamicky“ tvarované spätné zrkadlá. Našťastie, divotvorná štylistika stredovej konzoly si ergonomickú daň nevyžiadala a v priebehu prvých pár stoviek najazdených kilometrov sa nám s ovládačmi na nej umiestnenými pracovalo dobre. Mnohé prvky dizajnu však nielen že neubližujú pragmatickej stránke veci, ale sú práve naopak jej výsledkom. Takže napríklad predná časť svojmu vzhľadu s vysoko posadenými svetlometmi vďačí okrem iného požiadavke na čo najmenšie náklady pri oprave menšej havárie a čo najlepšiu ochranu chodcov pri náraze. Fiesta môže mať v maximálnej výzbroji až sedem airbagov, vrátane kolenného pre vodiča. Aktívna bezpečnosť vychádza z kvalít podvozka, z ktorých si Ford nemohol dovoliť pri vysokej reputácii predošlej generácie poľaviť. Na prvý dojem sa tak ani nestalo, nová Fiesta jazdí ozaj dobre, napriek stále jednoduchej konštrukcii zadnej nápravy s vlečenými ramenami a štandardnému McPhersonu vpredu. Tvrdosť pruženia je znesiteľná, akurát odhlučnenie podvozka sa nám trochu nepozdávalo, to však chceme preveriť podrobnejšie, pri našom vlastnom redakčnom teste. Ponuka motorov bude hneď na úvod bohatá: štyrikrát benzín a dvakrát nafta. Základom budú dve výkonovo rozdielne verzie známeho štvorvalcového benzínového jedenaštvrťlitra, strednou alternatívou jednaštvorka a vrcholom s týmto palivom nová jednašestka s variabilným manažmentom ventilov Ti-VCT a výkonom 88 kW (120 k). Práve tú sme si počas prezentácie vyskúšali: na prvý dojem nás potešila svojou pružnosťou, na druhý sme však nadobudli pocit, že mohla byť trochu lepšie odhlučnená. Naftové motory spočiatku v ponuke dva, jednaštvorka a jednašestka so známym francúzskym pôvodom, ktorý je rozhodne dobrou správou. Ešte lepšou pre zelené polia excelových tabuliek europolitikov má byť tretí diesel, resp. odvodenina toho druhého, s označením 1.6 Duratorq TDCi ECOnetic: až príde, jeho emisie CO2 majú tesne podliezť magickú hranicu 100 g/km a spotreba v kombinovanej prevádzke má byť iba 3,7 l/100 km. Prevodovky sú v pláne dve. Prvou je presný päťstupňový manuál, na tú druhú by Ford mal čoskoro zabudnúť (pozrite sa do tabuľky a pochopíte prečo) a popracovať na niečom poriadnom modernom robotizovanom. Prvkom palubnej výbavy rozhodne moderný duch nechýba. Na trhu nie je veľa malých áut, ktoré vám dokážu poskytnúť napríklad možnosť bezkľúčového vstupu a štartovanie tlačidlom, či dokonca ambientné osvetlenie interiéru. A to stále hovoríme o vozidle, ktoré má byť podľa výrobcu nielen štýlové a efektívne, ale aj cenovo dostupné. Tak uvidíme…. Text: Ladislav Malák Foto: Ford Technické údaje**Typ motora** 1.25 Duratec1.25 Duratec1.4 Duratec1.6 Duratec Ti-VCT1.4 Duratorq1.6 TDCi**Usporiadanie/počet valcov** R/4R/4R/4R/4R/4 R/4**Zdvihový objem**cm3124212421388159613981560**Max. výkon**kW (k)44 (60)60 (82)71 (96)88 (120)50 (68)66 (90) pri ot/min600058005750600040004000**Max. krútiaci moment**Nm109114128152160204 pri ot/min1500-42003000-50001750-25001500-30001500-30001500-3000**Dĺžka x šírka x výška**mm3950/3953\* x 1722 x 1481**Rázvor**mm2489**Batožinový priestor**l281 (295\*\*)/965 (979\*\*)**Pohotovostná hmotnosť\*\*\***kg966/979966/979966/979970/97971011/10301022/1041**Zrýchlenie 0-100 km/h**s16,913,312,2 (13,9\*\*\*\*)9,914,911,9**Maximálna rýchlosť**km/h152168175 (166\*\*\*\*)193162175**Kombinovaná spotreba**l/100 km5,45,75,7 (6,5\*\*\*\*)5,94,24,2**Emisie CO2**g/km128133133154139110 \*verzia Sport \*\*verzia so súpravou na opravu defektu \*\*\*trojdverová/päťdverová karoséria \*\*\*\*štvorstupňová automatická prevodovka








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.