KTM X-Bow: Legálna droga

Z rakúskeho Grazu vyrazila na cesty zásielka materiálu pre závislých na extrémnych zážitkoch z jazdy: dvojmiestna karbónová motokára KTM X-Bow, legalizovaná do verejnej premávky.
Vydané  Text: 
Exot menom KTM X-Bow (písmeno X je šifrou anglického „Cross“) znamená otvorený boj so živlami. Ak si nezapcháte uši, určite vám v nich zaľahne, pri rýchlosti 200 km/h máte pocit, že vám prúd vzduchu odtrhne hlavu a keď nemáte prilbu s krytom na celú tvár, do sýtosti sa nakŕmite pomalým hmyzom, čo sa nestihne uhnúť. Toto „auto“ nemá strechu, chýba mu čelné sklo, nie je tu dokonca vôbec žiaden veterný štítok. Na prvý pohľad síce vyzerá ako hračka, nesmiete sa však nechať pomýliť a musíte ho brať ako ostré pretekárske náradie. Záujemcovia o túto 3,7 metra dlhú dvojsedadlovku by mali mať v priemere 24 rokov, mali by byť vodotesní, ošľahaní búrkami a pripravení na všetko. A hlavne musia absolvovať tvrdú školu priečnych zrýchlení. Špeciálny kurz je dokonca zahrnutý v obstarávacej cene 54 562 eúr (niečo vyše 1,6 milióna korún). X-Bow vznikol spočiatku ako nápad na poistenie budúcnosti výrobcu motocyklov KTM, ako obchodný plán na časy, keď opadne motorkársky boom. Z prvotného brainstormingu vzišla v roku 2005 myšlienka na jazdecky ultimatívne štvorkolesové vozidlo s charakterom motocykla, ktoré malo vzniknúť v spolupráci s pretekárskymi špecialistami z garáže Dallara. Cieľová skupina: drifterskí veteráni, amatérski pretekári s licenciou a misiou nájsť auto takmer pripravené na ostré nasadenie, alebo milovníci puristických športiakov. Všetko na modeli X-Bow sa konštrukčne točí okolo karbónového monokoku. Na ňom sú naskrutkované dvojité priečne trojuholníkové ramená vpredu, pomocný rám pre motor a závesy zadných kolies. Nenájdete tu ani gram komfortnej výbavy. Žiadna klimatizácia, žiadne rádio, žiaden batožinový priestor. Dokonca ani nastavovateľné sedadlá: škrupiny značky Recaro sú inštalované celkom napevno. Namiesto neho sa správne po pretekársky dajú nastavovať pedále a volant. Na zozname nezvestných ďalej nájdete ABS, ESP, posilňovač riadenia, dokonca aj posilňovač bŕzd. Skrátka a dobre: chýbajú tu všetky zvyčajné pomôcky, na ktoré sú zvyknutí moderní vodiči prelomu tohto a minulého tisícročia. Bezpečnostná výbava tu síce je, pozostáva však iba zo spomenutého monokoku z uhlíkových vlákien, crash-boxu a štvorbodových pásov. Funkciu mechanického imobilizéra plní odnímateľný volant, ktorý zároveň uľahčuje nastupovanie. Jediným dôverníkom v tomto krutom svete maximalizovaného minimalizmu je dvojlitrový benzínový turbomotor s priamym vstrekovaním. Pochádza od Audi a nájdete ho napríklad pod kapotou modelov TTS, alebo S3, v rôznych výkonových verziách. X-Bow ho má pred svojou zadnou nápravou v stave priečne uloženom a vo verzii s maximálnym výkonom 176 kW (240 k), v príprave je však aj výkonnejšie vyladený stupeň. Už aj aktuálnych 310 Nm nedáva 846 kilogramom hmotnosti žiadnu šancu na letargiu. Hlasné vzlykanie obtokových ventilov veští krivku krútiaceho momentu, ktorá priam neguje fyzikálny zákon o zotrvačnosti. Výkonový graf tiež pridá to svoje a nebyť blatníčkov na zadných kolesách, lietali by okolo plášťov poháňanej nápravy čiastočky kade tade. Na nižších zo šestice prevodov inkasuje vodič pri plnom stlačení akcelerátora zverské nápory turba a predbiehané autá ostávajú stáť ako zamrznuté. Povedané číslami nášho vlastného zážitku: z nuly na stovku za 4,7 sekundy, čo znamená na jednej strane obrovský zážitok, na druhej však aj troška sklamania: výrobca totiž sľubuje na papieri senzačný údaj 3,9 sekundy. Pary je dosť aj na diaľnici, nie však na to, aby KTM pokorilo rivalov s mnohovalcovými pohonmi. Vzduch jeho otvorenú konštrukciu výrazne spomaľuje a prítlak 200 kg pri tempe 200 km/h jasne hovorí o priorite zákrut pred rovinkami. Po útrpnom rozbehu ukáže rýchlomer aj 240, to sa vám však už obraz pred očami roztrasenej hlavy totálne rozostrí. X-Bow každopádne ostáva aj vtedy úplne pokojný: jeho regulovateľné tlmiče pracujú excelentne. Ich predný pár je uložený horizontálne priečne k smeru jazdy a je takmer celý exhibicionisticky vystavený na obdiv. Pohľad na tanec ramien, ktorými je spojený s vertikálnym pohybom kolies, rozprúdi hormóny ako zážitok z kvalitného striptízu. Podvozok má KTM X-Bow až šokujúco poddajný a napriek tomu vám nezatají ani tú najmenšiu nerovnosť povrchu vozovky. Pred zákrutou brzdíte tak neskoro a tvrdo, ako vám to len dovolí sila vášho lýtka, necháte gumy jemne zapišťať, nie však zablokovať: najneskôr pri vjazde do zákruty musíte pedál povoliť. Pri apexe zákruty vám riadenie presne oznámi aký grip v nej môžete očakávať a pocítite to, čo zažívajú pretekári pri bočných preťaženiach, pričom to X-Bow stále nerozhodí z konceptu. Až kým na podlahu nepadne plynová noha a zadné partie vozidla nepredvedú svoje prirodzene pretáčavé chúťky, síce nie zradné, zato však jednoznačné. Presne kontrolovaný šmyk na výjazde tu dokážu predviesť iba skúsení drifteri, všetci ostatní opustia oblúk pri necitlivom dupaní na akcelerátor neriadenou piruetou. Ak sa však naučíte spôsobu, akým využiť to, čo táto nekompromisná zadnokolka so samosvorným diferenciálom ponúka, nirvána z priečnej dynamiky bez pomoci elektronických bôžikov bude veľmi blízko. Text: Marcus Peters, Ladislav Malák Foto: Hans-Dieter Seufert








Pokračujte na ďalší príspevok »