GP Italy: Vettel, Toro Rosso!

V médiách ešte stále doznieva kontroverzná Veľká cena Belgicka, cirkus sa však za týžden presunul na sever Apeninského polostrova.
Vydané  Text: 
FIA začala víkend v Monze prednáškou o výklade pravidiel na žiadosť jazdcov, aby sa neopakovali rozhodnutia zo Spa. Oficiálny výklad znie, že pilot má po návrate na trať aspoň jednu zákrutu počkať a až potom sa môže opäť pokúsiť predbehnúť jazdca pred sebou. Tesne pred víkendom sa rozhodlo o budúcnosti Kimiho Räikkönena. Fín nekončí, v červenom monoposte bude vysedávať najmenej do konca roku 2010. To nepotešilo hlavne Alonsa, ktorý na miesto v Scuderii čaká už niekoľko rokov. Prekvapujúcim faktorom víkendu sa stalo počasie. Väčšina sveta okolo F1 je zvyknutá na príjemnú jeseň v Monze s hrejúcim slniečkom a padajúcimi listami, ktoré monoposty víria zvlášť v nájazde do šikany Ascari. Romantiku ale tento rok zmyl lejak. Prívaly vody doslova spláchli každý tréning a vytopili boxy. Nevyspytateľné podmienky sa výrazne podpísali pod štartový rošt. Nesprávnou voľbou pneumatík sa v druhej časti zasekli Hamilton a Räikkönen. Naopak veľká radosť zavládla v tíme Force India, dvanásty Fisichella je nalepším kvalifikačným výsledkom v krátkej histórii tímu. Podmienky nie celkom sadli aj dvojici pilotov BMW, ktorí obsadili hranicu prvej desiatky. Najlepším zo špičky prie bežného poradia sa stal šiesty Massa. Prvé dva rady ovládli červení býci, ich hegemóniu narušil len druhý Kovalainen. Ten sa musel skloniť len pred Sebastainom Vettelom, ktorý sa tak stal najmladším držiteľom pole position v histórii. Veľká cena Talianska – postavenie na štarte 14.9.2008**Autodromo Nazionale di Monza, Monza, 5,793 km**1.**Sebastian Vettel**1:35,4641:35,8371:37,5552.**Heikki Kovalainen**1:35,2141:35,8431:37,631 3.**Mark Webber**1:36,0011:36,3061:38,117 4.**Sebastien Bourdais**1:35,5431:36,1751:38,445 5.**Nico Rosberg**1:35,4851:35,8981:38,767 6.**Felipe Massa**1:35,5361:36,6761:38,894 7.**Jarno Trulli**1:35,9061:36,0081:39,152 8.**Fernando Alonso**1:36,2971:36,5181:39,751 9.**Timo Glock**1:35,7371:36,5251:39,787 10.**Nick Heidfeld**1:35,7091:36,6261:39,906 11.**Robert Kubica**1:35,5531:36,697-12.**Giancarlo Fisichella**1:36,2801:36,698-13.**David Coulthard**1:36,4851:37,284-14.**Kimi Räikkönen**1:35,9651:37,522-15.**Lewis Hamilton**1:35,3941:39,265-16.**Rubens Barrichello**1:36,510–17.**Nelsinho Piquet**1:36,630–18.**Kazuki Nakajima**1:36,653–19.**Jenson Button**1:37,006–20.**Adrian Sutil**1:37,417– V nedeľu opäť pršalo a tak sa vedenie pretekov na ultrarýchlom okruhu správne rozhodlo odštartovať za safety carom. Preteky boli označnené ako mokré, takže pneumatiky do dažďa dostali všetci príkazom. Zo svojej štvrtej pozície sa dlho neradoval Bourdais, ktorého museli z roštu odtlačiť. Vettelovi situácia prirodzene nahrala, no dôležitejšie je, že procedúra splnila svoj účel a nedošlo k hromadnej kolízii. Poradie sa v prvých kolách významnejšie nemenilo, väčšina pilotov išla na istotu. Trošku to iskrilo medzi Alonsom a Glockom, čo Nemec vyriešil hodinami. Kamery sa potom zamerali na trojku Fisichella, Räikkönen, Hamilton, kde sa Talian ukázal ako mimoriadne odolný súper. Trať bola stále menej mokrá, čo nahrávalo favoritom. V desiatom kole sa Hamiltonovi podarilo predbehnúť Räikkönena. Massa však tiež nelenil a úspešne atakoval Rosberga. Ako prvý sa z poľa odporúčal Fisichella, ktorý jemne kolidoval s Coulthardom a nalomené predné krídlo sa mu na zadnej rovinke kompletne rozletelo. Zastavili ho až pneumatikové bariéry. Pozornosť ale pútal čoraz agresívnejší Hamilton. Prvé dva rady zo štartu zvolili taktiku dvoch zastávok v boxoch, ostatok poľa volil stratégiu jednej zastávky. V polovici pretekov sa tak za Vettelom ocitol Hamilton, Rosberg, Trulli a Glock. Hamilton sa pri svojej jedinej zastávke podľa očakávania prepadol hlboko do poľa. Všetkých pilotov pred ním však táto procedúra ešte čakala. Massa sa pri druhej návšteve mechanikov rozhodol pre prechodné pneumatiky, jeho rozhodnutie nasledovali v krátkom čase ďalší. Potvrdiť správnosť tohoto rozhodnutia mohlo len nevyspytateľné počasie. Hamilton totiž plánoval len jednu zastávku v boxoch a výhoda tejto stratégie sa pomaly strácala. Brit sa rozhodol 17 kôl pred koncom tiež prezuť. Prvý Vettel tak mohol pokojnejšie dýchať, pred súbojom o druhé miesto mal náskok 10 sekúnd. Hamilton sa napriek neplánovanej zastávke pohyboval na bodovaných pozíciách tesne za trojicou Alonso, Heidfeld, Massa. Posledná štvrtina pretekov však významnejšie zmeny v poradí nepriniesla. Hamilton už nedokázal atakovať, práve naopak. Musel sa brániť pred Webberom, s ktorým sa dokonca dotkli kolesami. Prvé víťazstvo v kariére tak oslávil Sebastian Vettel a spolu s ním aj tím Scuderia Toro Rosso. Kombinácia nemeckej a talianskej hymny tak znela po prvý raz od posledného Schumacherovho víťazstva. Druhý prišiel Kovalainen, tretím miestom sa pripomenul Kubica. Pre súboj o titul však boli dôležitejšie pozície šesť a sedem, na ktorých skončili Massa a Hamilton. Brit tak stále vedie šmapionát, ale už len o bod pred svojim brazílskym rivalom. Veľká cena Talianska – preteky 14.9.2008**Autodromo Nazionale di Monza, Monza, 5,793 km, 53 kôl = 306,720 km**1.**Sebastian Vettel**STR-Ferrari1:26:47,4942.**Heikki Kovalainen**McLaren-Mercedes+ 12,5 s.3.**Robert Kubica**BMW Sauber+ 20,4 s.4.**Fernando Alonso**Renault+ 23,9 s.5.**Nick Heidfeld**BMW Sauber+ 27,7 s.6.**Felipe Massa**Ferrari+ 28,8 s.7.**Lewis Hamilton**McLaren-Mercedes+ 29,9 s.8.**Mark Webber**Red Bull-Renault+ 32,0 s.9.**Kimi Räikkönen**Ferrari+ 39,4 s.10.**Nelsinho Piquet**Renault+ 54,4 s.11.**Timo Glock**Toyota+ 58,8 s.12.**Kazuki Nakajima**Williams-Toyota+ 62,0 s.13.**Jarno Trulli**Toyota+ 65,9 s.14.**Nico Rosberg**Williams-Toyota+ 68,6 s.15.**Jenson Button**Honda+ 73,3 s.16.**David Coulthard**Red Bull-Renault+ 1 kolo17.**Rubens Barrichello**Honda+ 1 kolo18.**Sebastien Bourdais**STR-Ferrari+ 1 kolo19.**Adrian Sutil**Force India-Ferrari+ 2 koláDNF**Giancarlo Fisichella**Force India-Ferrarinehoda Najrýchlejšie kolo: Kimi Räikkönen, Ferrari, 1:28,047 V boji o titul je všetko otvorené a rozhodovať bude každé zaváhanie. Tretie miesto si upevnil Kubica, ktorý nie je ďaleko od favoritov. V hodnotení konštruktérov pomohlo druhé miesto Kovalainena skresať náskok Ferrari na 5 bodov. Zaujímavý posun zaznamenal tím Toro Rosso, ktorý preskočil aj svoj materský Red Bull. Zaujímavý bude aj súboj medzi Renaultom a Toyotou. Priebežné poradie MS F1**MS jazdcov**1.**Lewis Hamilton** 782.**Felipe Massa** 773.**Robert Kubica** 644.**Kimi Räikkönen** 575.**Nick Heidfeld** 536.**Heikki Kovalainen** 517.**Fernando Alonso** 288.**Jarno Trulli** 269.**Sebastian Vettel** 2310.**Mark Webber** 2011.**Timo Glock** 1512.**Nelsinho Piquet** 1313.**Rubens Barrichello** 1114.**Nico Rosberg** 915.**Kazuki Nakajima** 816.**David Coulthard** 617.**Sebastien Bourdais** 418.**Jenson Button** 319.**Giancarlo Fisichella** 020.**Takuma Sato** 021.**Anthony Davidson** 022.**Adrian Sutil** 0**MS tímov**1.**Ferrari** 1342.**McLaren-Mercedes** 1293.**BMW Sauber**1174.**Toyota** 415.**Renault** 416.**STR-Ferrari** 277.**Red Bull-Renault** 268.**Williams-Toyota** 179.**Honda** 1410.**Force India-Ferrari** 011.**Super Aguri-Honda** 0 Text: Martin Ruisl








Pokračujte na ďalší príspevok »