Mercedes-Benz SL Black Edition: Čierny charakter

Mercedes-Benz triedy SL nikdy nebol skutočne ostrým športovým náradím, ani vo verziách s vysokým výkonom. Pripisovali sa mu skôr charakteristiky typu „power-cruiser“, alebo „najvýkonnejší z najkomfortnejších“. To sa ale zmenilo. A tá zmena sa volá SL65 Black Edition.
Vydané  Text: 

Kone a kilowatty nerobia športové auto. Ani superšportové. Na to je potrebný celkový súbor vlastností: pohon, podvozok, aerodynamika…. Pri kreovaní najdivokejšieho eselka všetkých čias však technici od AMG motor rozhodne neobišli. Už východiskové SL65 AMG figuruje svojimi parametrami na špičke nejedného rebríčka. Najmä 1000 Nm krútiaceho momentu agregátu V12 6.0 biturbo nenechá spať výrobcov elektronických stabilizačných systémov a prevodoviek. A výkon 450 kW (612 k) pre zmenu nadvihuje obočie motorárom z Newport Pagnell, Sant´Agata Bolognese, či Maranella. Ambície západných susedov našich západných susedov však nepoznajú hraníc, a tak sa pre Black Edition značne pridávalo. Turbodúchadlá síce neprekročia svoj tieň na hranici 1,4 baru, majú však špirálový prierez o 12 percent väčší. K tomu sa pridali nové zadné tlmiče výfuku s nižšími spätnými tlakmi a hlavne podstatne menej obmedzujúce agregát v chuti poriadne heavy-metalovo si zarevať, namiesto pôvodného pop-rockového pomrnkávania. Výsledok? Plus 58 koní (43 kW). Krútiaci moment musel ostať na okrúhlej hodnote 1000 Nm. Možných 200 Nm navyše bolo nutné byť elektronicky obmedziť, inak by si to odskákala prevodovka. Znalcov isto neprekvapí, že to nie je nový sedemstupňový, ale starý päťrýchlostný automat, síce odolný, ale nie práve najrýchlejší. Skrátka, zázraky sa nedejú: prevodovku, ktorá znesie vyše 1000 Nm a bude schopná prehadzovať súkolia za nejakých 50 milisekúnd, ešte zrejme pár rokov nikto nedokáže z fantázie a výkresu preniesť pod kapotu. Ale až ten čas príde, páni spod hviezdy sa už len z princípu budú snažiť byť medzi prvými. Každý výrobca kabrioletu alebo roadstera vás bude presviedčať o tom, aj aký je neskutočne tuhý a ako sa vôbec nekrúti, kto však takéto autá pozná, dobre vie, že fyzika skrátka má svoje hranice. Uvedomili si to aj v AMG, a tak verzia Black Edition zmenila model SL z roadstera s pevnou skladacou strechou na poctivé tvrdé kupé. Poctivé a tvrdé však určite neznamená aj ťažké, práve naopak: aplikácia karbónu nielen na novej streche, ale aj všade inde, kde sa len trochu dalo, a určite aj vynechanie otváracieho mechanizmu pôvodnej strechy, pomohli čiernej edícii schudnúť o rovnej štvrť tony. Výsledných 1870 kg je síce stále dosť, sila motora však stačí na to, aby túto masu rozbehla na stovku za menej 3,8 sekundy, teda o vyše pol sekundy rýchlejšie, než východiskové SL. A šesť desatín je v tejto oblasti rozdielom triedy. O maximálnej rýchlosti by sme mohli iba teoretizovať, prakticky je totiž obmedzená na 320 km/h, čo je každopádne obrovský rozdiel oproti východiskovému SL65 AMG, ktoré elektronika nepustí ani cez 250. Kilogramovú úsporu sa tvorcom SL65 AMG Black Edition podarilo dosiahnuť aj napriek tomu, že v mnohých smeroch popridávali poriadne milimetre, teda skôr centimetre. Lepší postoj na ceste, a to nielen vizuálne, zariadi predný rozchod širší o 9,7 a zadný o 8,5 cm. Lemy blatníkov brutálne vytiahnuté v štýle DTM celkovo rozšíria Black Edition oproti sériovému SL až o 14 cm. A budú aj patrične vyplnené: na poháňanú zadnú nápravu ide miesto obutia 285/35 R19 veľkosť až 325/30 R20. Dramatickú zmenu podvozok zaznamenal okrem hliníka namiesto ocele najmä v štýle regulácie: už to síce nevyriešite gombíčkom z kabíny, ak sa však nebojíte vliezť pod kapotu a do kufra so špeciálnym náradím od výrobcu, dokážete si mechanickými zásahmi vyčarovať množstvo rozličných nastavení napríklad v charakteristike tlmičov, alebo vo svetlej výške, ktorá sa dá regulovať v rozsahu až 30 mm. A keď vám vŕtanie sa v aute nič nehovorí, tak si na to najmite človeka. Ak sa vám podarí uchmatnúť niektorý kus z obmedzenej série 350 vyrobených exemplárov (produkcia štartuje v januári 2009) a vysoliť zaňho mastných a už ozaj superšportových približne 310 tisíc eúr (niečo cez 9,3 milióna korún), pár drobných na mechanika vám určite v prasiatku zostane. Text: Ladislav Malák Foto: Mercedes-Benz Technické údaje**Motor****benzínový 6.0 V12**Zdvihový objem5980 cm3Výkon493 kW/670 k pri 5400 ot/minKrútiaci moment1000 Nm pri 2200-4200 ot/min**Karoséria**Pohotovostná hmotnosť1870 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť320 km/hZrýchlenie 0-200 km/h3,8 sZrýchlenie 0-100 km/h11,0 s \* elektronicky limitovaná








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.