WRC: Neste Oil Rally Finland

Po letných dovolenkách sa na cesty vrátili aj špeciály WRC. Majstrovstvá sveta pokračovali tradičným podujatím vo fínskych lesoch.
Vydané  Text: 

Centrum rely, kedysi známej ako Rely 1000 jazier, sa nachádza v univerzitnom meste Jyvaskyla. Šotolinové cesty v okolitých lesoch sa preslávili okrem pomerne vysokých rýchlostí aj množstvom skokov. Tie sú dôvodom, prečo je nastavenie auta veľmi háklivá vec. Ak v tíme zvolia príliš tvrdé odpruženie, auto bude skákať ďaleko, neraz až mimo trať. Tvrdý dopad môže pre posádku znamenať nepríjemné zranenie chrbta. Dôležité je tiež vyváženie auta, aby pri skokoch nepadalo na nos. Prestávku v sezóne využilo Suzuki, ktoré do Fínska prinieslo do značnej miery modifikovaný model SX4 WRC. Inžinieri popracovali predovšetkým na zavesení a hydraulike. Technické galeje sa tým však neskončili, pretože Andersson musel počas zoznamovacích jázd vymeniť motor. Na jeho šťastie však komisári rozhodli o neudelení penalizácie. Podobne ako vo Švédsku aj na Fínsko bolo dlho uvalená severská kliatba. Prelomil ju až Carlos Sainz v roku 1990. Hovorí sa, že túto rely môže jazdiť hocktorý miestny taxikár a aj história hovorí, že domáci sú tu vo výhode. To malo teoreticky favorizovať tím Ford s dvoma fínskymi posádkami. Realita však bola iná. Vedenia sa vo štvrtok počas štadiónovej rýchlostnej skúšky ujali Citroëny v poradí Loeb pred Sordom. O tretie miesto sa delili Hirvonen a Atkinson. V piatok ráno však Fordu zhasla druhá sviečka, keď Lattvala nezvládol jeden skok v tretej rýchlostke a rozbil auto. Hirvonen sa síce prebojoval na druhé miesto, no dominancia Citroënov vrátane tých súkromných bola až zarážajúca. Hirvonen si rýchlo uvedomil, že treba pridať na agresivite. Na lietajúceho Francúza to však nestačilo. Poobede sa veľa nezmenilo, nečakaná búrka však niektorých prinútila spomaliť. O cennú pozíciu prišiel hlavne Aava. Estónec sa nevzdával, no tesne pred koncom piatkového programu vyletel z trate a stratil cenné sekundy. Lattvalov horizont sa stal pri druhom prejazde osudný Ostbergovej Impreze. Zoznam odstupujúcich sa však napĺňal len pomaly. Tesný súboj na špici pokračoval aj v sobotu. Loeb a Hirvonen si nedarovali ani sekundu. Poradie sa však nemenilo. Šestnásta rýchlostná skúška znamenala koniec pre Galliho a Anderssona. Obaja zle odhadli rovnaký horizont a neudržali svoje stroje na ceste. V tieni súboja o vedenie sa odohrávala bitka o tretie miesto. Tam trónil Sordo, no v hľadáčiku ho mal Atkinson. Španiel svoju pozíciu do večera neudržal. Jeho tímový kolega však áno. Hirvonen mu pomohol, keď sa zo štartu dvadsiatej rýchlostky odlepil len s problémami. Pred posledným dňom tak bol medzi nimi rozdiel 14,4 sekundy. V nedeľu sa však už nič nezmenilo. Náskok dovolil Loebovi dokonca aj menšiu chybičku, Hirvonen sa musel napriek obrovskej uspokojiť s druhým miestom. Tretie si udržal na radosť Subaru Atkinson. Neste Oil Rally Finland 31.7. – 3.8.2008 – výsledky1.**Sebastien Loeb**Citroen Total WRT C4 WRC**2 hodiny 54 min. 05,5 s**2.**Mikko Hirvonen**BP Ford Focus RS WRC 07**+ 00 min. 09,9 s**3.**Chris Atkinson**Subaru WRT Impreza WRC 2008**+ 03 min. 17,0 s**4.**Dani Sordo**Citroen Total WRT C4 WRC**+ 03 min. 30,9 s**5.**Henning Solberg**Stobart VK Ford Focus WRC 07**+ 03 min. 57,7 s**6.**Petter Solberg**Subaru WRT Impreza WRC 2008**+ 04 min. 04,1 s**7.**Matti Rantanen**Ford Focus RS WRC 06**+ 06 min. 11,1 s**8.**Toni Gardemeister**Suzuki WRT SX4 WRC**+ 08 min. 18,7 s**9.**Matthew Wilson**Stobart VK Ford Focus WRC 07**+ 08 min. 37,3 s**10.**Conrad Rautenbach**PH Sport-Citroen C4 WRC**+ 10 min. 30,9 s** Priebežné poradie WRC 2008**MS jazdcov**1.**Mikko Hirvonen**672.**Sebastien Loeb**663.**Chris Atkinson**374.**Dani Sordo**355.**Jari-Matti Latvala**346.**Petter Solberg**237.**Henning Solberg**208.**Gigi Galli**179.**Matthew Wilson**1210.**Federico Villagra**811.**Urmo Aava**612.**Conrad Rautenbach**613.**Francois Duval**514.**Andreas Mikkelsen**415.**Toni Gardemeister**316.**Jean-Marie Cuoq**217.Matt Rantanen218.**P-G Andersson**119.**Juho Hanninen**120.**Sebastien Ogier**121.**Andreas Aigner**1**MS tímov** 1.**BP Ford Abu Dhabi**1082.**Citroen Total**1053.**Subaru**624.**Stobart VK M-Sport**455.**Munchi’s**196.**Suzuki**12 Text: Martin Ruisl








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.