Head up display: Zo zabijaka spasiteľ

Vojenské technológie, určené na účinnú likvidáciu nepriateľa, sa dostávajú do automobilov. Ich úloha je však presne opačná. Namiesto zabíjania zvyšujú bezpečnosť na cestách.
Vydané  Text: 

To, že sa špičková technológia pôvodne vyvíjaná v utajených armádnych laboratóriách, dostáva aj do osobných automobilov, nie je nič nové. Snáď najznámejšou je navigačná technológia GPS, pôvodne určená na presné zameranie a následnú likvidáciu nepriateľského cieľa. Aj aktívne odpruženie podvozka malo svoj pôvod vo vojenských stíhačkách a z bojového letectva pochádza aj ďalšia technológia, ktorá si čoraz viac razí cestu do segmentu osobných automobilov. Head-Up displej (skrátene HUD) zobrazuje na čelnom skle vozidla dôležité informácie a pomáha tak vodičovi v rýchlejšej a bezpečnejšej orientácii. S technológiu HUD sa na našom trhu stretnete najčastejšie v modeloch BMW. Moderné Head-Up displeje dodáva pre bavorskú automobilku firma Siemens VDO. Ide o optický systém, ktorý sa dá vzdialene prirovnať k bežnému projektoru. Pomocou niekoľkých miniatúrnych optických komponentov (odrazové šošovky a zväčšovacie zrkadlá) sa z LCD displeja premietajú informácie na čelné sklo vodiča. Sklo je vybavené špeciálnou priehľadnou medzivrstvou, umožňujúcou zobraziť tieto informácie v zornom poli vodiča. Tie sa pritom zjavujú akoby pred vozidlom – zhruba vo vzdialenosti predného nárazníka. Je to preto, aby vodič nemusel „preostrovať“ zrak. Znižuje sa tak únava očí a zvyšuje vodičova koncentrácia na premávku. Premietaný obraz je ostrý, kontrastný a veľmi dobre čitateľný. Jeho virtuálna výška je 10 až 20 centimetrov. Na displeji sa zobrazujú iba najdôležitejšie informácie. Spravidla ide o rýchlosť, vzdialenosť od predošlého vozidla či základné orientačné prvky GPS. Ostatné údaje nie sú natoľko dôležité a mohli by rozptyľovať vodičovu pozornosť. Každý, kto používa napríklad GPS vie, že aj pri doplnkovej hlasovej navigácii tento systém nikdy nie je stopercentný a vodičove oči tak neraz skĺznu na displej navigačného zariadenia. Práve táto chvíľa nižšej koncentrácie na samotnú premávku však môže byť kritická. Chybičkou krásy je pri HUD zabudovanom v modeloch BMW to, že sa nedá zvoliť to, aké informácie bude displej zobrazovať – ak by ste napríklad chceli iba navigačné údaje, musíte zniesť aj ukazovateľ rýchlosti a naopak. Technológia HUD je zatiaľ prítomná iba v automobiloch vyššej triedy. Táto situácia by sa však mohla onedlho zmeniť. Podľa viceprezidenta Siemens VDO Berta Wolframa sa spoločnosť snaží vyvinúť systém s nižšími cenovými a inštalačnými nákladmi, ktorý by mohol byť prítomný aj v nižších triedach automobilov. Okrem automobilov BMW radu 5 a vyšších je Head-up displej možné nájsť aj v Citroene C6 a niektorých modeloch značiek Nissan, Lexus či modeloch koncernu GM. Dostupná je aj motocyklová prilba so zabudovaným HUD v priezore. Text: Ján Michalík Foto: archív **Head-Up displej: z histórie** Začiatky tejto technológie sa datujú do šesťdesiatich rokov minulého storočia. Vo vojenských lietadlách a vrtuľníkoch mali za cieľ minimalizovať informačné preťaženie pilota tým, že priamo v jeho zornom poli na čelnom skle sústreďovali najdôležitejšie informácie, potrebné na rýchlu reakciu. Ak ste videli napríklad film Top Gun, viete o čom je reč. Tom Cruise v ňom pomocou zamerania nepriateľa na Head-up displeji likviduje nepriateľské MIG-y jedna radosť. Prvým osobným automobilom s touto technológiou sa v roku 1988 stal Oldsmobile Cutlass Supreme. Od tej doby však uplynulo pekných pár rokov a dnes je tento užitočný doplnok po technickej aj funkčnej stránke omnoho ďalej.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.