Oceľový úder pre automobilky

Automobilkám sa zrejme skončili zlaté časy. Po zdražovaní benzínu im môže drastický rast cien ocele urobiť poriadny škrt cez rozpočet.
Vydané  Text: 

Európske automobilky musia počítať so zvýšením cien ocele približne o 60 percent na 770 eur za tonu. Svetová oceliarska jednotka ArcelorMittal oznámila, že v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch plánuje v niekoľkých krokoch upraviť cenu. Podľa vyhlásenia koncernu je zdražovanie dôsledkom vysokého dopytu v Európe a rastúcich cien energií a surovín. Podľa Handelsblattu železná ruda približne za rok zdražela o 40 percent a cena oceľového šrotu sa zdvojnásobila. Odborníci predpokladajú, že aj menšie oceliarne budú nasledovať príklad ArcelorMittalu. Už teraz sa ohlásila svetová štvorka – kórejské Posco, ktoré chce od tohto mesiaca zvýšiť ceny o 21 percent (95 eur), Thyssen-Krupp hovorí o sume 130 eur a Salzgitter o 150 eur. Predstaviteľ ArcelorMittalu Olli-Matti Saksi očakáva, že napätá situácia pretrvá aj v nasledujúcom období, čo vyústi do ďalšieho zdražovania. Najviac tento úder pocíti Nemecko, ktoré možno smelo považovať za mekku európskeho automobilového priemyslu. V prvom rade sa zdražovanie dotkne stredných podnikov, ktoré spracúvajú oceľ pre automobilky, napríklad vyrábajú tlmiče či formujú plechy. Pritom už v roku 2004 každá šiesta firma hovorila o existenčných problémoch, no teraz je situácia oveľa hrozivejšia. Predovštkým pre nevídané tempo rastu cien. Kým tona plochej ocele začiatkom roka stála 500 eur, v apríli bola o sto eur drahšia a za júlové dodávky už oceliarne požadujú 720 eur. Pred štyrmi rokmi ešte mohli firmy presunúť vyššie náklady na zákazníka, tentokrát už mnohí túto šancu nebudú mať. V podobnej situácii sú aj automobilky, ktoré zdražovanie pocítia na jeseň pri uzatváraní nových dodávateľských zmlúv. Handelsblatt toto zvýšenie odhaduje na dvojciferný miliardový údaj. K tomu sa pridružuje akútna hrozba, že predaj vozidiel aj vzhľadom na rast cien benzínu po rokoch výrazne klesne. Zdroj: Handelsblatt, ArcelorMittal Spracovala: Soňa Zverková








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.