Zjednotenie ChampCars IndyCars 1: Rozchod

V americkom motoristickom športe to škrípalo vždy. Bolo len otázkou času, kedy vyplávu na povrch neprekonateľné rozdiely a nastanú ťažké časy.
Vydané  Text: 

Večným kameňom úrazu amerických formulového športu bol Indianapolis. Presnejšie päťstomílové preteky, ktoré sa na miestnom ovále organizujú od roku 1911. Už v minulosti sa stali jablkom sváru, keď sa niekoľko nespokojných majiteľov tímov oddelilo od šampionátu organizovaného USAC (Automobilový klub spojených štátov) a vytvorili CART. Indy 500 síce zostalo pod patronátom USAC, no formálne sa prispôsobilo podmienkam nového šampionátu. Všetko bolo v poriadku až do deväťdesiatych rokov 20. storočia. V CART sa totiž stále viac presadzovali neamerickí jazdci, neamerické autá, neamerické motory. Toto bolo oficiálnou zámienkou pre Tonyho Georgea, majiteľa oválu v Indianapolise, aby sa od CART odtrhol a zorganizoval vlastný šampionát, ktorý by sa jazdil čisto na ováloch. V roku 1996 tak vznikla Indy Racing League. Spočiatku sa jej však nevenovala veľká pozornosť, pretože CART bola na koni, mala najlepšie tímy, najlepších pilotov a treba povedať že aj najlepšie preteky. IRL však mala v rukách tromfové eso. Indy 500 totiž patrí k najsledovanejším motoršportovým podujatiam na planéte. Víťazstvo v týchto legendárnych pretekoch sa radí vedľa 24-hodinovky v Le Mans a Veľkej ceny Monaka k trom najvýznamnejším triumfom vo svete motoristického športu. Až v priebehu roku 1997 sa IRL dopracovala k vlastnej technike, dovtedy to boli len odrobinky zo stále prekvitajúceho a expandujúceho konkurenčného šampionátu. Tony George mal v pláne vybudovať lacnejší šampionát, preto zvolil atmosférické osemvalce so sériovým základom. Konkurencia sa stále vyžívala v silných turbomotoroch, ktoré však privádzali pilotov na hranicu rizika. IRL tiež časom presedlala na vlastné šasi, čo výrazne hendikepovalo tímy z CART pri účasti v Indy 500. Dá sa povedať, že toto podujatie držalo IRL nad vodou, pretože CART sa v priebehu rokov nijako nepodarilo zatlačiť ho do úzadia. Zvlášť trucpodnik sezóny 1996 U.S. 500 v Michigane bol mimoriadne komický.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.