PREMIÉRA: BMW radu 1, oficiálne údaje!

BMW už fotografií vám však prinášame už dnes. Podobá sa síce na predchodcu, no zmien je celý rad.
Vydané  Text: 
**Rozmery** Po rozmerovej stránke sa BMW pripravilo na príchod Audi A3 a nového Mercedesu A svedomito, rozmery narástli takmer na každej strane. Dĺžka si priznala plus 8,5 centimetra, šírka 1,7 cm, a rázvor sa predĺžil z 2 660 na 2 690 mm. Bez zmeny tak ostala iba výška s hodnotou 1 421 mm. Narástol i objem batožinového priestoru z 330 na 360 litrov, po sklopení sedadiel delených v pomere 40:20:40 sa do auta pohodlne zmestí 1 200 litrov. Zvýšila sa však i pohotovostná hmotnosť, základná verzia 116i tak váži 1 290 kg, namiesto pôvodných 1 255 kilogramov. **Dizajn** Nová „jednotka“ pôsobí trochu ako „veľký“ facelift. Opak je však pravdou, okrem výraznej prednej a zadnej časti prišlo mnoho zmien i na boky, ktoré sa na predchodcu ponášajú zo všetkého najviac. Vzadu preto treba zaostriť na menší previs karosérie s užším nárazníkom a zmenšeným C-stĺpikom, ako i odlišné linky okolo kľučiek. Vpredu a vzadu je zmena jasná na prvý pohľad, najviac do očí udrú svetlomety s „obkreslením“ hlavných žiaričov, s vrchným a spodným pásom LED diód. „Ľadvinky“ sú veľmi podobné doterajšiemu vzoru, okolo nich je však viacej plechu s vnútorným zahnutím v dolnej tretine. Nárazník je zložený z kaplniek hmlových svetlometov a stredného otvoru pre vzduch, no jeho dizajn sa spolu s niektorými ďalšími prvkami odlišuje podľa zvolenej verzie. Konzervatívnejšie ladený mestský „Urban“ má striebornú výplň masky chladiča, kryty spätných zrkadiel v rovnakom odtieni, hmlovky sú bez hliníkového pásu v strede, naopak, stred nárazníka ho používa v hojnejšom množstve ako agresívnejšie ladený Sport. Ten vsádza najmä na plochy lesklého čierneho plastu a emotívnejšie disky kolies. Vzadu je iné úplne všetko: veko batožinového priestoru, nárazník, i svetlá. Tie ale niekomu môžu viac než nápadne pripomínať VW Polo… **Cestujúci** Interiéru vládnu nové krivky i prvky výbavy. Spracovanie hlavných ukazovateľov je tradičné a pomerne strohé, čo sa už nedá povedať o výduchoch vetrania či športovom volante. Výplne dverí dostali prešívanie kontrastnou niťou, stredová konzola zmohutnela a posunula sa viac dohora. Na vrchu tróni príplatková širokouhlá 6,5, resp. 8,8-palcová obrazovka navigačného systému s nadmieru vydarenou grafikou, stredový tunel hostí niekoľko odkladacích „poličiek“ a ovládanie systému iDrive (v „jednotke“ sa objavuje prvýkrát). Výbava bude hostiť množstvo prvkov – napríklad špičkové audio Harman Kardon, navigačný systém s funkciou sledovania aktuálnych výkonových parametrov motora, trojfarebné prevedenie interiéru vrátane sedadiel, bezkľúčové štartovanie, či batériu bezpečnostných pomocníkov. Novinkou sa stáva tzv. tlačidlo zážitkov, umiestnené na stredovej konzole. Cez tri režimy (Comfort, Sport a Eco Pro) reguluje odozvu na plyn, spôsob radenia automatickej prevodovky a správanie sa stabilizačného systému. Verzii Sport Line potom pribudne ešte voľba Sport+. V základe sa má do každej jednotky dostať centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektrické okná i spätné zrkadlá, autorádio a manuálna klimatizácia. **Podvozok** BMW 1 ostáva pri klasickom riešení s pohonom zadných kolies, vpredu bude pracovať náprava typu McPherson so spodnými ramenami, vzadu zložitejšie viacprvkové zavesenie. Rozchod kolies sa rozšíril o 51 mm vpredu a 72 mm vzadu, rozloženie hmotnosti ja takmer ideálne nastavené na 50:50. Posilňovač riadenie je elektromechanický, za príplatok je k dispozícii Servotronic meniaci účinok podľa rýchlosti jazdy. Zaujímavo vyznieva i systém Variable Sport Steering, znižujúci počet otáčok potrebných na otáčanie vozidlom – funkcia má poslúžiť najmä v ostrých zákrutách, resp. vlásenkách. Štandardné 16“ oceľové disky si môže zákazník zameniť za zliatinové 17- alebo 18-palcové „kolesá“. **Prevodovka** S motormi bude štandardne pracovať 6-stupňová prevodovka, tajnou zbraňou bude ale osemstupňová automatická „skriňa“ (s pádlami radenia na volante pre športové verzie), prevzatá z vyšších modelových radov. V nižšej strednej triede ide zároveň o prvú aplikáciu „automatu“ s takým počtom prevodov. **Motory** Paleta piatich agregátov dostala bez výnimky prepĺňanie. Základný štvorvalec v 116i a 118i pracuje s verziou TwinPower Turbo s dvojkomorovým trubodúchadlom Twin-Scroll, priamym vstrekovaním a variabilným ventilovým rozvodom s časovaním ventilov Double-Vanos. Z objemu 1,6 litra tak poskytujú výkon **100 kW (136 k)** a **125 kW (170 k)**, krútiace moment vrcholí pri 220, resp. 250 Nm. Kombinovaná spotreba je udávaná na hodnote 5,5/5,8 l/100 km, maximálna rýchlosť 118i je 225 km/h. Naftové jednotky majú objem dvoch litrov, prešli však výraznou modernizáciou. Všetky dostali hliníkový blok, elektromagneticky ovládane vstrekovače, variabilnú geometriu lopatiek turba a znížené vnútorné trenie. Neskôr príde aj verzia Efficient Dynamics Edition, ktorej sa má podariť spotreba 3,8 l/100 km. 116d, 118d a 120d sa chvália údajom 4,3, 4,4 a 4,5 l/100 km, výkonovo siahajú od **85 kW (115 k)**, cez **105 kW (143 k)** až po **135 kW (184 k)**. Krútiaci moment ide z 260 Nm, cez 320 Nm, až po 380 Nm v najsilnejšom agregáte 120d. Výroba bude prebiehať v bavorskom meste Regensburg, kde bude zbiehať z pásov popri väčšej „trojke“ a otvorenej Z4.








Pokračujte na ďalší príspevok »