Fotogaléria:Mini Countryman off-road
Správne pomáha znižovať spotrebu a predlžuje životnosť brzdových doštičiek.
Väčšina z nás sa s týmto spôsobom znižovania rýchlosti zoznámila už v autoškole. K dosiahnutiu tohto efektu nie sú potrebné žiadne extrémne vodičské schopnosti, **stačí podradiť na nižší prevodový stupeň a auto začne spomaľovať bez toho, aby ste sa museli dotknúť brzdového pedála**. Výhod je hneď niekoľko. Okrem samotného spomaľovania, prispieva brzdenie motorom k **zníženiu spotreby a šetrí aj brzdové doštičky**. O princípe fungovania však vie len málokto.
Aj napriek tomu, že **motorovú brzdu vieme využiť pri benzínových aj vznetových agregátoch** rovnakým spôsobom, samotný princíp sa trochu líši. Pri benzínovom agregáte sa po uvoľnení akcelerátora **zatvorí škrtiaca klapka**, ktorá zamedzí prístup vzduchu z nasávania. Motor sa však snaží vzduch ďalej nasávať a tým vzniká podtlak. **Výsledkom je spomalenie piestov, ktoré sa snažia podtlak prekonať.** Kolesá sa začnú spomaľovať a vy znižujete rýchlosť.
Naftovým agregátom **pomáha s brzdením hlavne vyššia kompresia**. U tých preplňovaných navyše dochádza k zvyšovaniu spätného tlaku vo výfukovom potrubí, a to pomocou zníženia otáčok turbodúchadla alebo špeciálnej klapky umiestnenej za dúchadlom. **Spätný tlak musí motor prekonávať, čoho výsledkom je spomalenie piestov.**