Aktuality

10 áut, ktoré sa v roku 2014 definitívne rozlúčili

Fiat Bravo

Kompaktný Fiat odišiel v tichosti. Vlani sa v Európe predalo 9 400 kusov a tento rok len necelé štyri tisícky, Taliani preto svoj hatchback tak povediac "zarezali". Pri malom objeme produkcie sa už neoplatilo investovať do ďalšieho vylepšovania modelu, ktoré by bolo s emisnou normou Euro 6 na obzore nevyhnutné. Bravo sa nedokázalo ani priblížiť predajným výsledkom predchádzajúceho modelu Stilo, pritom Fiat od neho v predkrízových rokoch očakával ešte viac. Jeho miesto preto zaujme crossover 500X a počas dvoch rokov Fiat chystá v nižšej strednej triede reštart - tentoraz uvedie súčasne hatchback, sedan aj kombi.

Honda Insight

Kým Toyota s hybridmi slávi úspechy a ich ponuku celkom veľkoryso rozširuje, Honde sa najmä v Európe až tak nedarí. Aerodynamický liftback Insight, ktorý bol postavený priamo ako úsporné hybridné vozidlo, nebol zásahom do čierneho. Honda ho preto vyradila z ponuky (rovnako ako športový typ CR-Z) a skúsi to inak. Jazz Hybrid budúci rok príde v novej generácii a na módnej vlne malých crossoverov sa zvezie obnovená rad HR-V - vrátane hybridného prevedenia.

Hyundai Veloster

Nezvyčajný zjav s asymetrickým usporiadaním bočných dverí veľmi šokoval, športový Hyundai si ale európskych zákazníkov nezískal hlavne preto, že vlastne nebol vôbec športový. Motory 1,6 l (103 kW atmosferický a 137 kW s turbom) nepodávali jazdné výkony zodpovedajúce konkurencii a tvrdý podvozok jednoduchej konštrukcie nebol naladený na športovú jazdu. Niet divu, že sa teda Veloster v tichosti stiahol späť za oceán. Čo je dobré v USA ešte nemusí stačiť európskym nárokom.

Chevrolet Trax

Sesterský model Opla Mokka si užil ani nie dvojročnú kariéru. Značka Chevrolet v Európe končí, a tak u nás už nekúpite žiadny jej model. Koncern General Motors predpokladá, že existujúci zákazníci preorientovali svoj záujem na Opel. V prípade Traxu to bude jednoduché, od Mokky sa líšil len v detailoch, ako je tvar svetiel, dizajn prístrojového štítu alebo použitá multimediálna výbava.

Lancia Thema

Tri roky a 5000 predaných kusov charakterizujú novodobú kariéru Lancie Thema. Známy názov poslúžil k preznačeniu amerického Chrysleru 300, hlavnou odlišnosťou bola iná maska chladiča a trojlitrový naftový šesťvalec pod kapotou. Cez jeho nesporné prednosti trh tento päťmetrový sedan neprijal, a tak ho taliansko-americký koncern vyradil z ponuky. Veď porovnateľne veľký (a zároveň drahší) Jeep Grand Cherokee sa predáva vo výrazne väčších počtoch, takže sa Themu neoplatí držať na showroomoch.

Mazda CX-7

CX-7 bývala kasovým trhákom, osudným sa jej ale stal úspech menšej CX-5. Záujem zákazníkov sa rýchlo preorientoval týmto smerom a CX-7 vedľa CX-5 predajni zaostávala. Japonská automobilka v súčasnosti rýchlo obmieňa ponuku modelov, a tak sa prirodzeným krokom stalo vyradenie starnúceho modelu CX-7. Namiesto toho sa chystá uvedenie novinky, malého crossoveru CX-3.

Opel Agila

Po 15 rokoch sa uzatvára spolupráca Opelu so Suzuki, ktorá priniesla dve generácie mikro-MPV Agila. Dôvodom je vzácna obojstranná zhoda, ani jedna automobilka už nechcela predávať podobnú kombináciu miniautá a MPV. Namiesto toho Opel ponúkne päťdverový Karl a Suzuki zase Celerio, niekdajší partneri teda začnú bojovať proti sebe inými, ale opäť podobne zameranými modelmi.

Peugeot 807

Vek 12 rokov nezakryje ani vrstva niekoľkých faceliftov. Záujem o veľké MPV v posledných rokoch výrazne klesol, a tak sa ani neoplatí vývoj novej generácie. Lancia zo spoločného projektu Eurovan vystúpila už v roku 2010 a prišla s Voyagerom, Fiat v roku 2011 nahradil unifikovaný Ulysse crossoverom Freemont. Tento rok v lete bola definitívne ukončená aj výroba Peugeotu a sesterského Citroënu C8.

Renault Latitude

Francúzom sa s veľkými autami v posledných rokoch príliš nedarí. Dôkazom je napríklad Renault Latitude, ktorý zaujal pozíciu nad Lagunou. Úmysel bol dobrý, navyše podporený ponukou naftového šesťvalca, ktorý mainstreamová konkurencia neponúka. Po sľubnom štarte s 10 tisíckami predanými kusmi v roku 2011 dopyt napriek tomu rýchlo padol a v posledných dvoch rokoch sa v Európe predávali len desiatky kusov mesačne. Ukončenie predaja preto bolo jasným riešením.

Suzuki Kizashi

Na rovnaké problémy si už na začiatku zarobilo tiež Suzuki so svojím sedanom Kizashi. Japonci problém ešte podporili ponukou jediného motora - benzínového štvorvalca s objemom 2,4 l. V segmente, kde sa bez naftového motora v ponuke nedá predať vôbec nič, si nakoniec celkovo pripísali 5 000 predaných kusov. Výroba už bola ukončená a Suzuki sa v budúcnosti zameria na to, čo mu ide najlepšie: crossovery a malé autá.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie