Globálny trh sa otriasa. Už čoskoro začne klesať dopyt po nafte a benzíne

Fosílne palivá to už majú spočítané. O pár rokov začne po nich klesať dopyt.

Vydané  Text: 

Automobilový priemysel v posledných rokoch prechádza obrovskými zmenami. Príchod nových technológií a rozsiahle miera digitalizácie so sebou prinášajú nové výzvy. Svetoví výrobcovia už dnes investujú nemalé finančné zdroje na rozvoj elektromobility, čo sa v najbližších rokoch určite nezmení. Dokonca by podľa štúdie Bank of America (BofA) už na konci tejto dekády mohol nastať pokles dopytu po fosílnych palivách.

### Čína začína rásť

Aj keď sa aktuálne na takmer všetkých svetových trhoch predáva viac áut so spaľovacími motormi ako vozidiel na elektrický pohon, tento trend by sa už v najbližších rokoch mal zmeniť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Príkladom je napríklad Nórsko, kde už dnes predaje elektromobilov prevyšujú predaje klasických áut na fosílne palivá. Podľa informácií [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearchhttp://) sa podobný trend dá očakávať aj v Číne. Predaje elektrických áut na tamojšom trhu totiž aktuálne dosahujú až 27% podiel zo všetkých predaných áut. BofA preto predpovedá, že kľúčové roky z hľadiska elektromobility budú predovšetkým záverečné roky tejto dekády. Konkrétne jej štúdia podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) hovorí o rozmedzí medzi 2028 až 2030.

Bola to len otázka času, kedy príde nová technológia batérií. Nové batérie so sodným iónom Na+ sľubujú veľa

Sodný ión by mohol ponúknuť alternatívu k lítium-iónovej technológii s nižšími nákladmi, lepšou dostupnosťou surovín, nehorľavé vlastnosti a dobrý výkon pri nízkych teplotách. Kompletné odstavenie lítia z elektromobilov ale zatiaľ v hre nie je.

Aj keď sa záver dekády môže z pohľadu ekológov zdať priaznivým, opak bude predstavovať rok 2023. Malo by totiž dôjsť k rekordnému navýšeniu celosvetového dopytu po benzíne až na 450-tisíc barelov denne.

Tento trend by sa ale podľa BofA nemal udržať dlho, keďže celosvetové predaje elektormobilov už v minulom roku dosiahli 14%.

BofA navyše predpovedá, že v krátkom až stredne dlhom časovom horizonte podiel predaných elektrických áut až na 38%.

### Zlom nastal v roku 2017

Nárast nových elektrických áut sa nedotkne len automobilového priemyslu, ale taktiež aj energetiky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Bloomberg podľa [TASR](https://www.teraz.sk/ekonomika/predaj-ev-povedie-k-poklesu-spotreby-pal/707910-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bsearch) odhaduje, že vrchol spotreby fosílnych palív nastane v momente, keď 20% všetkých predaných áut budú tvoriť elektromobily.

Po tomto míľniku začne spotreba klesať, avšak samotný pokles nemusí byť lineárny. Súvisieť bude aj s príchodom poslednej generácie moderných spaľovacích motorov s nízkou spotrebou, ale taktiež aj s postupných prechodom na elektromobilitu, či dostupnosťou drahých materiálov určených na výrobu potrebných komponentov pre elektrické vozidlá.

VW žiada odloženie emisnej normy EURO 7. Splniť ju tak rýchlo je nereálne, upozorňuje koncern

Podľa normy Euro 7 majú byť dieselové a benzínové motory od roku 2025 ešte čistejšie. Plány Európskej komisie sú však také ambiciózne a neprimerané, že ich možno považovať za skrytý zákaz spaľovacích motorov.

Bloomberg taktiež uvádza, že vrchol v predajoch áut so spaľovacím motorom už máme za sebou. Mal nastať v roku 2017, kedy bolo na trh dodaných až 86 miliónov nových vozidiel poháňaných fosílnymi palivami. V rovnakom roku sa celosvetovo predal len jeden milión elektromobilov.

Odvtedy však podiel spaľovacích áut na trhu postupne klesal a naopak predaje elektrických áut stúpali.

Treba však podotknúť, že samotný proces transformácie automobilového trhu ešte len začal. Najväčší rozmach elektromobility pravdepodobne nastane v momente, keď sa zníži cena elektrických áut a bude si ich tak môcť dovoliť viac potencionálnych záujemcov. Celkovo sa očakáva, že záujem o klasické autá začne klesať a tým pádom sa zníži aj svetová spotreba fosílnych palív.





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »