Ministri dopravy z Nemecka, Talianska, Českej republiky, Poľska, Portugalska, Rumunska, Maďarska a Slovenska v pondelok 13. marca 2023 diskutovali o svojom úsilí o zmenu navrhovaných emisných limitov Európskej únie.
Nová emisná norma EURO 7 je podľa mnohých kritikov pre európske automobilky príliš veľkou technologickou výzvou, na ktorú v konečnom dôsledku doplatí nielen zákazník, ale aj Európania zamestnaní v automobilkách. Očakáva sa totiž masívny prílev ázijských značiek, najmä čínskych, ktoré sa práve vďaka pripravovanej regulácii autopriemyslu vyhnú problémom pri homologizácii - elektromobily totiž nemusia spĺňať emisné a technické limity určené pre benzínové a naftové automobily.
Zákon o emisnej norme EURO 7, o ktorom krajiny Európskej únie a zákonodarcovia začnú rokovať tento rok, by sprísnil limity na zdraviu škodlivé látky, predovšetkým oxidov dusíka. EÚ tvrdí, že zdravotné prínosy výrazne prevýšia náklady.
Krajiny vrátane Českej republiky sú však proti navrhovaným reguláciám, ktoré podľa nich zaťažujú priemysel. Nielen na Slovensku je ekonomika poháňaná práve automobilovým priemyslom - nejde pritom iba o samotnú výrobu, ale aj o celý dodávateľský reťazec zamestnávajúci veľké množstvo ľudí a, samozrejme, samotný predaj automobilov.
Predstaviteľ EÚ podľa denníka Automotive News Europe (zdroj) uviedol, že ministri diskutovali o „nerealistických“ termínoch zákona a problémoch s jeho praktickým presadzovaním.
„Našou snahou v oblasti EURO 7 je, aby tie podmienky boli naozaj reálne, aby boli splniteľné,“ povedal český minister dopravy Martin Kupka po stretnutí v Štrasburgu, ktoré zvolal, uvádza Automotive News Europe.
Česká republika uviedla, že krajiny majú výhrady ku krátkemu obdobiu na prijatie normy EURO 7 pre autá, ktorá by podľa návrhov mala vstúpiť do platnosti v polovici roku 2025.
Namiesto toho navrhuje štvorročné obdobie na nadobudnutie účinnosti nariadenia spolu s niektorými technickými zmenami, aby mal priemysel čas na prípravu a posilnenie technologických opatrení.
„Ak to so snahou priviesť Európu k väčšej uhlíkovej neutralite myslíme naozaj vážne, myslím si, že to naozaj znamená zaviesť technologicky realistické opatrenia,“ povedal Kupka.
Zákaz predaja nových benzínových, naftových aj plynových motorov
Krajiny tiež diskutovali o samostatnom spore o termíne EÚ do roku 2035 na postupné vyraďovanie áut s emisiami CO2, čo znemožní predaj nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035.
Nemecko, podporované krajinami vrátane Talianska a Českej republiky, chce jasnejšie záruky, že nové autá so spaľovacími motormi sa budú môcť predávať aj po roku 2035, ak budú poháňané CO2 neutrálne palivá, ako sú e-palivá.
Syntetické palivá sú aktuálne významnou témou, ktorej priebežne venujeme pozornosť už niekoľko rokov.
Prečítajte si najnovšie príspevky k téme syntetické palivá:
- Spaľovacie motory po roku 2035 nebudú jazdiť na benzín ani naftu! Čo to znamená?
- EÚ odložilo hlasovanie o zákaze spaľovacích motorov, prekvapivo kvôli Nemecku. Má návrh, ako udržať predaj spaľovacích motorov
- Dobré správy z Porsche: 911 prežije vďaka syntetickým palivám a elektrická Panamera v porovnaní s Taycanom prinesie veľkú výhodu
- Spaľovacie autá v Európe ešte zatiaľ nepovedali svoje posledné slovo. Dajú sa zachrániť novým druhom paliva.
- Spaľovacie motory dostanú ďalšiu šancu, môžu im pomôcť syntentické a biopalivá