Štatistiky TK za rok 2022: Po našich cestách stále jazdia tisícky vrakov, no zlepšujeme sa.

Koľko vozidiel v roku 2022 neprešlo technickou kontrolou? Pribudli nové STK? Čo bola najčastejšia chyba, pre ktorú auto neprešlo TK? To všetko sa dočítate nižšie.

Vydané  Text: 

Tak ako každoročne v tomto období, aj teraz Technická služba technickej kontroly (TESTEK) zverejnila výsledky TK za rok 2022. Oproti minulému roku došlo k miernemu zlepšeniu, no aj tak je na slovenských cestách stále veľké množstvo nebezpečných áut. Počet technických kontrol v roku 2022 pritom dosiahol najvyššiu úroveň od roku 2012. Čo všetko sa dá zo zverejnených údajov vyčítať?

Opäť ďalší rekord

TESTEK pred nedávnom zverejnil údaje technických kontrol za rok 2022, ktoré hovoria jasne. Za uplynulých 12 mesiacov bolo vykonaných až 1 537 562 kontrol, pričom pravidelných z tohto množstva bolo 1 326 903. Opätovné absolvovanie technickej kontroly bolo nutné pre 146 755 vozidiel, pričom do celkového množstva vykonaných kontrol sú zaradené aj iné druhy technickej kontroly. Konkrétne údaje nájdete na stránkach testek.sk.

Z hľadiska celkového množstva vykonaných kontrol tak nastal nárast v porovnaní s rokom 2021 o 2,74%. Ide pritom o zmiernenie rastu medzi rokmi 2020 a 2021, kedy percento vykonaných kontrol stúplo o 3,95 bodu.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

tk štatistiky 2022
Celkové množstvo vykonaných technických kontrol v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.
Zdroj: TESTEK

Technická kontrola na poslednú chvíľu

Medzi týždne s najvyšším počtom vykonaných TK sa radí ten na prelome letných prázdnin a septembra, kedy bolo celkovo uskutočnených až 39 491 kontrol. Toto číslo je pravdepodobne vysoké aj z toho dôvodu, že posledným augustovým dňom 2022 došlo k zrušeniu pandemického odkladu TK a EK o tri mesiace. To, že si vodiči nechávali odloženú technickú kontrolu na poslednú možnú chvíľu dokazuje aj údaj z 35. týždňa 2022, kedy bolo vykonaných len 20 977 štátom nariadených kontrol technického stavu.

Pri bližšom pohľade na hodnotenie úspešnosti technických 1 326 903 kontrol zistíme, že až 87,34% z nich (1 158 896) bolo úspešných a auto dostalo hodnotenie ako „spôsobilé“. Avšak 11,22% (148 850) TK bolo hodnotených len ako „dočasne spôsobilé“ a až 19 157 (1,44%) z dostavených vozidiel bolo udelené hodnotenie „nedostatočné“. Oproti roku 2021 je toto číslo o niečo menšie, no aj tak stále máme na cestách celkom vysoké množstvo nebezpečných áut.

tk štatistiky 2022
Hodnotenie úspešnosti technickej kontroly.
Zdroj: TESTEK

Najčastejšie chyby na brzdách

Rozdelenie vážnych a nebezpečných chýb vozidiel kategórií L, M1, N1 a O2 napovedá, že podobne, ako v minulom roku, aj teraz mnoho vozidiel technickou kontrolou neprejde s najvyšším hodnotením kvôli problémom na brzdovom zariadení (52,91%). Nasledujú problémy osvetlenia a odrazového a elektrického zariadenia (24,87%) a na tretej priečke sa umiestnili chyby na podvozku a jeho príslušenstve (7,32%). Pre porovnanie s minulým rokom si môžete prečítať nás článok z 10. februára 2022.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
tk štatistiky 2022
Najčastejšie závady zistené na vozidlách kategórií L, M1, N1 a O2
Zdroj: TESTEK

Máme viac technikov aj STK

Dobrou správou je, že už niekoľko rokov po sebe sa na našom území zvyšuje množstvo staníc technickej kontroly. V roku 2022 ich bolo celkovo 187, čo predstavuje nárast v porovnaní s rokom 2021 o 13. O 50 na 1150 sa zvýšil aj počet pracovníkov STK, čo malo za následok zníženie priemerného počtu kontrol na jedného zamestnanca na 1337,01 (v roku 2021 to bolo 1360,56). Na jednu STK po novom pripadalo v priemere 8222,26 TK, čo je opäť pokles v porovnaní s rokom 2021 (8601).

Inzercia

Inzercia

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.